Hifimaailma 10 vuotta – lue ensimmäinen numero 1/2007

Jaa Facebookissa

10 vuodessa musiikinkuuntelutottumukset ovat muuttuneet huomattavasti. Älypuhelimien suosion kasvu ja etenkin Spotifyn lanseeraus 2000-luvun lopulla mullistivat tavan, jolla valtaosa musiikinystävistä nauttii viisunsa.

Hifiharrastajat pitäytyivät visusti hopeakiekoissaan aivan viime vuosiin asti, mutta verkon yli striimaus niin kotiverkon tiedostopalvelimilta kuin hifilaatua tarjoavista online-palveluistakin on nyt arkipäivää naavapartojenkin kuunteluhuoneissa. Alan messutapahtumissa on nykyisin ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että musiikki toistetaan verkosta, ja toistoa hallitaan tabletilta.

Kokivatpa tällä aikavälillä renessanssin myös levysoittimet, mutta uusimmat tuulet viittaavat taas siihen, että ysäri cd-levyineen on tekemässä voimakasta paluuta. Helposta sisällöstä ja suosikkiartistiin parilla kosketuksella pääsystä voi olla kuitenkin vaikea luopua, eikä tavallinen kansalainen enää juurikaan osta musiikkia fyysisessä muodossa.

ILMOITUS (SISÄLTÖ JATKUU ALLA)

Helpon sisällön ja langattomuuden yleistyminen näkyi kahden tuoteryhmän räjähdysmäisenä kasvuna. Bluetooth-kaiuttimet ja -kuulokkeet ovat muutaman viime vuoden ajan kuuluneet päivittäistavarakauppojen vakiovalikoimaan. Perinteisetkin hifimerkit huomasivat tuoteryhmien suosion ja kilpaa laajensivat tuotesortimenttiaan myös tässä mobiilimmassa päässä.

Digitaalisuus ja etenkin bluetooth ovat suuri myyntivaltti kaikissa tuoteryhmissä, eikä 10 vuotta sitten suosittua täysin analogista stereovahvistinta monikaan näe enää kovinkaan kiinnostavana. Rinnalle ovat tulleet myös valmistajien omat monihuonejärjestelmät, joissa laitteet keskustelevat keskenään ja toistavat musiikkia vaikkapa synkronoidusti olohuoneessa ja keittiössä. Monipuolisen ekosysteemin hallinta tapahtuu älypuhelimella.

Tärkeintä on, että musiikki saadaan soimaan missä tahansa, mistä tahansa ja mihin tahansa. Tämä odotus on räjäyttänyt muun muassa Googlen Chromecast Audion suosion. Edullinen vastaanotin on tällä hetkellä kodinkoneliikkeiden yksi eniten myydyistä yksittäisistä tuotteista ympäri maailman.

Hifimaailma juhlii kymmenettä vuottaan numerossa 7/2017, joka ilmestyy 15. marraskuuta.

Lataa alta Hifimaailman ensimmäinen numero 1/2007.