Kari Nevalainen
Q Acoustics Concept 300 -julkaisutilaisuus, Lontoo, 24.1.2019
Q Acousticsilla ei ole Tannoyn, Wharfedalen tai Quadin satavuotista historiaa eikä KEFin, Spendorin tai Harbethin yhteyksiä BBC:n äänilaboratorioon. On vain tiimi innostuneita tekijöitä, joilta syntyy uusia kaiuttimia lähes vuoden välein.
Vahvasti valitsemallaan tiellä
Tarjoa, äläkä kysele!”, talon isäntä ojensi emäntää tämän tiedustellessa haluaisiko vieras kupin teetä.
Suoraan asiaan. Ei turhaa jaarittelua.
Kun brittiläinen Q Acoustics rynni rohkeasti kaiutinmarkkinoille kymmenisen vuotta sitten, se ei lässyttänyt perustajajäsenten jo teini-iässä syttyneestä rakkaudesta hifiharrastukseen tai ylitsevuotavasta kiinnostuksesta musiikkiin.
Oli yksi ammattinsa osaava insinööri ja yksi liikemies. Kumpikaan ei soittanut selloa. Kumpikaan ei ollut eläköitynyt rock-tähti.
Tavoite oli kristallinkirkas: valmistaa kaiuttimia, ei välttämättä maailman parhaita, mutta sellaisia, joita myös ostettaisiin.
Siihen vaaditaan, että kaiuttimet ovat järkevän hintaisia, mutta myös sitä, että ne mielletään teknisesti ja suorituskyvyltään paremmiksi kuin samoin hinnoiteltu kilpailijan kaiutin. Ei sen enempää eikä vähempää.
Pala historiaa
Uusimman kaiuttimensa, Concept 300:n, Q Acoustics lanseerasi sateisessa Lontoossa tammikuussa. Se ei ole sattumalta sellainen kuin on vaan johdonmukainen seuraus Q Acousticsin lyhyestä mutta kiivastahtisesta toimintahistoriasta.
Ensimmäinen merkkipaalu oli vuonna 2006 lanseerattu hifi- ja kotiteatterikaiutinsarja: 1000-sarjan parin–kolmensadan euron hintaiset kaiuttimet eivät vieneet valmistajaa heti tähtiin mutta alkoivat nakertaa kilpailijoiden, kuten AE:n, JPW:n, Missionin, Mordaunt-Shortin, Monitor Audion ynnä muiden samanhintaisten kaiuttimien markkinaosuuksia.
Missään vaiheessa Q Acoustics ei ole jäänyt hetkeksikään lepäämään laakereilleen. Uusia kaiuttimia on lähtenyt tehtaalta lähes vuoden välein. Esilläolo ja näkyvyys on ollut lähes pakonomaista.
Vuonna 2009 1000-sarjan korvasi 2000-sarja, joka pian väistyi pitemmälle kehitetyn 2000i-sarjan tieltä. Vuonna 2011 Q Acoustics paranteli asemiaan kotiteatterimarkkinoilla 7000-kaiutinsarjallaan, ja kokonaisuus täydentyi 3000-sarjalla vuonna 2015.
Näiden lisäksi vajaaseen kymmeneen vuoteen mahtui asennuskaiuttimia, soundbar ja aktiivinen bluetooth-kaiutin. Samaan sarjaan kuuluu myös taulu-tv-kaiutin, jossa Q Acoustics käytti ensimmäisen kerran tavanomaista laajemmalle säteilevää diskanttielementtiä niin kutsutulla BMR-tekniikalla.
Concept 300 -kaiuttimen lanseeraus pitää nähdä osana tätä proaktiivista, ekspansiivista ja väsymätöntä myyntistrategiaa.
Q Acoustics ei ole jäänyt hetkeksikään lepäämään laakereilleen. Uusia kaiuttimia on lähtenyt tehtaalta lähes vuoden välein. Esilläolo ja näkyvyys on ollut lähes pakonomaista.
Concept-sarja
Iso hyppäys oli Concept-sarjan esittely vuonna 2013. Conceptilla Q Acoustics kohotti profiiliaan paitsi tyylikkäiden ja hienosti viimeisteltyjen mutta myös teknisesti kekseliäiden kaiuttimien valmistajana. Concept-sarja avasi uuden aikakauden Q Acousticsin toiminnassa.
Conceptiin sovellettiin matkan varrella opittua tekniikkaa, mutta erityisesti siinä panostettiin kaiutinkotelon teknisiin ominaisuuksiin. Jos kaiutinvalmistajat voidaan jakaa kahteen ryhmään sen mukaan, onko pääpaino kaiutinelementeissä vai kotelossa, Q Acoustics kuuluu ilman muuta jälkimmäiseen.
