Matti Hermunen
Suoraan kärkeen
Tämän hetken ehkä kovin täyteen kolmiulotteiseen tilatoistoon pystyvä Trinnov Altitude ohjaa laajimmillaan 32 kaiutinkanavaa 24 bitin ja 192 kilohertsin tarkkuudella. Päivitettäviin ohjelmistoihin ja vaihdettaviin moduuleihin perustuvan rakenteensa ansiosta se on turvallinen sijoitus.
HERMUSET: Trinnov Altitude 32 -av-prosessori
Yläluokan av-laitetta hankkiva saattaa pohtia, kuinka kauan ostohetkellä kärjessä oleva vekotin on ajan tasalla. Vaikka valmistaja olisi luotettava ja huolehtisi päivityksistä, niin uudistuvat standardit ja dsp-prosessorien rivakka kehittyminen voivat tehdä hyllyn ylpeydestä kiusallisen nopeasti jos ei käyttökelvotonta niin ajastaan jäljessä olevan. Ranskalainen Trinnov on valinnut ainakin periaatteessa turvallisemman tien.
Trinnov Altitude on ohjelmistopohjainen, joten uudet standardit saadaan käyttöön päivitysten avulla. Tämä on mahdollista monessa kilpailevassa laitteessakin. Niissä signaalinkäsittelyn vaatima numeronmurskaus (dsp) kuitenkin tehdään siihen erikoistuneilla erillisillä prosessoreilla.
Helppo arkikäytössä
Vaikka Altituden monipuolisuus ja säätömahdollisuudet hengästyttävät (katso lisätiedot erillisestä kuvauksesta), on loppukäyttäjän elämä tehty helpoksi. Normaalikäytössä valitaan ohjelmalähde, ja Altituden automatiikka hoitaa loput, vaikka tarvittaessa lähes kaikkia asetuksia pystytään muuttamaan lennosta. Yksinkertaisimmat säädöt hoituvat kaukosäätimellä tai tablettiin asennettavalla käyttöliittymällä, mutta monipuolisemmat asetukset tehdään pc:llä.
valmistaja
Alkuun pääsyä helpotti se, että Tur-Pexin Jan Lundberg asensi laitteen, ajoi ensimmäiset huonekorjaukset ja kertoi Trinnovin taustasta sekä Altituden käytöstä. Aikaa kului pitkä iltapäivä.
Enimmän aikaa kuuntelin kaksikanavamusiikkia ohjelmalähteenä Sooloosin verkkosoittimelta tulevat cd- tai hires-tason flac-tiedostot sekä vinyyleillä Regan RP-10, Benzin ACE-rasia ja Regan Aria-phonoaste. Koska Altitude on etevä varsinkin monikanavaisuudessa ja elokuvaäänellä, soittelin kasan monikanavalevytyksiä ja katsoin nipun elokuvia. Koska oma laitteistoni ylettyy enimmillään 5.1-toistoon, kävin kokeilemassa Altituden tilaäänikykyjä Mareksoundin 3d-kykyisessä elokuvahuoneessa.
Normaalin äänenlaadun väijymisen ohella kiinnosti erityisesti se, kuinka hyvin Altituden huonekorjaus toimisi. Ja takaraivossa poltteli vertailu sen ja kotilaitteen, Meridian 861 v.8:n kanssa – ei kai Altitude soi paremmin?
Korjaamalla saa parannusta
Ensivaikutelma oli lupaava. Alemmalle alueelle tuli enemmän korostumatonta vääntöä, ja varsinkin keskialueen yksittäiset soittimet nousivat paremmin esille.
Koska halusin kokeilla tarkemmin erilaisten korjausten vaikutusta, kävi Mareksoundin Kristoffer Löf tekemässä mittaukset uudestaan.
Ensin korjaus tehtiin kahdelle kanavalle koko äänialueelle sekä rajattuna vain alemmalle alueelle 150 hertsistä alaspäin. Sen jälkeen korjaus tehtiin vielä monikanavaisena 5.1-asetuksella niin ikään koko alueelle sekä rajattuna vain alemmalle alueelle 150 hertsistä alaspäin. Eri korjauksia pystyi vertaamaan toisiinsa lennosta.
