JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Artikkeli
Reportaasi

Jus­si Ar­vio

Tietoa: Dolby Atmos

Elokuvaäänen historia alkaa jo 1920–luvulta, ja ensimmäiset monikanavaista ääntä hyödyntävät elokuvat saivat ensi-iltansa 1950- luvulla. Mitä uutta paljon puhuttu Dolby Atmos tuo lähes satavuotiseen elokuvan äänihistoriaan?

LY­HY­ES­TI sa­not­tu­na ky­sees­sä on skaa­lau­tu­va ja taak­se­päin yh­teen­so­pi­va ää­ni­tek­no­lo­gia, joka pa­ran­taa Dol­byn ai­em­pia 5.1- ja 7.1-jär­jes­tel­miä mah­dol­lis­ta­en tar­kem­min ja laa­duk­kaam­min jopa yk­sit­täis­ten te­hos­te­ää­nien hyö­dyn­tä­mi­sen. Tuo­tan­to­vai­hees­sa ää­niä kä­si­tel­lään ob­jek­tei­na pe­rin­tei­sen ää­ni­rai­ta-ajat­te­lun si­jaan. Tii­vis­tet­ty­nä pyr­ki­mys on ai­em­paa re­a­lis­ti­sem­paan ää­ni-il­luu­si­oon.

Dol­byn omien mää­ri­tel­mien mu­kaan eri­tyi­ses­ti kol­me osa-alu­et­ta pa­ra­ne­vat kriit­ti­ses­ti. Nämä ovat ää­nien ais­tit­ta­va ava­ruu­del­li­nen ase­ma (over­he­ad), ää­nen­laa­tu (au­dio, timb­re) sekä ää­nien tar­kem­pi si­jain­ti ja erot­te­lu­ky­ky (spa­ti­al cont­rol, re­so­lu­ti­on).

Elo­ku­va­te­at­te­rin asi­ak­kail­le nä­ky­vä tai kuu­lu­va muu­tos ovat kai­ut­ti­mien si­jain­ti ja mää­rä. Jot­ta esi­mer­kik­si ää­nen ava­ruu­del­li­nen ase­ma oli­si mah­dol­lis­ta to­teut­taa, tu­lee te­at­te­ri va­rus­taa kat­toon asen­net­ta­vil­la, tyyp­pi­hy­väk­sy­tyil­lä kai­ut­ti­mil­la. Ää­nien tar­kem­pi si­jain­ti esi­mer­kik­si di­a­lo­gin pu­hu­jien osal­ta voi­daan taas to­teut­taa li­sää­mäl­lä kan­kaan taak­se riip­pu­mat­to­mia li­sä­ka­na­via (op­ti­o­nal screen louds­pe­a­ker).

Dol­by At­mos mah­dol­lis­taa en­tis­tä use­am­mat disk­ree­tit kai­u­tin­ka­na­vat ny­kyi­sen, use­an kai­ut­ti­men muo­dos­ta­man sur­roun­da­lu­een si­jaan. Ko­ko­naan oma asi­an­sa on, et­tä At­mos vaa­tii myös uu­det tuo­tan­top­ro­ses­sit, -ta­vat ja -vä­li­neet ja si­ten pää­o­mia. Uut­ta ää­ni­tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­viä elo­ku­via il­mes­tyy kui­ten­kin ta­sai­sen kas­va­val­la vir­ral­la, jo­ten tu­le­vai­suus näyt­tää tur­va­tul­ta.

Ko­ti­te­at­te­rin nä­kö­kul­mas­ta

Useim­mat mo­der­nit Blu-ray-soit­ti­met ky­ke­ne­vät tois­ta­maan uut­ta At­mos-ään­tä, kun­han ne nou­dat­ta­vat bd-stan­dar­din mää­ri­tel­miä. Myös jo käy­tös­sä ole­vat kai­ut­ti­met toi­mi­vat edel­leen mai­ni­os­ti, jos­kin uu­si­a­kin han­kin­to­ja har­ras­ta­jal­ta edel­ly­te­tään.

