Jussi Arvio
Tietoa: Dolby Atmos
Elokuvaäänen historia alkaa jo 1920–luvulta, ja ensimmäiset monikanavaista ääntä hyödyntävät elokuvat saivat ensi-iltansa 1950- luvulla. Mitä uutta paljon puhuttu Dolby Atmos tuo lähes satavuotiseen elokuvan äänihistoriaan?
LYHYESTI sanottuna kyseessä on skaalautuva ja taaksepäin yhteensopiva ääniteknologia, joka parantaa Dolbyn aiempia 5.1- ja 7.1-järjestelmiä mahdollistaen tarkemmin ja laadukkaammin jopa yksittäisten tehosteäänien hyödyntämisen. Tuotantovaiheessa ääniä käsitellään objekteina perinteisen ääniraita-ajattelun sijaan. Tiivistettynä pyrkimys on aiempaa realistisempaan ääni-illuusioon.
Dolbyn omien määritelmien mukaan erityisesti kolme osa-aluetta paranevat kriittisesti. Nämä ovat äänien aistittava avaruudellinen asema (overhead), äänenlaatu (audio, timbre) sekä äänien tarkempi sijainti ja erottelukyky (spatial control, resolution).
Elokuvateatterin asiakkaille näkyvä tai kuuluva muutos ovat kaiuttimien sijainti ja määrä. Jotta esimerkiksi äänen avaruudellinen asema olisi mahdollista toteuttaa, tulee teatteri varustaa kattoon asennettavilla, tyyppihyväksytyillä kaiuttimilla. Äänien tarkempi sijainti esimerkiksi dialogin puhujien osalta voidaan taas toteuttaa lisäämällä kankaan taakse riippumattomia lisäkanavia (optional screen loudspeaker).
Dolby Atmos mahdollistaa entistä useammat diskreetit kaiutinkanavat nykyisen, usean kaiuttimen muodostaman surroundalueen sijaan. Kokonaan oma asiansa on, että Atmos vaatii myös uudet tuotantoprosessit, -tavat ja -välineet ja siten pääomia. Uutta ääniteknologiaa hyödyntäviä elokuvia ilmestyy kuitenkin tasaisen kasvavalla virralla, joten tulevaisuus näyttää turvatulta.
Kotiteatterin näkökulmasta
Useimmat modernit Blu-ray-soittimet kykenevät toistamaan uutta Atmos-ääntä, kunhan ne noudattavat bd-standardin määritelmiä. Myös jo käytössä olevat kaiuttimet toimivat edelleen mainiosti, joskin uusiakin hankintoja harrastajalta edellytetään.
Ensinnäkin av-vahvistimesta tulee löytyä Dolby Atmos -tuki. Markkinoilla on jo useita yhteensopivia laitteita, ja määrä kasvaa koko ajan. Kuten historia osoittaa, tänään uusi ja kallis ominaisuus on huomenna vakiovaruste edullisessakin mallissa.
Toiseksi tarvitaan kaiuttimet, jotka toistavat ylhäältä suunnatut overhead-äänet. Jos päädytään kattokaiuttimiin, tulisi niissä olla joko kuuntelupaikalle kohdennettavat elementit tai akustisesta keskipisteestä 45 asteen säteilykulma ja vähintään 100 Hz – 10 kHz kattava toistokaista. Heille, joille kattoasennus ei syystä tai toisesta ole mahdollinen, on Dolbylla tarjota kirjaimellisestikin maanläheisempi vaihtoehto, ”Dolby Atmos Enabled” -kaiutin.
Dolbyn hyväksymä vaihtoehto on jalusta- tai lattiakaiutin, jonka päällä on ylös suunnattu lisäelementti. Harrastajan olemassa olevien kaiuttimien päälle saa myös tarvittaessa pienen, irrallisen kaiutinlisämoduulin, joka hoitaa saman asian.
Dolbyn sivuilla on kattava opas Atmos-kaiuttimien sijoituksesta. Kahden kattokaiutinparin (5.1.4) vaihtoehtona on suoraan kuuntelupaikan yläpuolelle sijoitettava pari (5.1.2), jos vahvistimen kaiutinkanavat eivät riitä.
Lisätietoja: www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos.html
Katon kautta Atmos-äänet heijastavilla Dolby Atmos Enabled Speakers -kaiuttimilla saattaa olla parempi mahdollisuus yleistyä kotioloissa kuin kattoon asennettavilla kaiuttimilla. Samantasoiseen tilaäänen luontiin ne eivät kuitenkaan voi yltää. Kaiuttimia voi hankkia kokonaisratkaisuina (esim. Pioneer SP-EBS73-LR) tai olemassa olevien kaiuttimien päälle sijoitettavina lisämoduuleina (esim. KEF R50).
Dolby Atmos asiantuntijan silmin
Haastattelussa Ari Saarinen (tekninen päällikkö, Finnkino Oy)
1. Mikä on Dolby Atmos ja onko sille olemassa kaupallinen/sosiaalinen tilaus?
Atmos on nimensä mukaisesti ”atmosphere”-tilaääni, josta käytetään yleisimmin nimeä ”Immersive sound”. Sen tarkoitus on luoda suurempi yhtenäisyys kuvan ja äänen kesken. Tavallisen surroundin tarkoitushan on ympäröidä kuuntelija äänellä, joka muodostettiin luomalla ympäröivä äänikenttä ilman pistemäistä äänilähdettä.