Trinnovin mittamikrofoni poikkeaa totutusta.
valmistaja
Kaksikanavaisena tulos oli usein hyvä vain alempi alue korjattuna. Das Wohltemperierte Klavierin cembaloversion helisevä sointi terävine sävyineen ja siihen parhaimmillaan kuuluva mehevyys oli oivallisesti kasassa. Akustinen soolokitara jäsentyi selkeämmin, samoin rytmimusiikilla porukka saattoi pysyä paremmin koossa, ehkä siksi, että basson taso istui luontevammin muuhun. Iäkkäämmällä akustisella jatsilla, kuten Miles Davisin So Whatilla akustinen basso pysyi hienosti kurissa, ja tämä auttoi muita soittimia nousemaan paremmin esiin. Uudempi tuotanto, vaikkapa Paul Simonin Graceland oli jonkin verran paremmin koossa, eikä korjaus tuottanut häiritseviä sivuvaikutuksia. Akustisella pianolla, esimerkiksi Werner Bärtschin Rezitalilla korjaus tasasi hieman ääntä. Nyt kyse ei oikeastaan ollut parannuksesta tai toiston heikentymistä, sen myötä syntyi vain toisenlainen näkökulma musiikkiin.
Kaksikanavainen koko äänialueen korjaus synnytti usein enemmän ongelmia kuin parannusta. Rytmimusiikilla saattoivat kaikki ässät, suhuäänteet ja puhaltimien ylin alue nousta pintaan, ja musiikki meni hikiseksi. Samaa piirrettä oli orkesterimusiikilla, jossa ylemmän alueen taso lähes aina nousi liian korkealle ja yksittäiset jousisoittimet alkoivat käydä korviin. Akustisella pianolla korjaus saattoi nostaa pintaan nasaaliutta. Saattoi myös syntyä tunne väkisin lanatusta vasteesta.
Mutta poikkeuksiakin oli. Hyvin äänitetty akustinen soolokitara soi elävämmin, ehkä samalla vähän tehokkaammin. Äänitystilan akustiikka saattoi nousta paremmin esiin. Parhaimmillaan kyse ei niinkään ollut oikeasta tai väärästä vaan vaihtoehdosta, jonka kanssa olisi jaksanut elää.
Vain alemmalta alueelta korjattu monikanavainen ääni oli useimmiten parempi kompromissi kurinalaisuuden ja riehakkuuden välillä. Mutta myös kokoalueen korjauksesta varsinkin musiikkivideoilla ja konserttilevyillä oli usein hyötyä. Alapää pysyi sopivasti kasassa, ylemmän alueen elävyys sekä iskevyys säilyivät, ja turha räyhä talttui. Siinä missä korjaamaton basso saattoi levitä pitkin mäkiä, niin korjattuna se kiinteytyi ja sai lisää sävyjä, jos niitä yleensä oli.
Ei automaattisesti autuuteen
Hyvin tehty huonekorjaus parantaa toistoa varsinkin silloin, kun korjaus tehdään vain alemmalle alueelle, esimerkiksi 250:n tai 150 hertsin alapuolelle. Samaan tulokseen olen päätynyt aiemminkin ja Anthemin AVM 50:n sinänsä toimivalla ARC-korjauksella opin tämän kantapään kautta.
Alemmalle alueelle tehty korjaus tasaa basson muhkuja ja sen myötä selkiyttää kokonaisuutta sekä auttaa erottamaan paremmin, mitä ja miten yksittäiset esiintyjät tekevät. Kohdalleen osunut korjaus ei muuttanut soittimien tai lauluäänten luonnetta eikä aiheuttanut värittymiä tai muuta ongelmallista. Monelle tärkeä äänikuva tarkentui varsinkin sivusuunnassa. Paremmin esille nousevat esiintyjät saattoivat luoda vaikutelman enemmän pinnassa olevasta äänestä.
Koko alueen automaattikorjauksella tulos ei suoraan mene kohdalleen. Kannattaa kokeilla erilaisia ylärajataajuuksia sekä varautua muokkaamaan toistokäyrää käsipelillä. Tarvitaan kärsivällisyyttä sekä avoimia korvia ja varsinkin avointa mieltä. Helpommalla pääsee, kun tyytyy alemman alueen korjaukseen.