En­sin­nä­kin av-vah­vis­ti­mes­ta tu­lee löy­tyä Dol­by At­mos -tuki. Mark­ki­noil­la on jo usei­ta yh­teen­so­pi­via lait­tei­ta, ja mää­rä kas­vaa koko ajan. Ku­ten his­to­ria osoit­taa, tä­nään uu­si ja kal­lis omi­nai­suus on huo­men­na va­ki­o­va­rus­te edul­li­ses­sa­kin mal­lis­sa.

Toi­sek­si tar­vi­taan kai­ut­ti­met, jot­ka tois­ta­vat yl­hääl­tä suun­na­tut over­he­ad-ää­net. Jos pää­dy­tään kat­to­kai­ut­ti­miin, tu­li­si niis­sä ol­la joko kuun­te­lu­pai­kal­le koh­den­net­ta­vat ele­men­tit tai akus­ti­ses­ta kes­ki­pis­tees­tä 45 as­teen sä­tei­ly­kul­ma ja vä­hin­tään 100 Hz – 10 kHz kat­ta­va tois­to­kais­ta. Heil­le, joil­le kat­to­a­sen­nus ei syys­tä tai toi­ses­ta ole mah­dol­li­nen, on Dol­byl­la tar­jo­ta kir­jai­mel­li­ses­ti­kin maan­lä­hei­sem­pi vaih­to­eh­to, ”Dol­by At­mos Enab­led” -kai­u­tin.

Dol­byn hy­väk­sy­mä vaih­to­eh­to on ja­lus­ta- tai lat­ti­a­kai­u­tin, jon­ka pääl­lä on ylös suun­nat­tu li­sä­e­le­ment­ti. Har­ras­ta­jan ole­mas­sa ole­vien kai­ut­ti­mien pääl­le saa myös tar­vit­ta­es­sa pie­nen, ir­ral­li­sen kai­u­tin­li­sä­mo­duu­lin, joka hoi­taa sa­man asi­an.

Dol­byn si­vuil­la on kat­ta­va opas At­mos-kai­ut­ti­mien si­joi­tuk­ses­ta. Kah­den kat­to­kai­u­tin­pa­rin (5.1.4) vaih­to­eh­to­na on suo­raan kuun­te­lu­pai­kan ylä­puo­lel­le si­joi­tet­ta­va pari (5.1.2), jos vah­vis­ti­men kai­u­tin­ka­na­vat ei­vät rii­tä.

Li­sä­tie­to­ja: www.dol­by.com/us/en/tech­no­lo­gies/dol­by-at­mos.html

Ka­ton kaut­ta At­mos-ää­net hei­jas­ta­vil­la Dol­by At­mos Enab­led Spe­a­kers -kai­ut­ti­mil­la saat­taa ol­la pa­rem­pi mah­dol­li­suus yleis­tyä ko­ti­o­lois­sa kuin kat­toon asen­net­ta­vil­la kai­ut­ti­mil­la. Sa­man­ta­soi­seen ti­la­ää­nen luon­tiin ne ei­vät kui­ten­kaan voi yl­tää. Kai­ut­ti­mia voi hank­kia ko­ko­nais­rat­kai­sui­na (esim. Pi­o­neer SP-EBS73-LR) tai ole­mas­sa ole­vien kai­ut­ti­mien pääl­le si­joi­tet­ta­vi­na li­sä­mo­duu­lei­na (esim. KEF R50).

