Television kuvan säätö ja kalibrointi (osa 1)

Jaa Facebookissa

Näyttölaitteen säätäminen:
Tässä artikkelissa käymme läpi television tai projektorin kuvaan vaikuttavat säädöt ja neuvomme miten ne tulisi asettaa luonnollisimman lopputuloksen saavuttamiseksi. Alkuperäiselle materiaalille uskollisimmat asetukset eivät aina näytä ensi näkemältä yhtä vaikuttavilta kuin kodinkoneliikkeen ääriasentoihinsa säädetyt mallitelevisiot, mutta niiden avulla voit olla varma, että näet kaiken, mitä elokuvan ohjaaja on tarkoittanut.

Väärät asetukset saattavat muun muassa yliterävöittää kuvaa ja synnyttää rajapintoihin ylimääräisiä artifakteja. Muita tyypillisiä ongelmia ovat liian korkeaksi säädetty kontrasti, joka tuhoaa vaaleiden sävyjen erottelun. Sama ilmiö voi tapahtua myös kuvan tummassa päässä; tummat yksityiskohdat katoavat, jos kirkkaussäätö on säädetty liian pieneksi.

Kerromme, miten säädöt tulee asettaa kohdalleen sopivaa testilevyä käyttäen. Seuraavassa osassa käymme myös läpi näyttölaitteen tarkemman kalibroinnin mittalaitetta ja ilmaista tietokoneohjelmaa käyttäen.

Yleispätevää neuvontaa vaikeuttaa valmistajien tavat ilmaista sama säätö eri termein. Pyrimme kuitenkin käymään läpi yleisimmät termit asetuksille ja kertomaan havainnollisesti, miten ne vaikuttavat kuvaan. Näin voit varmistua siitä, että tiedät mitä juuri oman televisiosi asetukset tekevät.

ILMOITUS (SISÄLTÖ JATKUU ALLA)

Silmämääräisten säätöjen tekemiseen käytämme Digital Video Essentials -DVD-levyä, joka sisältää kaikki tarvittavat testikuvat. Siitä on saatavilla myös Blu-ray-versio, Digital Video Essentials HD Basics. Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi AVIA tai ilmaiseksi netistä ladattava AVS HD 709, jota käytettiin muun muassa Helsinki High End & Hifimaailma 2009 -messujen luennolla. Testilevyjä tuo maahan Koti-AV.

Lähes kaikista artikkelin kuvista saa näkyviin suuremman version klikkaamalla. Ota myös huomioon, että kuvien sävyjen näkyminen oikein edellyttää periaatteessa oikein kalibroitua tietokoneen näyttö.

naytto_kalibroimaton
Kuva esittää väärin säädettyä näyttölaitetta, joka kärsii lähes kaikesta, mikä kuvassa voi olla pielessä; tummat ja vaaleat sävyt menevät tukkoon, harmaasävyt eivät ole luonnolliset ja kuva on yliterävöitetty. Lisäksi harmaasävyjen virhe on epälineaarinen (tummat sävyt ovat punertavia ja kirkkaat sinertäviä).
Alla kalibroidun laitteen kuva, jossa värit ovat kohdallaan ihon sävyjä myöten.
naytto_oikein

 

Kirkkaus / Brightness / Black Level

brightness-saato

Näyttölaitteen mustan taso asetetaan yleensä brightness-säädöllä. Nimestään huolimatta kirkkaussäätö ei muuta kuvan maksimikirkkautta, vaan se määrittelee pohjamustan tason ja vaikuttaa siihen, kuinka hyvin erittäin tummien sävyjen väliset erot näkyvät. Liian alhainen kirkkaussäätö tekee kaikista tummista sävyistä tasaisen mustia. Vastaavasti liian korkealla asetuksella mustakin toistuu haalean harmaana.
Joissakin laitteissa kirkkausasetus vaikuttaa paneelin sähköisten ominaisuuksien sijaan taustavalon (back light) kirkkauteen. Tällöin säätö muuttaa koko sävyskaalan kirkkautta mustasta valkoiseen.

brightness_oikein

 

brightness_oikein

 

brightness_korkea

Ylimmässä kuvassa kirkkaussäätö on liian alhainen, ja tumman takin sävyt eivät erotu. Keskimmäinen erottelee sävyt oikein, ja musta on mustaa. Alimmassa musta ei enää ole mustaa, ja kuva muuttuu haaleaksi.