Käytti sitten alemman tai koko alueen korjausta, tarjoaa Altitude tähän erinomaiset mahdollisuudet. Sen havainnollinen käyttöliittymä ja harvinaisen monipuoliset, täsmällisesti toimivat säädöt helpottavat.
Kokonaan eri asia on se, että huonekorjauksen kanssa joudutaan helposti vaikeiden kysymysten äärelle. Onko tavoitteena säilyttää kaiuttimen alkuperäinen luonne ja hakea ne säädöt, joilla kuultava parannus on suurin? Vai haetaanko surutta makuun sopivin lopputulos tavoittelematta luonnollisuutta tai oikeaa äänenlaatua?
Trinnov ja Meridian vertailussa
Mikael Nederström halusi kuunnella Musical Fidelityn järeää integroitua vahvistinta NuVista 600:aa meillä. Tämän ohella hän vertaili ensin Musical Fidelityä ja Altitudea keskenään ja teki sen jälkeen vastaavan vertailun Altituden ja Meridianin välillä. Mikaelin kommentoi kuulemaansa seuraavin sanoin:
”Kuuntelin Altitudea ja Meridiania vuorotellen useaan otteeseen. Tutulla rytmimusiikilla Altituden ote musiikkiin oli kevyempi ja notkeampi, ja sen kautta oli helpompi nähdä soitannon sisään. Meridian painotti enemmän alempaa aluetta, joten sen sointi oli tummempi ja osin raskaampi.
Akustisella musiikilla Trinnovin keveys kääntyi hieman sitä vastaan. Georg Soltin ja Murray Perahian soittaessa nelikätisesti Brahmsia ja Bartokia (CBS Masterworks M 42625) alempaa rekisteriä soittavan pianon sävykkyys, jäntevyys sekä muhevuus kärsivät jossain määrin. Meridianilla oli tässä ehkä tasapainoisempi ote, ja pianon sointi oli uskottavampi.
Kovin isoja erot eivät olleet, mutta ellei rahalla olisi väliä, ottaisin molemmat. Niitä voisi sitten soitella mielialan mukaan.”
Vastaa lupauksiin
Monikanavaisena Altitude oli loistava. Ääni oli erinomaisen ryhdikäs ja myönteisessä mielessä skarppi. Kokonaisuutta leimasi selkeys, luonnollisuus ja tarvittaessa iskevyys. Selkeyttä kuvaa hyvin se, että pieni tason muutos vaikkapa vasemmassa takakanavassa kuului oitis.
Kolmiulotteista, myös pystysuunnan toistavaa tilaääntä ihmettelin elokuva- ja demolevyjen sekä musiikkivideon avulla Mareksoundin kotiteatterihuoneessa, jossa käytössä oli JBL:n 9.2.4-järjestelmä (yhdeksän etu-, sivu- ja takakaiutinta, kaksi subwooferia sekä neljä korkeusinformaatiota tuottavaa kaiutinta). Tilatoisto oli merkittävästi ehyempää ja vaikuttavampaa kuin kotoisella 5.1-järjestelmällä. Äänen siirtymät sivu- ja pystysuunnassa olivat saumattomia, ei äkillisiä hyppäyksiä edestä taakse tai puolelta toiselle, kuten pelkästään etu- ja takakaiuttimilla helposti käy.
Rymistelyt olivat vaikuttavia, mutta pari harvempiäänistä, paljon hiljaisia kohtia sisältänyttä demoa kertoivat vielä tarkemmin, mitä lisäarvoa yläsuunnasta tulevat luonnon tai kaupungin äänet tuottivat.
Vaativille
Trinnov Altitude on kotonaan tinkimättömässä monikanavakuuntelussa ja raskaan luokan kotiteatterikäytössä. Sen 3d-ominaisuudet ovat tämän hetken parhaat. Jää nähtäväksi, kuinka paljon 3d-ääntä sisältävä ohjelmatarjonta yleistyy ja kuinka moni pystyy sijoittamaan tarvittavat lisäkaiuttimet normiolohuoneeseen. Kaksikanavakäytössäkin se on eturivin toistaja, mutta stereokuunteluun keskittyvälle saman huonekorjauksen tarjoava Amethyst saattaa olla toimiva vaihtoehto.