Dol­by At­mos asi­an­tun­ti­jan sil­min

Haas­tat­te­lus­sa Ari Saa­ri­nen (tek­ni­nen pääl­lik­kö, Fin­n­ki­no Oy)

1. Mikä on Dol­by At­mos ja on­ko sil­le ole­mas­sa kau­pal­li­nen/so­si­aa­li­nen ti­laus?

At­mos on ni­men­sä mu­kai­ses­ti ”at­mosp­he­re”-ti­la­ää­ni, jos­ta käy­te­tään ylei­sim­min ni­meä ”Im­mer­si­ve sound”. Sen tar­koi­tus on luo­da suu­rem­pi yh­te­näi­syys ku­van ja ää­nen kes­ken. Ta­val­li­sen sur­roun­din tar­koi­tus­han on ym­pä­röi­dä kuun­te­li­ja ää­nel­lä, joka muo­dos­tet­tiin luo­mal­la ym­pä­röi­vä ää­ni­kent­tä il­man pis­te­mäis­tä ää­ni­läh­det­tä.

At­mos ky­ke­nee te­ke­mään nuo mo­lem­mat elo­ku­van­te­ki­jän mie­li­ha­lu­jen mu­kaan. Esi­mer­kik­si koko ti­laan kau­hu­e­lo­ku­van pai­nos­ta­van tun­nel­man ja sa­ma­nai­kai­ses­ti luo­maan yk­sit­täi­siä te­hos­tei­ta 3-ulot­tei­ses­sa ti­las­sa tar­kal­la lo­kaa­ti­ol­la. Osa he­a­vy use­reis­ta var­mas­ti huo­maa ja kuu­lee jär­jes­tel­män edut, mut­ta val­ta­o­sa asi­ak­kais­ta tu­lee kat­so­maan edel­leen elo­ku­vaa, ja heil­le riit­tää et­tä ää­ni on muu­ten mah­dol­li­sim­man hyvä. Toi­saal­ta At­mos voi ol­la myös elo­ku­van kat­so­mis­ta hait­taa­va asia sil­loin, kun se vie huo­mi­on pois ta­ri­nan­ker­ron­nas­ta.

2. Mitä tar­koit­taa ää­nien ob­jek­ti­poh­jai­suus, jo­hon Dol­by viit­taa At­mok­sen tie­dois­sa?

Ää­nel­lä on osoi­te eli paik­ka 3-ulot­tei­ses­sa ti­las­sa ak­se­leil­la X,Y,Z, eli le­veys, kor­keus ja sy­vyys. Ään­tä voi­daan va­paas­ti lii­kut­taa tuos­sa ava­ruu­des­sa. Elo­ku­va­te­at­te­ris­sa vas­taa­vas­ti on kol­mi­ker­rok­si­nen kai­u­tin­si­joit­te­lu, joka mah­dol­lis­taa 11.1–62.2 ää­ni­ka­na­vaa. Kai­ut­ti­mil­la on vas­taa­va osoi­te, eli paik­ka ja ää­ni ase­moi­tuu nii­den avul­la ti­laan.

3. Tuo­ko At­mos vain mää­rää vai myös laa­tua?

Kak­si­ja­koi­nen asia. Kun kai­ut­ti­mien mää­rä li­sään­tyy mo­nin­ker­tai­sek­si, niin mo­nel­le elo­ku­va­te­at­te­ri­no­mis­ta­jal­le tu­lee sa­mas­sa suh­tees­sa kus­tan­nuk­sia. Hal­pa ja hyvä taas ei­vät mah­du sa­maan lau­see­seen.

Tek­ni­ses­ti At­mos on täl­lä het­kel­lä pa­ras jär­jes­tel­mä, mut­ta se edel­lyt­tää myös laa­du­kas­ta to­teu­tus­ta te­at­te­riin. Ei ole oi­ko­tie­tä on­neen. Myös elo­ku­vien mik­saus on mer­kit­tä­väs­sä osas­sa. Ky­sei­sen jär­jes­tel­män huo­noa käyt­töä on, kun kes­ken elo­ku­van jos­ta­kin ka­ton suun­nas­ta tai ta­ka­kul­mas­ta kuu­luu jo­ta­kin sel­lais­ta, mikä ei lii­ty mi­ten­kään it­se elo­ku­vaan. Sel­lai­si­a­kin on jo näh­ty tai kuul­tu. Eli tek­nii­kan tu­li­si pal­vel­la si­säl­töä, ei toi­sin päin.