Ensimmäisessä Concept-mallissa, Concept 20 -jalustakaiuttimessa, valmistaja esitteli maailmalle Gelcore-tekniikan. Gelcore tarkoittaa eräänlaista kotelo kotelossa -tekniikkaa eli rakennetta, jossa kahden mdf-levyn välissä oleva erikoisgeeli muuttaa kineettisen energian lämpösäteilyksi ja vähentää koteloresonansseja. Kerrostekniikka sinänsä ei ole uusi keksintö, mutta Q Acousticsin kannalta olennainen kysymys oli se, kuka kilpailevista valmistajista on käyttänyt tekniikkaa tässä mitassa vastaavanhintaisissa kaiuttimissa.
Concept 20 otettiin vastaan markkinoilla varsin suosiollisesti, ja pian sitä seurasi vielä teknisesti edistyneempi lattiaversio Concept 40 vuonna 2014.
Sitten tapahtui. Vuonna 2017 valmistaja hämmästytti markkinoita kaiuttimella, joka näytti kuuluvan kokonaan toiseen luokkaan kuin sen aiemmat mallit. Kyse oli Concept 500 -lattiakaiuttimesta – ja se räjäytti pankin!
Concept 500:n myötä valmistaja nousi heittämällä premium-tason kaiuttimien valmistajaksi. Oli sekä tyyliä että tekniikkaa ja reaktioista päätellen varsin houkutteleva äänimaailma. Kysyntää riitti niin, ettei valmistaja joidenkin mallien osalta pystynyt vastaamaan siihen.
Concept 500:ssa on tupla-Gelcore-koteloseinämät, P2P- eli point to point -sisärimoitus, laadukkaat kaiutinelementit, neljännen asteen Linkwitz-Riley-jakosuodin, Hemholtz-resonaattori ynnä muita ominaisuuksia.
Concept 300
Nyt siis – varmistaakseen, että Concept 500 ei jäisi tähdenlennoksi ja takoakseen, kun rauta on vielä kuumaa – Q Acoustics lanseerasi uuden Concept 300 -jalustakaiuttimen.
Concept 300 on Concept 500:n johdonmukainen jatke. Valmistaja on selvästi hakenut samanlaista tekniikan ja tyylin tasapainoa. Tyyliin kuuluu kahden pinnoituksen (maalattu mdf ja puuviilu) sekä väriyhdistelmän käyttö, uutuutena miehekkään hienostunut hopean ja eebenpuun kombinaatio. Huomion herättää virheetön ja saumaton lakkapinta sekä ruuvinkantojen ja muiden pintaa rikkovien yksityiskohtien totaalinen poissaolo etulevystä – esimerkiksi bassoelementti on kiinnitetty takaa jousimutterilla sisärimaan. Tuloksena on puhdas, moderni muotokieli ja monenlaiseen, varsinkin urbaaniin sisustukseen kelpaava ulkoasu.
Teknisesti Concept 300:ssa on sekä vanhaa että uutta. Voi sanoa, että kyseessä on toistaiseksi teknisesti pisimmälle kehitetty Q Acousticsin kaiutin.
Elementit ovat samantyyppiset kuin Concept 500:ssa, esimerkiksi kumitiivisteellä kotelosta erotettu laajalle säteilevä 28 millimetrin domediskantti, jolle on loiva suuntain elementtien yhteensovituksen parantamiseksi. Paperikartioisen 165 millimetrin basso–keskiäänisen kumiripustusta on parannettu ja magneetin voimakkuutta lisätty suuremman liikepoikkeaman takaamiseksi.
Concept 300:ssa on kaksinkertainen Gelcore-kotelo eli kaksi koteloa kotelon sisällä ja kerrosten välissä samaa muotoon painumatonta geeliä. Valmistajan mukaan toteutus estää korkeataajuisten värähtelyjen siirtymisen kotelorakenteeseen. Kotelon tehollinen tilavuus on 11,4 litraa.
Tuttua on lisäksi P2P-tekniikka eli tukirimojen sijoittaminen kotelon sisällä tarkalleen kohtiin, joissa haitallisia värähtelyjä esiintyy FE-analyysin ja laserinterferometrian avulla tutkitusti eniten ja joista ne nopeimmin häviävät.
Teknisesti Concept 300:ssa on sekä vanhaa että uutta. Voi sanoa, että kyseessä on toistaiseksi teknisesti pisimmälle kehitetty Q Acousticsin kaiutin.
