Kari Nevalainen
Uutta virtaa; Hifi Studio 17
Hifi Studio on alansa suurin Suomessa. Muuttaessaan uusiin tiloihin Hifi Studio uudisti ilmettään.
Kun Suomen hifikaupan markkinajohtajalle - ja Pohjoismaiden toiseksi suurimmalle - Hifi Studiolle tuli 25 vuotta täyteen Eerikinkadulla Helsingissä, päätti se kääntää uuden sivun toiminnassaan ja muutti kymmenen metriä ylöspäin kadun toiselle puolelle. Mitä ihmettä?
– Avajaisviikonlopun jälkeen minulle raportoitiin myymälästä, että asiakkaat ovat tulleet sisälle, ostaneet jotakin ja kysyneet lopuksi, missä te olitte aiemmin! Liiketilojen välillä on suuria eroja. Uskon, että nyt tavalliset ihmiset astuvat sisään toiseen tahtiin katselemaan ja tekemään pienempiä ostoksia, vaikkapa radion mökille, vastaa yrityksen toimitusjohtaja Jarmo Nevari ja kertoo etsineensä tiiviisti uutta liikepaikkaa jo kolmisen vuotta.
Hifi Studion pääomistaja ja toimitusjohtaja Jarmo Nevari pitää asiantuntevaa kivijalkakauppaa elintärkeänä muun muassa verkkokaupalle.
Nevari jos kuka tuntee kodinelektroniikan vähittäiskaupan Suomessa. Nuorena miehenä Nevari oli pyörittämässä isänsä perustamaa Expert-ketjuun kuulunutta Turun Konemyynti Oy:tä. Sen jälkeen hän on ollut eri tehtävissä muun muassa Helsingin Kaisaniemenkadun Expert-myymälästä vastaavana sekä osto- ja markkinointipuolen johtajana Veikon Koneessa. Yli 20 yhtiössä palvellut Nevari aloitti Hifi Studio -ketjun vetäjänä ja pääomistajana 2011.
Nykyisin Hifi Studio on ketju kauppiaiden omistamia liikkeitä on Turussa, Jyväskylässä, Oulussa, Tampereella ja Kuopiossa
Verkkokauppa, nettikauppa
Toinen peruste muutolle oli nettikaupan nopea kasvu ja sen vaatimat varastotilat.
– Entinen paikka kävi ahtaaksi ja epäkäytännölliseksi. Varasto alakerrassa pursui laatikkopinoiksi myymälän puolelle. Uuden tilan myötä palikat loksahtivat kohdalleen, Nevari kertoo.
Verkkokauppa on Nevarin mukaan välttämätön. Sen osuus yhtiön koko liikevaihdosta lähentelee kuudesosaa eli vastaa yhtä lisämyymälää. Tyypillisesti verkkokaupasta ostetaan kuulemma aktiivikaiuttimia, kuulokkeita, tarvikkeita, kuten äänirasioita, mutta myös videotykkejä ja muuta kalliimpaakin tavaraa.
Kivijalkakauppa
Nettikaupan suosiosta huolimatta Nevari pitää kivijalkakauppaa koko toiminnan, no, kivijalkana.
– Verkkokauppa ei itse asiassa toimisi ilman kivijalkakauppaa. Kun asiakas tulee noutamaan tilaamaansa tuotteen myymälästä, myyjä antaa varmuuden, että asiakas uskaltaa tehdä ostopäätöksen.
Nevari muistuttaa, että tavallisten ihmisten kynnys tulla hifiliikkeeseen Gigantin tai Powerin sijaan on melko korkea. Siksi kivijalkakaupan ulkonäköön pitää satsata.
– Liiketila ei saa olla romukasa. Gigantin tulon jälkeen kivijalkakaupat eivät enää investoineet myymälöihin kuten aiemmin. Alettiin säästää. Mutta jos ei panosta, myymälä kuolee pikku hiljaa pois, Nevari kertoo.
Alan ykkösasiantuntija
Henkilökunnan asiantuntemus tekee Hifi Studion todelliseksi vaihtoehdoksi Powerille, Gigantille ja muille.
– Meillä on nyt hyvä joukko tekemässä tätä työtä. Jokainen on todellinen asiantuntija omalla alueellaan ja osaa vastata kiperiinkin kysymyksiin. Useammalle liikkeelle pääkaupunkiseudulla ei löytyisi enää päteviä tekijöitä!
Mitä Hifi Studio myy?
Yli puolet Hifi Studion myynnistä kertyy kaiuttimista. Bluetooth-kaiuttimet eivät Nevarin mukaan ole enää niin kova juttu kuin pari vuotta sitten. Aktiivikaiuttimet ovat. Ei siis ihme, että Genelec-kaiuttimien suurin jälleenmyyjä Suomessa on juuri Hifi Studio.
Kuulokkeiden myynti on Nevarin mukaan muutamassa vuodessa kolminkertaistunut.
– Vastamelukuulokkeet olivat muodissa vielä viime vuonna, langattomat kaiuttimet löivät itsensä läpi tänä vuonna. Suosituimmista kuulokkeista useimmat ovat 200–300 euron hintaluokassa, Nevari sanoo.
Uudet tilat
Uuteen tilaan sisään astuvan ottaa vastaan siistinoloinen, väljä esittelytila. Esillä on televisioita ja kevyempää äänielektroniikkaa. Genelecille on uhrattu yksi seinä.
– Tilat on tarkkaan suunniteltu. Sisustusarkkitehti on mallannut pintoja, värejä, pöytiä ja valaisimia. Kassatiski on erityyppinen hieman erilaiseen asiakkaan kohtaamiseen, Nevari pohtii.
Avajaisviikonloppuna kahden päivän aikana paikalla poikkesi yli 1 000 ihmistä, ja tilat riittivät hyvin.
Väljästi sisustetussa aulatilassa on esillä jättikokoinen Sony Bravia TV.
Aulatilan takana on pienempi kuuntelutila aloitus- ja premium-tason kaiuttimille ja laitteille. Kuulokkeille on oma pieni sivuhuone. Alakerrassa on väljä esittelytila levysoittimille ja muille hifilaitteille sekä koko liikehuoneiston varsinainen pyhättö, isohko ammattilaisten akustoima kuuntelutila huipputason Atmos-kotiteattereineen sekä referenssitason stereo-kokoonpanoineen B&W 802D -kaiuttimilla.
Laatua Tanskasta
Hifi Studion omia edustuksia ovat Dali, Rega, Atlas, Custom Design, Cerwin-Vega, DLS, Electrocompaniet, Goldmund, Exposure, Vitus Audio ja muutama muu merkki. Myös ylellisyysmerkki B&O:ta myydään yksinomaan Hifi Studion alla. B&O saa uuden hienon myyntitilan aivan Hifi Studion viereen Fredrikinkadulla.
Ilmaherruus
Hifi Studio on satsannut tunnettuuteen Suomessa ennen näkemättömällä ja monia ulkopuolisia hämmästyttäneellä tavalla: ostamalla Suomen suurimmasta päivälehdestä Helsingin Sanomista valtavia kokosivun mainostiloja.
”Isä painotti, että ota aina ilmaherruus siinä mitä teet!”, Nevari kertoo ja sanoo noudattaneensa ohjetta itsepintaisesti. Eikä kadu: Hesarin kampanjoiden ansiosta Hifi Studio on saanut poikkeuksellisen paljon hyvää huomiota.