JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tuote-esittely
Arvostelu

Mat­ti Ko­mu­lai­nen

Äänile­vy­poi­minnat: Varjosta valokeilaan

Levyjulkaisuista etsii aina omia suosikkeja, mutta kuulokentän katveesta osuu uteliaan kokeilijan ämyreihin usein iloisia yllätyksiä.

Kos­ss! Al­der Ego lyö le­vyn­sä tu­lil­le klas­si­ses­ti. Muu­ten men­nään mo­der­nis­min aal­lon­har­jal­la. Tapa luo­da uut­ta on pe­rin­tei­nen ja sil­ti free­si: mu­sii­kis­sa kans­sa­soit­ta­jien kuun­te­le­mi­nen ja kes­ki­näi­nen kom­mu­ni­koin­ti mah­dol­lis­ta­vat ins­pi­roi­van tu­lok­sen. Siel­tä, het­ken syn­nyt­tä­mis­tä soin­tiyh­dis­tel­mis­tä pil­kot­taa to­tuus.

Vas­taa­va tuo­reus vä­lit­tyy Béla Fa­ragón töis­tä. Mies­kuo­ro, so­lis­tit sekä inst­ru­men­tit jou­si­soit­ti­mis­ta si­ta­riin ja tab­laan kor­vaa­vat ta­va­no­mai­suu­det kut­kut­ta­vin ää­ni­ku­vin. Sak­raa­li­nen yh­dis­tyy avant­gar­deen ja et­ni­nen uni­ver­saa­lin ta­val­la, joka kieh­too kor­van li­säk­si miel­tä.

Va­paus ins­pi­roi­tua het­kes­tä ja sen sat­tu­man­va­rai­suu­des­ta vä­lit­tyy Tho­mas Bart­let­tin ja Nico Muh­lyn le­vys­tä. Ba­li­lai­sen se­re­mo­ni­a­mu­sii­kin ori­gi­naa­lit pil­kot­ta­vat pai­koin päi­vi­tyk­sis­tä, mut­ta muu­ten pai­no ase­te­taan tä­hän ai­kaan, men­neen ja mo­der­nin koh­taa­mi­seen.

Ylen stu­di­os­sa on tal­len­net­tu run­saas­ti mu­siik­kia, jota ei ole jul­kais­tu mis­sään for­maa­tis­sa. Svar­tin Jazz- ja Pop-Lii­sa-sar­jat jat­ku­vat uu­sil­la kym­me­nen lp:n otok­sil­la, te­ki­jöi­nä muun mu­as­sa Ed­ward Ve­sa­la, Piir­pau­ke, Ju­ha­ni Aal­to­nen ja Has­se Wal­li. Le­vyt tar­jo­a­vat hit­tien li­säk­si koh­taa­mi­sia muu­sik­ko­vie­rais­ta soo­ni­seen ris­ki­not­toon. Laa­tu­pu­ris­teis­ta löy­tyy­kin run­saas­ti unoh­tu­nei­ta eri­koi­suuk­sia, ku­ten Or­feus tul­kit­se­mas­sa Pink Flo­y­dia.

We Jazz elä­vöit­tää li­ve­jul­kai­su­jen ide­aa Ber­lii­nis­sä ää­ni­te­tyl­lä ko­ko­el­mal­la. Black Mo­tor, Bow­man Trio ja Jas­ka Luk­ka­ri­nen Trio tar­joi­li­vat Mo­narch-klu­bis­sa sekä uu­sia sä­vel­lyk­siä et­tä tuo­rei­ta so­vi­tuk­sia le­vy­te­tys­tä ma­te­ri­aa­lis­ta. Jäl­leen to­den­tuu väi­te, et­tä jazz on usein pa­ras­ta juu­ri ylei­sön edes­sä soi­tet­tu­na.

Puh­taal­ta pöy­däl­tä aloit­ta­mi­nen vir­kis­tää se­kin. Ki­ta­ris­tit Heik­ki Ruo­kan­gas, Hen­rik Hako-Rita, Juk­ka Ii­sak­ki­la ja Tuo­mas Pauk­ku ha­ke­vat ku­kin uu­sia tuu­lia. Mo­ni­lah­jak­kai­den muu­si­koi­den saun­di­tut­kiel­mis­ta uut­teu­tuu rin­nak­kai­sia ää­ni­maa­il­mo­ja, jot­ka vies­ti­vät sekä vä­li­neen et­tä vi­si­on rik­kau­des­ta. Mono and Di­a­lo­gu­es, Clocks and Clouds ja Scrip­ti­on pro­fi­loi­tu­vat­kin it­se­näi­sik­si saa­vu­tuk­sik­si kui­ta­tes­saan, et­tä inst­ru­ment­ti on ai­na vain vä­li­ne – tun­net­ta­han tek­niik­ka vä­lit­tää.