Kotikäytön ohella Altitude houkuttelee ammattiasentajia. Se on valmis, koeteltu alusta vaativien ja laajojen viihdejärjestelmien rakentamiseen.
Altituden monipuolisuus, skaalautuvuus ja soveltuvuus osaksi kotiautomaatiota sekä ohjelmapohjaisuuden tuoma päivitettävyys tekevät siitä turvallisen valinnan.
Aktiiviselle käyttäjälle Altitude tarjoaa loputtomat mahdollisuudet toiston räätälöintiin ja huonekorjauksen hienosäätöihin joko etukäteen tai suoraan lennosta. Enemmän kuunteluun ja katseluun keskittyvän käyttäjän kannalta se on kuitenkin helppokäyttöinen.
Altitude on ehdottomasti yksi kiinnostavimpia ja pisimmälle vietyjä vaihtoehtoja. Kannattaa varata aikaa tutustumiseen.
Hengästyttävät ominaisuudet
Altitude on poikkeuksellisen monipuolinen: se hallitsee kaikki tila- ja 3d-äänistandardit, se pystyy optimoimaan samanaikaisesti jopa 32 kaiutinkanavaa ja kompensoimaan kaiuttimien huonosta sijoituksesta syntyneet ongelmat. Lisäksi siinä on yksi tämän hetken parhaita huonekorjauksia, ja sen voi asettaa tuottamaan aktiivijakosuotimet kaksi-, kolmi- tai nelitiekaiuttimille. Ja suurinta osaa toiminnoista pystyy säätämään käytön aikana.
valmistaja
Käyttöönotto ja perusteellisemmat hienosäädöt tehdään tietokoneella. Tietoliikenne sujuu Altituden sisäänrakennetun gigabitin langattoman yhteyden tai langallisen ethernetin avulla. Jos nämä eivät riitä, on takapaneelissa suorat liitännät hiirelle, näppäimistölle ja näytölle.
Mukana tuleva pieni kauko-ohjain on kätevä, ja sen avulla pystyy hoitamaan kaikki perustoiminnot. Monipuolisempi ohjaus sujuu paremmin tabletilla tai läppärillä.
Hanskaa hankalatkin tilat
Koska Altitude on omimmillaan monikanavaympäristössä, se tukee keskeisimpiä nykyisiä 3d-tilakoodekkeja: Auro-3d:tä, Dolby Atmosta ja DTS:X:ää. Valitettavasti niistä jokaisella on oma tapansa toteuttaa tilaääni, varsinkin korkeusinformaatio. Toisin kuin Dolby Atmoksessa ja DTS:X:ssä, tarvitaan Auron ylintä äänikerrosta varten omat kaiuttimet. Apuun tulee Altitude, joka pystytään konfiguroimaan niin, että tilaääni toistuu aina oikein ja niiden kaiuttimien kautta, kuin se esimerkiksi DTS:X-formaatissa on tarkoitettu.
Yhtä kätevä on kaiuttimien sijoittelua helpottava niin sanottu remapping-toiminto. Jos käytettävä tila ei mahdollista kaiuttimien sijoittamista vaaka- tai korkeussuunnassa oikeille paikoilleen, Altitude osaa muokata niille menevää signaalia niin, että kuuntelija kokee kaiuttimen olevan oikealla paikallaan.
Mahdollisuus sijoitella kaiuttimet joustavammin tinkimättä toiston laadusta helpottaa asentajan ja sisustussuunnittelijan yhteispeliä. Tinkimättömyys on hienoa, mutta arkielämässä on usein otettava huomioon asumisen ja estetiikan vaatimukset.
Erinomainen huonekorjaus
Trinnovin yksi vahvuus on erittäin monipuolinen huonekorjaus. Laitteelle sovitetun 3d-mittamikrofonin avulla huonekorjauksen voi tehdä itse tai antaa laitteen myyjän tehdä mittaukset asennuksen yhteydessä. Koska Altitudea pystytään säätämään verkon kautta, huonekorjausta ja muita asetuksia on mahdollista muuttaa kaukopalveluna.
Juhlallisen näköisen ja kokoisen, omalla virtalähteellään varustetun mikrofonin runkosylinterin reunoille on sijoitettu kolme saman mittaista sekä keskelle yksi korkeammalle ulottuva mikrofoni.