Uniikki jalusta
Useimmat jalustakaiutinvalmistajat joko jättävät jalustan valinnan kuluttajan harteille tai tarjoavat perinteisiä puisia tai metallisia pilareita. Asiassa on kaksi puolta.
Teknisesti kaiuttimen laskeminen jalalle, joka seisoo piikkien varassa lattialla, pitää kyllä kaiuttimen paikallaan (kaiuttimen ja jalustan massa kohdistuu muutaman neliömillin alueelle) mutta ei tapa kaiuttimesta lattiaan päin lähteviä resonansseja eikä varsinkaan eristä kaiutinta lattian suunnasta kantautuvilta värinöiltä.
Yksi Concept 300 -kaiuttimen uutuuksista on kotelon pohjaan upotettu, värinöitä mekaanisesti vaimentava Isodamp-alusta. Kaiuttimen 14 kilogramman massa lepää neljällä jousella, joiden komplianssi on määrätty kotelon rekyylin tasolle. Jousijärjestelmän ominaisresonanssi on vaimennettu massan mukaan sovitetuilla elastisilla polyuretaanityynyillä. Teoriassa kaiutin kytkeytyy jalustaan ihanteellisesti: se ei päästä värähtelyitä läpi jalkaan ja on immuuni jalustasta päin kantautuville herätteille.
Toinen puoli asiaa on jalustan design. Jalustakaiutin putken tai tangon nokassa näyttää lähinnä kornilta. Tästä syystä moni jättää ostamatta jalustakaiuttimen, vaikka se muuten sopisi tarkoitukseen paremmin.
Concept 300:n myötä Q Acoustics on valinnut kokonaan eri linjan. Sen uusi Tensegrity-kolmijalka on rakennettu kevyistä alumiiniputkista kantavana elementtinä ja ohuista, putket paikoillaan pitävistä teräsvaijereista. Tuloksena on kevyt ja jäykkä itsekantava rakenne, joka on akustisesti läpinäkyvä ja resonoimaton mutta ennen kaikkea tyylikäs ja kokonaisuuteen sopiva – valmistajan mukaan niin hyvin sopiva, että Concept 300 -kaiutinta myydään vain pakettina Tensegrity-jalustan kanssa! Rohkea veto. Tällaisia jalustakaiuttimia on erittäin vähän markkinoilla.
Vakuuttava tekijä jo varhaisteini-iässä
Esittelytilaisuudessa oli soimassa tyylikäs harmaa–musta (hopea/eebenpuu) pari transistorielektroniikalla. Pienempitehoinenkin vahvistinkin olisi tullut kyseeseen, jos valmistajan ilmoitus kaiuttimen 90 desibelin herkkyydestä pitää paikkansa.
Yleisvaikutelma esimerkiksi kaiuttimien luomasta stereokuvasta oli myönteinen, mutta yleinen hälinä ja soitettu musiikki ei oikein antanut mahdollisuutta äänenlaadun kriittiseen analyysiin. Tulee olemaan mielenkiintoista kuulla, missä määrin Q Acoustics on onnistunut säilyttämään Concept 500 -lattiamallin äänen houkuttelevia puolia.
Kaiken kaikkiaan on hämmästyttävää, mitä Q Acoustics on ehtinyt saada aikaan runsaassa kymmenessä vuodessa. Erityisesti pitää nostaa hattua
sille, ettei se ole hirttänyt itseään äänenlaatuun tai tekniikkaan, vaikka on painattanut Concept 300:n tekniikastakin hienon white paperin, vaan näkee kaiuttimen tuotannollistaloudellisena kokonaisuutena. Äänenlaatuun ja tekniikkaan takertuvat yleensä ne, joiden ei ole eläessään täytynyt myydä yhtään kaiutinta. Tunnetuin seurauksin.
Q Acoustics on esimerkiksi aina avoimesti kertonut valmistavansa kaikki kaiuttimensa Kiinassa. Muuten ei olisikaan mahdollista, että lippulaivamalli maksaa 5 000 euroa parilta. Se on Q Acousticsin kaiuttimeksi paljon mutta todennäköisesti tarkan markkina-analyysin tulosta.
Concept 300:n parihinta on 3 570 euroa, ja siihen siis kuuluu jalat. Se ei ole jalustakaiuttimeksi pieni mutta kokonaisuuden huomioiden ei myöskään perustelematon summa.
Teini-iän juuri saavuttavalle valmistajalle ei voi kuin toivoa kaikkea hyvää valitsemallaan tiellä.