Macy Gray tun­tuu ope­roi­van sa­moin opein. Ras­pi­ää­ni am­men­taa uu­sim­mal­laan sou­lis­ta ja jaz­zis­ta. Tun­ne is­kee ki­pi­nää ja groo­ve kou­kut­taa. Sama pä­tee nuo­reen tu­lok­kaa­seen Ko­vacs. Hol­lan­ti­lai­sen ää­ni jää mie­leen roh­ke­an gen­re­ki­ma­ran ta­voin. Se mik­saa na­se­vas­ti vaik­ka­pa nou­se­vaan ame­rik­ka­lais­ni­meen The In­ter­net. Lo­si­lais­bän­din r&b­-jazz-hip­hop ve­to­aa mo­niu­lot­tei­suu­del­laan, ai­van kuin kol­lek­tii­vin al­bu­mi oli­si skan­naus vii­me vuo­si­kym­me­nien osin jo unoh­tu­neis­ta tyy­leis­tä.

Agen­da voi toi­mi kom­pas­si­na mo­nes­sa. Ode to Ma­ri­lyn (1973) oli elekt­ro­a­kus­ti­nen tut­kiel­ma, jos­sa tii­mi tek­niik­ka­vel­ho An­te­ro Hon­ka­ses­ta lyö­jä­gu­ru Ed­ward Ve­sa­laan tut­kai­li taa­juuk­sia in­nol­la. Vie­lä­kin idea kan­taa: ko­kei­lus­ta keh­key­tyy upea au­di­oe­lä­mys. Brötz­mann/Aal­to­nen/Ko­wald/Ve­sa­la ot­ti ti­lan hal­tuun taas freen kei­noin. Hot Lot­ta (1974) tu­pee­ra­taan ki­ha­roil­le jo int­ros­sa. Ne­lik­ko paah­taa kii­vaas­ti, ja ken kyy­dis­sä py­syy, löy­tää it­sen­sä lo­pus­sa ai­van uu­des­ta ti­las­ta.

Iro Haar­la pe­reh­tyi ää­ni­maa­il­mo­jen luo­tauk­seen Ed­ward Ve­sa­lan rin­nal­la. Työ on jat­ku­nut omi­na pro­jek­tei­na. Around Again sy­ven­tyy Car­la Bleyn mu­siik­kiin. Tri­o­le­vy ki­teyt­tää ti­lan­ta­jun ja si­säis­ty­neen mi­ni­ma­lis­min voi­man: näin hil­jai­suus­kin muut­tuu si­säl­lök­si.

Sperm harp­pa­si kau­as läh­tö­koh­dis­taan. Mas­sii­vi­nen bok­si kro­ni­koi mo­ni­tai­teel­li­sen un­derg­round-ryh­män vai­heet. Ydin­tä oli pro­vo­soin­nin ohel­la Pek­ka Ai­rak­si­sen säh­kö­mu­sii­kil­li­nen luo­taus. Se voi­maan­nut­taa niin ikään Åke An­ders­so­nin ja An­te­ro Hon­ka­sen työt. YLE:n ää­ni­tark­kai­li­ja­kak­sik­ko loi Rei­dar Sä­res­tö­nie­men maa­laus­ten au­di­o­vas­ti­neet pää­o­sin Moo­gil­la.

Tut­tua ku­vas­toa uu­teen va­loon vie­vät niin ikään Mátyás Szan­dai, Mat­hi­as Lévy ja Miklós Lukács. Trion Bartók-tul­kin­nat kaar­tu­vat ute­li­aas­ta avant­gar­des­ta mys­tiik­kaan, joka tuo mie­leen Pi­az­zol­lan tan­go nu­e­von draa­man. Kan­san­mu­siik­ki avar­tuu sen myö­tä maa­il­man­mu­sii­kik­si sa­mal­la kun kol­mik­ko avar­taa kä­si­tyk­siä cim­ba­lo­min kal­tais­ten inst­ru­ment­tien mah­dol­li­suuk­sis­ta hui­ke­al­la ta­val­la.

Tryg­ve Seim puo­les­taan tuo va­lo­kei­laan Suo­mea: hän sä­vel­si Hel­sin­ki Song­sin te­ok­set tääl­lä. Rum­pa­li Mark­ku Ou­nas­ka­ri, vi­ro­lais­pi­a­nis­ti Krist­jan Ran­da­lu ja nor­ja­lais­ba­sis­ti Mats Ei­lert­sen muo­vaa­vat sä­vel­lyk­sis­tä glo­kaa­lia klan­gia, jos­sa Poh­jo­la koh­taa il­mai­su­muo­don kos­mo­po­liit­ti­suu­den. Van­git­se­vas­ti.

Ko­keel­li­suus on kir­jat­tu myös KUU!:n dna:han. Je­le­na Kul­ji­ćin lau­lua muo­ka­taan sii­nä kuin Kal­le Ka­li­man ki­ta­ra­saun­dia. Kirs­kun­ta ja pau­ke ovat silk­kaa pun­kia jaz­zin kaa­no­nis­sa, sa­moin asen­ne: luo­vas­sa pro­ses­sis­sa kaik­ki käy.