Alkumittaus tehdään pelkästään pääkuuntelupaikasta tai laajempaa kuuntelijakuntaa varten useammasta paikasta. Mikrofoni on suunnattava täsmälleen ohjeen mukaan, jotta tieto kaiuttimien suunnasta ja etäisyydestä tallentuu oikein. Mittaus voidaan tehdä koko äänialueelta, tai sen pystyy rajoittamaan koskemaan vain alempaa taajuusaluetta.
Mittauksen aluksi Altitude tuottaa joukon kohinasignaaleja, sen jälkeen se kertoo, riittääkö saatu tieto ja tekee hetken laskutoimituksia.
Laite osaa tallentaa mittaustuloksen pdf-tiedostona muistitikulle, josta sen saa tulostettua paperille. Viiden kaiuttimen mittauksesta syntyi 10 sivun pdf-tiedosto. Aluksi siinä kerrottiin lähtötiedot ja kuinka korjaus on tehty. Kaiuttimien sijoitus esitettiin kuvana sekä taulukkona, jossa näkyi kahden desimaalin tarkkuudella kaiuttimien etäisyydet, niiden sijainti pysty- ja sivusuunnassa, kaiutinkohtaiset tasot, viiveet, vaihe, signaalin huippuarvoja kuvaava niin sanottu crest factor sekä taajuuskaista, jolta mittaus on tehty. Jokaisesta kaiuttimesta oli kuvat niiden impulssi-, vaihe- ja taajuusvasteista ennen mittausta ja korjattuna.
Mittaustuloksia, esimerkiksi taajuusvasteita, pystytään tarkastelemaan näytöllä yksittäin tai ne voidaan niputtaa samaan näyttöön.
Mittaustulosta pystytään muokkaamaan jälkikäteen monipuolisesti. Esimerkiksi taajuuskäyrän muotoa, viiveitä ja vaihetta voidaan muuttaa. Tämän ohella esimerkiksi Dolby Atmoksen mukaisella kaiutinsijoittelulla pystytään minkä tahansa kaiuttimen tasoa hienosäätämään desibelin portain. Säätö voidaan tehdä etukäteen tai lennossa katselun aikana. Vastaavanlaiset säädöt voidaan tehdä rinnakkain vaikkapa DTS:X-asetuksille. Kaiken päälle on käytettävissä 31-alueinen taajuuskorjain.
Sattumoisin kokeiltavana olleiden kaiuttimien toimivuutta kuuntelutilassani käytiin mittaamassa Arta-mittausohjelmalla.
Samalla nähtiin korjauksen vaikutukset muullakin kuin Trinnovin esittämällä tavalla. Tuloksista näkyi, että korjatulla äänellä alimpien taajuuksien vaste oli selkeästi tasaisempi ja korjaus oli poistanut alemmalla keskialueella olleen loivan korostuman. Vasteen tasaantuminen selittää, miksi jotkut soittimet ja esiintyjät nousivat selvemmin esiin.
Kapasiteetti riittää
Altituden voi hankkia 8-, 16-, 24- tai 32-kanavaisena. Enimmillään täysin varusteltu 32-kanavainen Altitude ohjaa samanaikaisesti 30 kaiutinta ja kahta aktiivisubwooferia.
Se tukee monikanavaisia Dolby True HD- ja DTS-HD Master Audio -koodekkeja sekä wav-, aiff, ogg- ja flac-tiedostomuotoja aina 24 bitin ja 192 kilohertsin tarkkuuteen asti.
Jos tilaäänen tuottamiseen ei tarvita koko tehoa, Altitude pystyy laskemaan aktiiviset jakosuotimet jopa nelijakoisille kaiuttimille. Jakosuotimien laskenta vie kuitenkin niin paljon tehoa, että suotimen monimutkaisuuden lisääntyessä ohjattavien kaiuttimien määrä laskee. Esimerkkinä mainitaan, että jos käytössä olisi seitsemän nelitiekaiutinta, niin puhtia riittäisi vielä neljälle normaalille tilaääntä tuottavalle kaiuttimelle tai subwooferille.