Atmos kykenee tekemään nuo molemmat elokuvantekijän mielihalujen mukaan. Esimerkiksi koko tilaan kauhuelokuvan painostavan tunnelman ja samanaikaisesti luomaan yksittäisiä tehosteita 3-ulotteisessa tilassa tarkalla lokaatiolla. Osa heavy usereista varmasti huomaa ja kuulee järjestelmän edut, mutta valtaosa asiakkaista tulee katsomaan edelleen elokuvaa, ja heille riittää että ääni on muuten mahdollisimman hyvä. Toisaalta Atmos voi olla myös elokuvan katsomista haittaava asia silloin, kun se vie huomion pois tarinankerronnasta.
2. Mitä tarkoittaa äänien objektipohjaisuus, johon Dolby viittaa Atmoksen tiedoissa?
Äänellä on osoite eli paikka 3-ulotteisessa tilassa akseleilla X,Y,Z, eli leveys, korkeus ja syvyys. Ääntä voidaan vapaasti liikuttaa tuossa avaruudessa. Elokuvateatterissa vastaavasti on kolmikerroksinen kaiutinsijoittelu, joka mahdollistaa 11.1–62.2 äänikanavaa. Kaiuttimilla on vastaava osoite, eli paikka ja ääni asemoituu niiden avulla tilaan.
3. Tuoko Atmos vain määrää vai myös laatua?
Kaksijakoinen asia. Kun kaiuttimien määrä lisääntyy moninkertaiseksi, niin monelle elokuvateatterinomistajalle tulee samassa suhteessa kustannuksia. Halpa ja hyvä taas eivät mahdu samaan lauseeseen.
Teknisesti Atmos on tällä hetkellä paras järjestelmä, mutta se edellyttää myös laadukasta toteutusta teatteriin. Ei ole oikotietä onneen. Myös elokuvien miksaus on merkittävässä osassa. Kyseisen järjestelmän huonoa käyttöä on, kun kesken elokuvan jostakin katon suunnasta tai takakulmasta kuuluu jotakin sellaista, mikä ei liity mitenkään itse elokuvaan. Sellaisiakin on jo nähty tai kuultu. Eli tekniikan tulisi palvella sisältöä, ei toisin päin.
4. Millaisen kilpailutilanteen Atmos kohtaa ?
SMPTE (Society of Motion Picture & Television Engineers) on tekemässä avointa standardia minkä pitäisi valmistua ensi kesään menessä. Tuon jälkeen vaihtoehtoja esimerkiksi AURO3D sekä kaikkien immersive-järjestelmien äiti IOSONO. Myös muita järjestelmävalmistajia on tulossa. Dolbylla on historiallisesti iso jalansija elokuva-alalla ja niin tulee olemaan jatkossakin, joten eiköhän tuo Atmos selviä kilpailustakin.
5. Julkaistaanko kaikki uudet elokuvat Atmos-äänillä?
Lähinnä isoimmat blockbuster-elokuvat, ainakin toistaiseksi. En ihan heti usko että joku tekisi esimekiksi Suomessa kotimaisen kokoillan leffan Atmos-äänellä. Vielä.
6. Onko Suomeen tulossa Dolby Atmos -teattereita?
Tässä vaiheessa en kommentoi. Katsotaan…
7. Miten näet Atmoksen asettuvan kotiteatteriympäristöön (markkinoilla on jo sitä tukevia vahvistimia)?
Tämä on myös kaksijakoinen asia. Jos asian tekee hyvin niin se tarkoittaa aika kallista investointia. Mikäli hankkii jonkun Atmos -valmispaketin kaiuttimineen, niin normaali 2-kanavainen äänentoisto kunnon kaiuttimilla voittaa tuon mennen tullen samassa hintaluokassa.
8. Julkaistaanko kaikki uudet elokuvat jatkossa Atmos-äänillä?
Ehkä sitten joskus kun laitekanta kasvaa merkittävästi. Kannattaa myös huomioida, että jo julkaistuista Atmos-nimikkeistä kaikki eivät suinkaan ole aidosti Atmos-tuotettuja, vaikka paketissa niin sanottaisiinkin.
9. Jääkö esimerkiksi dts hd master audio unholaan, jos Atmos yleistyy?
Niin voi hyvinkin käydä. Atmos tuo tullessaan Dolby lossless -pakkauksen nykyisen pcm-äänen tilalle. Sen laatu kotikäyttäjälle on vielä kuulematta suuressa mittakaavassa.
10. Mitä tarkoittaa Dolby Atmos Enabled Speaker -termi? Eli se ylöspäin ampuva lisäosa tai valmiiksi kaiuttimeen integroitu Atmos-yksikkö.
Ammattilaisen näkökulmasta tuolla ei oikeasti ole mitään tekemistä “oikeiden” kattokanavien kanssa tai yleisesti äänenlaadun kanssa, ellei lopputuloksen halua kuulostavan vanhalta YLE:n stereotestiltä ”…ja ääni kuulostaa tulevan epämääräisestä suunnasta”. Se on kuitenkin ehkä ainoa järkevä tapa saada kuluttaja ostamaan Atmos. Monelle kuluttajalle on ollut aika haastavaa jo pelkästään surround-kaiuttimien asentaminen kotioloissa (kaapelointi, aktiivikaiuttimille virrat, kaiuttimien kiinnittäminen/ulkonäkö niin että hellasärö ei nouse liian suureksi), puhumattakaan subwoofereista esim. kerrostalossa.
Lisätietoja elokuvateattereiden Atmos-äänentoistosta: www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-next-generation-audio-for-cinema-white-paper.pdf
Artikkeli on julkaistu Hifimaailma-lehdessä: 8/2014
Teksti: Jussi Arvio Kuvat: Dolby ja valmistajat