Va­paus on kieh­to­nut Ta­kes­hi Ki­ta­no­a­kin: A Scene at the Sea (1991) poik­ke­si oh­jaa­ja–näyt­te­li­jän ai­em­mis­ta ve­ri­oop­pe­rois­ta joka suh­tees­sa. Lef­fan luon­to­es­te­tiik­ka vä­lit­tyy Joe Hi­sais­hin soundt­rac­kis­ta. Score kuu­los­taa pai­koin Sa­tien mi­ni­ma­lis­mil­ta, toi­si­naan taas Sa­ka­mo­ton ava­ruu­del­li­suu­del­ta – kau­nis­ta kaut­ta lin­jan.

Moi­sen ris­ki­no­ton rin­nal­la Led Zep­pe­lin kuu­los­taa tu­tun tur­val­li­sel­ta. Uu­si blu-ray-au­dio si­säl­tää soundt­rac­kin hit­tei­neen sekä nel­jä vi­de­o­näy­tet­tä iko­ni­ses­ta kon­ser­tis­ta. Jim­my Page ta­kaa päi­vi­tyk­sen au­tent­ti­suu­den: Moby Dick’kin kuu­los­taa koo­tun use­al­ta kei­kal­ta.

Sta­tuk­sel­la on kään­tö­puo­len­sa. Esi­mer­kik­si Wig­wa­min ja Pek­ka Poh­jo­lan vien­ti oli vin­haa kan­sain­vä­li­ses­ti­kin, mikä hei­jas­tui tuo­tan­toon ja hen­ki­löi­hin. Kun­ni­an­hi­mo ohit­ti kui­ten­kin ul­ko­puo­lis­ten vaa­teet, pai­neet taas löi­vät kii­laa ih­mis­suh­tei­siin ja psyy­kee­seen. Pro­ge­jä­tin ja bas­so­ken­raa­lin myö­häis­tuo­tan­to vies­tii, et­tei pe­rik­si an­net­tu sil­loin­kaan, kun maa­il­ma muut­tui ym­pä­ril­lä vaan lop­puun pai­net­tiin va­li­tul­la tiel­lä. Ja Wig­wam­han löy­si vie­lä uu­den alun, tu­lok­se­na kol­me al­bu­mia, jot­ka jul­kais­taan ryh­män 50-vuo­tis­juh­lan ni­mis­sä au­di­o­fii­lei­nä tup­la­vi­nyy­lei­nä.

Ai­kain ta­kaa kai­kuu Dy­lan­kin. Li­ve­ää­nit­teet 1962–1966 vie­vät kau­teen, jol­loin le­gen­daa vie­lä luo­tiin. Alun soo­lot edus­ta­vat vä­li­tön­tä folk-Dy­la­nia, myö­hem­mät The Band -sä­es­teet täh­teä lois­tos­saan. Lo-fi-laa­tu ei ve­ro­ta to­dis­tu­sar­voa: si­säl­tö pai­naa sen­kin edes­tä.

Tuote-esittely
Arvostelu

LISÄÄ LUETTAVAA

Saksalaista käsityötä

Auer Acoustics tekee kaiuttimia laadukkaista osista ja käsityö edellä. 

Geneleceille kilpailija Ranskasta 

Utopia Main 112 ja Utopia Main 212 ovat Focalin studiokaiuttimia parhaasta päästä. 

Cd-pyöritin Ranskasta

Metronomen uusi pyöritin antaa toivoa cd-levyjen ystäville.

Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku 

Arendal Sound 1961 -sarja on nimetty Tromøyn ja Arendalin yhdistävän Tromøy-sillan mukaan, joka valmistui 1961. 

EgglestonWorks Andra uudistuu  

EgglestonWorksin ikoninen Andra-kaiutin on nyt Andra 5.

Tivoli Audio Model Two Digital 

Tivoli Audio Model Two Digital on pieni puinen kaiutin musiikin langattomaan suoratoistoon.  

Finalin uudet DC-kuulokkeet 

Final julkaisee D8000-huippu­kuu­lok­keestaan kaksi uudistettua versiota. 

Putkilaitteita vuonomieheltä

Fjord Audio valmistaa rajat ylittäviä putkivahvistimia, jotka hävittävät eron  tyhjiöputkien ja transistorien välillä.

Elementit järjestykseen

Opera on julkaissut uudelleen suunnitellut V2-versiot Prima ja Quinta-kaiuttimistaan.  

Häiriötöntä verkkoyhteyttä

iFi Audio Silent Power Omni LAN on verkkokytkin, joka poistaa jitterin ja muut häiriöt.

Linn LP12 -päivitys

Linn tarjoaa uutta plinttiä LP12-kultti­le­vy­soit­ti­melleen.    

Kultaa, platinaa, ruteniumia 

Houchmand M1 -aktiivikaiutin hakee inspiraatiota jalokivien maailmasta ja maksaa noin 60 000 euroa pari. 

Yltiöuskollista ääntä

Ultrafide Audio ponnistaa studio/stadi­o­nää­nen­toiston maailmasta.

Bose hotkaisi McIntosh Groupin

Kaksi highend-hifin todellista raskas­sar­ja­laista on löytänyt uudet omistajat.

Audio Researchin hienoin vahvistin 

Audio Researchin uusi 330M-monopää­te­vah­vistin on huippuluokan voimanpesä.