Liitäntöjä on ennätysmäärä. Tuleville signaaleille on kaikkiaan 118 digitaalista ja analogista ottoa, ja ääniantoja on 80 kappaletta. Hdmi-signaaleja varten on kahdeksan ottoa ja kaksi antoa. Keskeisimmät liitännät on toteutettu xlr:llä ja rca:lla, mutta tilankäyttösyistä takapaneelista löytyy myös kuusi moninapaista db25-liitintä.
Trinnovin takapaneeli ja liitäntöjen runsaus.
Altitude ei muokkaa sille tulevaa videosignaalia vaan ohjaa sen eteenpäin näyttölaitteelle hdmi 1.4b -liitäntöjen kautta. Vuoden 2017 alusta toimitetut laitteet pystyvät 4k-tarkkuuteen, sitä ennen ostettuihin laitteisiin Trinnov toimittaa päivityksen korvauksetta. Laite on yhteensopiva kaikkien tunnettujen ohjaus- ja automaatiojärjestelmien (esimerkiksi Telnetin ja Crestronin) kanssa. Vuoden 2017 alkupuolella Altitudeen tulee Roon-yhteensopivuus.
On se tietokone
Altituden toiminnasta ja sen mukana signaalinkäsittelystä vastaa Linux-käyttöjärjestelmällä pyörivä, Intel i7 -prosessorilla varustettu tietokone, jossa on kahden gigan sisäinen muisti sekä ssd-kovalevy. Siksi Altitude pystytään pitämään ajan tasalla kauemmin kuin niin kutsuttuihin rautaratkaisuihin perustuvat laitteet, varsinkin kun se on moduulirakenteinen, jolloin vikaantuneen komponentin vaihto on helppoa. Se käynnistyy ja sammuu kuten tietokone, onneksi ripeään tahtiin.
Avarassa kotelossa tietokoneen prosessori, sen reilun kokoinen jäähdytyslevy ja muistit ovat oikeassa laidassa. Vasemmalla on useita saman näköisiä piirikortteja ja takaosassa ilmeisesti tulevan ja lähtevän signaalin käsittelystä huolehtivat kortit. Analogiosaa varten on normaali muuntaja, ja digitaalisia toimintoja syöttää hakkurivirtalähde. Jäähdytystä hoitaa kolme hiljaista tuuletinta, joista yhden ilmavirta suunnataan ohjaimen avulla suoraan prosessorikortille. Tuulettimien ääni kuuluu vain laitteen lähelle, eikä se lämmennyt olennaisesti pitkässäkään käytössä.
Käyttöönottoa helpottaa Trinnovin havainnollinen asennusohjelma, joka tuo pc:n näyttöön kuunteluhuoneen kolmiulotteisen mallin, jossa näkyvät kaiuttimien ja subwooferien sijainnin muutokset suoraan. Mallia voi pyöritellä ja zoomata näytössä.
Ohjelma tarjoaa pohjaksi valmiita malleja, joista voi räätälöidä itselleen sopivan. Kätevää on varsinkin se, että näytön alaosan taulukossa näkyvät jokaisen kaiuttimen Dolby-, DTS-, Dolby Atmos-, DTS:X- ja Auro-3D-toiston mukaiset säätöarvot, jotka ovat myös suoraan muutettavissa. Kuka tahansa monikaiutinjärjestelmän asennuksen kanssa taistellut arvostaa mahdollisuutta lähettää kohinasignaali mille tahansa kaiuttimelle suoraan asennusohjelmasta.
Altituden monipuolisuus ei välttämättä näy päällepäin. Etupaneelissa näytön ympärillä on kaksi säädintä ja kolme painiketta, joiden avulla hoituu jokapäiväinen käyttö. Takaseinä sitä vastoin on täpötäynnä. Ulkonäkö on ammattimaisen asiallinen, värivaihtoehdot ovat harmaa ja musta.
Perustutkimuksella liikkeelle
Elektroniikkaa, tietotekniikkaa ja signaalin käsittelyä opiskellut Arnaud Laborie pääsi töihin maineikkaaseen IRCAM:iin (Institute for Research and Coordination in Acoustics/Music), joka on elektroakustiseen musiikkiin, akustiikkaan ja näihin liittyvään keskittyvä tutkimus- ja koulutuslaitos. IRCAM:issa työskennelleitä tai opiskelleita tuttuja nimiä ovat muiden muassa säveltäjä/kapellimestari Pierre Boulez, säveltäjä Kaija Saariaho ja kapellimestari Susanna Mälkki.