4. Mil­lai­sen kil­pai­lu­ti­lan­teen At­mos koh­taa ?

SMPTE (So­cie­ty of Mo­ti­on Pic­tu­re & Te­le­vi­si­on En­gi­neers) on te­ke­mäs­sä avoin­ta stan­dar­dia min­kä pi­täi­si val­mis­tua en­si ke­sään me­nes­sä. Tuon jäl­keen vaih­to­eh­to­ja esi­mer­kik­si AU­RO3D sekä kaik­kien im­mer­si­ve-jär­jes­tel­mien äi­ti IO­SO­NO. Myös mui­ta jär­jes­tel­mä­val­mis­ta­jia on tu­los­sa. Dol­byl­la on his­to­ri­al­li­ses­ti iso ja­lan­si­ja elo­ku­va-alal­la ja niin tu­lee ole­maan jat­kos­sa­kin, jo­ten ei­kö­hän tuo At­mos sel­viä kil­pai­lus­ta­kin.

5. Jul­kais­taan­ko kaik­ki uu­det elo­ku­vat At­mos-ää­nil­lä?

Lä­hin­nä isoim­mat block­bus­ter-elo­ku­vat, ai­na­kin tois­tai­sek­si. En ihan heti us­ko et­tä joku te­ki­si esi­me­kik­si Suo­mes­sa ko­ti­mai­sen ko­koil­lan lef­fan At­mos-ää­nel­lä. Vie­lä.

6. On­ko Suo­meen tu­los­sa Dol­by At­mos -te­at­te­rei­ta?

Täs­sä vai­hees­sa en kom­men­toi. Kat­so­taan…

7. Mi­ten näet At­mok­sen aset­tu­van ko­ti­te­at­te­riym­pä­ris­töön (mark­ki­noil­la on jo sitä tu­ke­via vah­vis­ti­mia)?

Tämä on myös kak­si­ja­koi­nen asia. Jos asi­an te­kee hy­vin niin se tar­koit­taa ai­ka kal­lis­ta in­ves­toin­tia. Mi­kä­li hank­kii jon­kun At­mos -val­mis­pa­ke­tin kai­ut­ti­mi­neen, niin nor­maa­li 2-ka­na­vai­nen ää­nen­tois­to kun­non kai­ut­ti­mil­la voit­taa tuon men­nen tul­len sa­mas­sa hin­ta­luo­kas­sa.

8. Jul­kais­taan­ko kaik­ki uu­det elo­ku­vat jat­kos­sa At­mos-ää­nil­lä?

Eh­kä sit­ten jos­kus kun lai­te­kan­ta kas­vaa mer­kit­tä­väs­ti. Kan­nat­taa myös huo­mi­oi­da, et­tä jo jul­kais­tuis­ta At­mos-ni­mik­keis­tä kaik­ki ei­vät suin­kaan ole ai­dos­ti At­mos-tuo­tet­tu­ja, vaik­ka pa­ke­tis­sa niin sa­not­tai­siin­kin.

9. Jää­kö esi­mer­kik­si dts hd mas­ter au­dio un­ho­laan, jos At­mos yleis­tyy?

Niin voi hy­vin­kin käy­dä. At­mos tuo tul­les­saan Dol­by los­s­less -pak­kauk­sen ny­kyi­sen pcm-ää­nen ti­lal­le. Sen laa­tu ko­ti­käyt­tä­jäl­le on vie­lä kuu­le­mat­ta suu­res­sa mit­ta­kaa­vas­sa.

10. Mitä tar­koit­taa Dol­by At­mos Enab­led Spe­a­ker -ter­mi? Eli se ylös­päin am­pu­va li­sä­o­sa tai val­miik­si kai­ut­ti­meen in­teg­roi­tu At­mos-yk­sik­kö.