Jos televisiossa on erikseen sekä brightness- että back light- eli taustavalosäätö, kannattaa jälkimmäistä nostaa mahdollisimman korkealle, kunnes brightness-säätö on tehty. Tällöin tummien sävyjen tukkiintumisen huomaa helpommin. Kirkkauden asettamisen jälkeen taustavalo kannattaa säätää uudelleen samalla menetelmällä.

Ilman testilevyä kirkkauden voi säätää esimerkiksi lopputekstien aikana. Aseta televisio 4:3-kuvasuhteelle ja vertaa elokuvan kuva-alan pohjamustaa television reunoilla näkyvään mustaan. Nosta kirkkaussäätöä, kunnes tekstien taustalla näkyvä musta on kirkkaampi kuin television reunoilla ja peruuta takaisin, jotta musta on yhtä tummaa.

Useimmilla plasmatelevisiolla säätö on myös yksinkertainen: pyöräytä DVD- tai Blu-ray-soittimessa elokuva, jonka kuvasuhde 2,35:1 ja pudota brightness-säädintä kunnes taustan pieni kohinamainen eläminen lakkaa kuvan mustassa osassa. Säädön voi tehdä myös lopputekstien aikana koko ruudun täyttävällä elokuvalla.

Muita digitaalisia näyttölaitteita käytettäessä testilevy helpottaa toimenpidettä merkittävästi. Kirkkauden säätö tehdään niin sanottua PLUGE-kuvaa (Picture Line-Up Generation Equipment) käyttämällä. Digital Video Essentials -levyllä se sisältää kolme erilaisilla tummuusasteilla olevaa pystyviivaa: 4 % alle mustan, 4 % yli mustan ja 2 % yli mustan. Kuva löytyy levyn päävalikon kautta kohdasta ”Program Guide” / ”Reference Materials” / ”Display Setup Patterns” tai suoraan kaukosäätimellä Title 12 / Chapter 2.

 

Kirkkaussäädön tekeminen DVD Video Essentials -testilevyllä.

brightness_pluge_alhainen

 

brightness_pluge_oikea

 

brightness_pluge_korkea

Kuten edellisessäkin esimerkissä, ylimmässä kuvassa kirkkaus on liian alhainen, keskimmäisessä kohdallaan ja alhaalla liian korkea. Vasemmanpuoleisinta palkkia kaikki laiteyhdistelmät eivät näytä lainkaan.

Kaikilla järjestelmillä ensimmäinen pystypalkki ei näy lainkaan, mutta tästä ei ole syytä huolestua. Elokuvalevyjen kirkkaus määritellään lähes aina kirkkausarvoille 16–235 koko skaalan ollessa 0–255. Videotason alle tallennetun mustan tummuusasteita ei useimmite tarvitse siis nähdä. Kirkkaussäätö asetetaan niin, että alle mustan tallennettu palkki katoaa näkyvistä, mutta oikeanpuoleinen 2 % palkki erottuu vielä.

AVS HD 709 -testilevyllä kirkkauden säätö tehdään Basic Settings -otsikon alta ensimmäisestä testikuvasta. Reference Black -palkin täytyy kadota taustaan, mutta kaikkien palkkien vilkkuminen numerosta 17 alkaen pitää nähdä.

 

Kontrasti / Contrast / White Level

kontrastisaato

Kontrastisäädöllä asetetaan näyttölaitteen maksimikirkkaus, ja se toimii nykyaikaisissa näyttölaitteissa suoraan paneelin sähköisiä ominaisuuksia muuttamalla. Kontrastisäädön oikea asento on osittain makuasiakin, sillä pimeässä huoneessa liian kirkas televisio rasittaa silmiä.

Digitaalisilla näyttölaitteilla kontrastille on olemassa raja, jonka jälkeen kuvasta menetetään tärkeää informaatiota. Jos kontrasti on asetettu liian suureksi, kirkkaat sävyt menevät puhki, eikä kirkkaimman valkoisen ja hieman sen alle tallennetun tason välillä näe eroa. Kontrasti vaikuttaa siis valkoiseen samalla tavalla kuin kirkkaussäätö mustaan.

Kun kontrastisäätö on kirkkaussäädön jälkeen asetettu niin korkeaksi kuin mahdollista tuhoamatta kuitenkaan valkoisen sävyjä, näyttölaitteen kontrastisuhde eli tummimpien ja kirkkaimpien sävyjen välinen ero on korkeimmillaan.