Laborie perusti Trinnovin kahden kaverinsa kanssa vuonna 2003. Alustaa yritykselle antoi IRCAM:issa käynnistynyt Ranskan valtion tukema 3d-äänen tutkimusohjelma, jossa selviteltiin kolmiulotteisen äänen perusteita, tilaäänen havaitsemista sekä toistamista erilaisilla kaiutinsijoituksilla ja niin edelleen.
Omille teilleen
Eri puolilla maailmaa tutkittiin 2000-luvun alussa tekniikoita, joilla parannettaisiin ääni- ja kuvasignaalin laatua. Tuloksena syntyivät hires-tarkkuuden (24 bittiä / 192 kilohertsiä) pcm- ja dsd-standardit.
Laborie kumppaneineen kuitenkin oivalsi, ettei signaalin teknistä laatua hiomalla välttämättä enää saada merkittävää kuultavaa paranemista. Isompi työmaa olisi vielä lapsenkengissään astelevassa tilaäänen toistossa. IRCAM ja France Telecom alkoivat tukea tilantoistoa koskevaa tutkimusta, ja mukana ollut Trinnov sai paljon kokemusta signaaliprosessoinnin avulla parannetun tilatoiston kehittämisestä. Niinpä vuoden 2005 tienoilla Trinnovilla oli valmiina ensimmäiset versiot tilaäänen, varsinkin kolmiulotteisen audion toistoon tarkoitetuista kaiuttimien sijainnin korjausohjelmista (remapping) sekä huoneakustiikan korjauksesta. Nyt Trinnovin ydinteknologioita ovat monikanavaisen ja varsinkin kolmiulotteisen äänen toisto sekä huoneakustiikan korjaus. Yhtenä vahvuutena on laitteiden skaalautuvuus, jonka avulla peruslaitteistosta saadaan kasvatettua laajojakin järjestelmiä.
Asiakkaat löytyvät toisaalta ääni- ja kuvapuolen ohjelmatuottajista, studioista ja asennusliikkeistä, toisaalta yhä enemmän kovatasoista laitekantaa kotikäyttöön hankkivista kuluttajista.
Kotikäyttöön suunnattuja laitteita ovat Altituden ohella pelkästään huonekorjaukseen tarkoitetut 32-kanavainen Magnitude32 ja kaksikanavainen ST2-Hifi. Kovatasoisessa Amethyst-stereoesivahvistimessa on huonekorjaimen ja levysoitinesivahvistimen ohella verkkosoitin sekä 24 bitin ja 192 kilohertsin ad- ja da-muuntimet. Lisäksi Amethyst pystyy tuottamaan aktiivijakosuotimen kaksitiekaiuttimille, ja se ohjaa subwooferia ja keskikaiutinta. Valikoiman täydentää Hypexin NCore-teknologiaan perustuva 8 x 225-wattinen päätevahvistin Amplitude8.
valmistaja
Kuitenkin yhteistyötä hakien
Ranskalaiseen mentaliteettiin istuu se, että Trinnov vastaa pitkälle itse sähköisestä ja mekaanisesta tuotekehityksestä sekä varsinaisesta tuotannosta. Yhtenä perusteena on varmistaa tuotteiden mahdollisimman korkea laatu. Merkittävä osa henkilöstöstä on teknisellä puolella ja työskentelee tuotekehityksessä.
Koska kenenkään rahkeet eivät enää riitä yksin, on Trinnov hakenut yhteistyötä alan tunnettujen toimijoiden kanssa. Näistä näkyvin lienee Harman Luxury Audio, johon kuuluu muun muassa JBL Synthesis. Trinnov on kiinteästi mukana ammattikäyttöön suunnatussa Cinema Designer Software -ohjelmistossa, ja sen laitteisiin on lähiaikoina tulossa Roon- ja Tidal-yhteensopivuudet. Kokemuksensa avulla Trinnov on pystynyt vaikuttamaan alan yhteisen järjestön CEDIA:n suosituksiin. Ja totta kai se pyrkii saamaan muut valmistajat sisällyttämään Trinnovin teknologiaa laitteisiinsa.