Am­mat­ti­lai­sen nä­kö­kul­mas­ta tuol­la ei oi­ke­as­ti ole mi­tään te­ke­mis­tä “oi­kei­den” kat­to­ka­na­vien kans­sa tai ylei­ses­ti ää­nen­laa­dun kans­sa, el­lei lop­pu­tu­lok­sen ha­lua kuu­los­ta­van van­hal­ta YLE:n ste­re­o­tes­til­tä ”…ja ää­ni kuu­los­taa tu­le­van epä­mää­räi­ses­tä suun­nas­ta”. Se on kui­ten­kin eh­kä ai­noa jär­ke­vä tapa saa­da ku­lut­ta­ja os­ta­maan At­mos. Mo­nel­le ku­lut­ta­jal­le on ol­lut ai­ka haas­ta­vaa jo pel­käs­tään sur­round-kai­ut­ti­mien asen­ta­mi­nen ko­ti­o­lois­sa (kaa­pe­loin­ti, ak­tii­vi­kai­ut­ti­mil­le vir­rat, kai­ut­ti­mien kiin­nit­tä­mi­nen/ul­ko­nä­kö niin et­tä hel­la­sä­rö ei nou­se lii­an suu­rek­si), pu­hu­mat­ta­kaan sub­woo­fe­reis­ta esim. ker­ros­ta­los­sa.

Li­sä­tie­to­ja elo­ku­va­te­at­te­rei­den At­mos-ää­nen­tois­tos­ta: www.dol­by.com/us/en/tech­no­lo­gies/dol­by-at­mos/dol­by-at­mos-next-ge­ne­ra­ti­on-au­dio-for-ci­ne­ma-white-pa­per.pdf

Ar­tik­ke­li on jul­kais­tu Hi­fi­maa­il­ma-leh­des­sä: 8/2014

Teks­ti: Jus­si Ar­vio Ku­vat: Dol­by ja val­mis­ta­jat

Artikkeli
Reportaasi

LISÄÄ LUETTAVAA

Wharfedalen uusi evoluutio 

Wharfedale EVO 5 korvaa EVO 4 -sarjan. 

Cyruksen kompakti riaa-aste 

Cyrus 40 PPA -phono-aste tarjoaa monipuoliset säädöt.

EISA AWARDS 2025–2026

Maail­man­laa­juinen äänen ja kuvan erikoislehtien järjestö EISA on palkinnut vuoden parhaat kulut­ta­ja­e­lekt­ro­niikan tuotteet.

Kulminaatiopiste

Revivalin uuden Atalante 7 Évo -kaiuttimen keskiössä on 75 mm:n keskialuedome. 

JAVA Hi-Fin uutuudet 

JAVA Hi-Fi julkistaa uusia malleja ja päivityksiä palkittuun integroitujen vahvistimien valikoimaansa. 

Amphionin uusi Argon X -sarja

Amphion on päivittänyt Argon-kaiutinsarjansa X-versioon ja sanoo äänen tarkentuneen ja yleisen suorituskyvyn parantuneen.

Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle

Masimo myy Sound United -liiketoimintansa Harmanille.

Onkyolta uusi cd-soitin

Onkyo Icon C-30 -cd-soitin täydentää Onkyon uutta Icon-laitesarjaa. 

Onkyolta uusia vahvistimia

Onkyo on esitellyt uuden Icon-laitesarjan. 

Melco on nyt Dela

Melcosta tulee Dela, mutta muuten kaikki pysyy ennallaan. 

Seitsemäs kierros

Rega Brio Mk7 on ensimmäinen Brio dacilla.

Geneleceille kilpailija Ranskasta 

Utopia Main 112 ja Utopia Main 212 ovat Focalin studiokaiuttimia parhaasta päästä. 

Tehokas erotusmuuntaja Virosta

Audes DT-3600 jakaa hyvää virtaa kytketyille hifilaitteille. 

Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku 

Arendal Sound 1961 -sarja on nimetty Tromøyn ja Arendalin yhdistävän Tromøy-sillan mukaan, joka valmistui 1961. 

Cd-pyöritin Ranskasta

Metronomen uusi pyöritin antaa toivoa cd-levyjen ystäville.