Kirkkaimman mahdollisen kontrastiasennon löytäminen ilman testilevyä on hankalaa. On vaikeaa löytää sopivaa ohjelmamateriaalia, joka sisältää täysin valkoista ja hieman sen alle sijoittuvia sävyjä. Usein lähteen valkoinen on jo valmiiksi tukossa. Yleensä kannattaakin ottaa varman päälle ja pakittaa kontrastisäätöä niin, että kirkkain valkoinen näkyy huomattavasti himmeämpänä kuin säädön maksimiasennossa.

Kuten aikaisemmin todettiin, maksimikirkkauteen vaikuttaa myös taustavalon tai projektiolampun kirkkaus. Lampun tehoasetus tai taustavalon kirkkaussäätö ei kuitenkaan vaikuta vaaleiden sävyjen erotteluun, joten siihen ei tarvitse enää kontrastia säätäessä palata.

 

contrast_korkea

 

contrast_oikein

Yllä kontrasti on säädetty liian korkeaksi, ja vaaleat sävyt otsassa ja nenässä rikkoutuvat täysin valkoiseksi. Alemmassa kuvassa kontrasti on asetettu niin, että valkoinen ei mene tukkoon, ja kasvoista erottuu vaaleita sävyjä.

Testilevyllä kontrastisäädön asettamista helpottaa mustavalkoinen väriliuku, josta näkee heti, kun valkoisen sävyt menevät tukkoon.
DVE-levyltä kyseinen testikuva löytyy kirkkaussäädön jälkeen kaksitoista testikuvaa kaukosäätimellä ohittamalla (Title 12 – Chapter 14).

Kirkkaussäädön tekeminen DVD Video Essentials -testilevyllä.

 

contrast_dve_korkea

 

contrast_dve_oikein

Kontrastisäätö on yllä asetettu niin, että liuta valkoisen sävyjä tuhoutuu ja muuttuu täysin valkoiseksi. Alla valkoisen sävyt erottuvat toisistaan, ja väriliuku jatkuu vähintään kolmeen pisteeseen asti.

Testikuvan kolme pistettä ilmaisevat videomuodossa tallennetun kuvan maksimi-, keski- ja minimikohdat. Kontrasti säädetään siten, että ylimmäisestä valkoisesta liu’usta erottuu informaatiota vähintään näihin pisteisiin asti. Tällöin alla olevan vasemmanpuoleisen kuvan mukaisesti toinen ja kolmas palkki erottuvat toisistaan.

AVS HD 709 -testilevyllä valkoisia testipalkkeja löytyy Basic Settings -otsikon alta, kolmannesta testikuvasta. Kontrasti säädetään siten, että kaikki palkit Reference White -palkin vasemmalla puolella välkkyvät ja erottuvat taustastaan.

Kaikki laiteyhdistelmät eivät osaa erotella yli videovalkoisen tallennettua informaatiota. Tästä ei ole syytä huolestua, sillä elokuvat on (useimmiten) masteroitu siten, että informaatiota ei menetetä.

Joissakin näyttölaitteissa saattaa ilmetä harmaasävyissä tai valkoisessa väriheittoa esimerkiksi punaiseen, vaikka kontrastisäätö olisi edellisen mukaan säädetty kohdalleen. Tällaisen yhden tai kahden värikanavan leikkautumisen ehkäisemiseksi täytyy kontrastia pienentää lisää, kunnes värittymä katoaa.

Jos kuva näyttää edelleen liian kirkkaalta omaan makuun, voi kontrastia huoletta pudottaa lisää. Maksimikirkkauden pudotus kannattaa kuitenkin ensisijaisesti tehdä television taustavaloa tai projektorin lamppua tai iiristä himmentämällä, jotta kontrastisuhde ei kärsisi.

Kirkkaus- ja kontrastisäätöjen oikea asento riippuu myös ympäröivän valon määrästä. Kun huone on täysin pimennetty, erottuvat tumman pään sävyt alhaisemmalla kirkkausasetuksella. Päivänvalossa pohjamustan tasoa täytyy nostaa. Samoin, kirkkaassa tilassa maksimikirkkauttakin on syytä nostaa, jottei kuva jää liian himmeäksi.

Jos televisiosta löytyy taustavalon kirkkauteen vaikuttava asetus, kannattaa pimeän ja kirkkaan katselutilan välinen hienosäätö tehdä sillä. Tällöin ei välttämättä tarvitse erikseen säätää kirkkautta ja kontrastia.

 

Terävyys / Sharpness

Terävyyssäädölle on yleensä ainoastaan yksi oikea asetus, minimi. Useimmissa televisioissa terävyyden kasvattaminen tuhoaa alkuperäistä informaatiota heti, kun sitä nostetaan pienimmästä arvostaan. Joissakin televisioissa terävyyssäätö ulottuu negatiiviselta asteikolta positiiviseksi, mutta keskelle sijoittuva nolla-asento ei automaattisesti tarkoita terävöityksen ohittamista.

Terävöitys ei sinänsä ole paha asia, mutta kuluttajaelektroniikassa toiminnon toteutus on pääsääntöisesti erittäin kehno. DVD-levyä tarkassa teräväpiirtotelevisiossa katsottaessa terävyyssäätö saattaa joskus auttaa skaalauksessa tapahtuvan pehmenemisen korjaamiseen. Teräväpiirtolevyillä terävöitystä ei yleensä tulisi kytkeä päälle.

Terävyyttä televisiosta kasvatettaessa kuvassa alkaa esiintyä kontrastipinnoissa ylimääräisiä vaaleita juovia tai kohinan määrä kasvaa. Jotkin videoprosessorit toisaalta osaavat tehdä terävöityksen hyvällä maulla niin, että nähtävän informaation määrä jopa kasvaa.

Teräväpiirtotelevisioilla terävyysasetuksen tarkistus kannattaa tehdä materiaalilla, joka on tallennettu samalla tarkkuudella kuin television paneeli. Teräväpiirtotelevisiolla tähän soveltuu hyvin Digital Video Essentials: HD Basics. Myös liittämällä tietokoneen televisioon ja työpöydän kuvakkeita tutkimalla näkee helposti, kun kuva on pikselilleen oikeanlainen eli samannäköinen kuin tavallisella tietokonenäytöllä. Yksittäiset pikselit eivät saisi levitä useamman pikselin levyiseksi.

 

sharpness_korkea

 

sharpness_oikein

Terävyyssäätö on silloin oikein, kun viivagrafiikkaa sisältävä testikuva on läheltä katsottuna puhdas vailla vaaleita ääriviivoja. Ylemmässä kuvassa kaikkia viivoja ympäröi valkoinen sädekehä, mikä on merkki liian suuresta terävöityksestä. Kuvat kannattaa klikata suuremmaksi ilmiön näkemiseksi.

 

Väri & Sävy / Color & Tint

Värisäätö televisiossa vaikuttaa värien kirkkauteen eli luminanssiin. Tint- eli sävysäätö vaikuttaa värien sävyyn akselilla syaani-magenta. Silmämääräisesti color- ja tint-säätöjen tekeminen tapahtuu SMPTE-testikuvalla. Sen avuksi tarvitaan lisäksi sininen suodatin silmien eteen tai näyttölaite, jolla voidaan kytkeä ainoastaan siniset pikselit käyttöön (ns. blue only mode). Sinisen suodattimen saa sekä AVIA- että Video Essentials -levyjen mukana. Sellaisen voi myös ostaa erikseen esimerkiksi THX:ltä.

 

smpte_color_tint

SMPTE-testikuva, jolla säädetään Color- ja Tint-asetus. Aseta sininen suodatin silmiesi eteen tai kytke televisiosta päälle “blue only mode”. Säädä sen jälkeen Color- ja Tint-säädöt siten, että ympyröityjen kohtien kirkkaus on samanlainen.

Color- ja tint-säädöt vaikuttavat kaikkien värisävyjen kirkkauteen globaalisti. Vaikka siis sinisen kirkkauden saakin kyseistä menetelmää käyttäen kohdalleen, saattaa vihreän tai punaisen kirkkaus vielä heittää. Kehittyneemmässä värinhallintajärjestelmässä (CMS = Color Management System) jokaisen pää- ja välivärin kirkkautta pääsee säätämään itsenäisesti.

Seuraavassa osassa (osa 2) käymme läpi näyttölaitteen harmaasävyjen ja värien säädöt kalibrointilaitteiston avustamana. >> Lue osa 2.

Juttu on julkaistu alun perin Hifimaailman kotiteatterioppaassa.