JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tuote-esittely
Arvostelu

Mat­ti Ko­mu­lai­nen

Äänile­vy­poi­minnat: Varjosta valokeilaan

Levyjulkaisuista etsii aina omia suosikkeja, mutta kuulokentän katveesta osuu uteliaan kokeilijan ämyreihin usein iloisia yllätyksiä.

Kos­ss! Al­der Ego lyö le­vyn­sä tu­lil­le klas­si­ses­ti. Muu­ten men­nään mo­der­nis­min aal­lon­har­jal­la. Tapa luo­da uut­ta on pe­rin­tei­nen ja sil­ti free­si: mu­sii­kis­sa kans­sa­soit­ta­jien kuun­te­le­mi­nen ja kes­ki­näi­nen kom­mu­ni­koin­ti mah­dol­lis­ta­vat ins­pi­roi­van tu­lok­sen. Siel­tä, het­ken syn­nyt­tä­mis­tä soin­tiyh­dis­tel­mis­tä pil­kot­taa to­tuus.

Vas­taa­va tuo­reus vä­lit­tyy Béla Fa­ragón töis­tä. Mies­kuo­ro, so­lis­tit sekä inst­ru­men­tit jou­si­soit­ti­mis­ta si­ta­riin ja tab­laan kor­vaa­vat ta­va­no­mai­suu­det kut­kut­ta­vin ää­ni­ku­vin. Sak­raa­li­nen yh­dis­tyy avant­gar­deen ja et­ni­nen uni­ver­saa­lin ta­val­la, joka kieh­too kor­van li­säk­si miel­tä.

Va­paus ins­pi­roi­tua het­kes­tä ja sen sat­tu­man­va­rai­suu­des­ta vä­lit­tyy Tho­mas Bart­let­tin ja Nico Muh­lyn le­vys­tä. Ba­li­lai­sen se­re­mo­ni­a­mu­sii­kin ori­gi­naa­lit pil­kot­ta­vat pai­koin päi­vi­tyk­sis­tä, mut­ta muu­ten pai­no ase­te­taan tä­hän ai­kaan, men­neen ja mo­der­nin koh­taa­mi­seen.

Ylen stu­di­os­sa on tal­len­net­tu run­saas­ti mu­siik­kia, jota ei ole jul­kais­tu mis­sään for­maa­tis­sa. Svar­tin Jazz- ja Pop-Lii­sa-sar­jat jat­ku­vat uu­sil­la kym­me­nen lp:n otok­sil­la, te­ki­jöi­nä muun mu­as­sa Ed­ward Ve­sa­la, Piir­pau­ke, Ju­ha­ni Aal­to­nen ja Has­se Wal­li. Le­vyt tar­jo­a­vat hit­tien li­säk­si koh­taa­mi­sia muu­sik­ko­vie­rais­ta soo­ni­seen ris­ki­not­toon. Laa­tu­pu­ris­teis­ta löy­tyy­kin run­saas­ti unoh­tu­nei­ta eri­koi­suuk­sia, ku­ten Or­feus tul­kit­se­mas­sa Pink Flo­y­dia.

We Jazz elä­vöit­tää li­ve­jul­kai­su­jen ide­aa Ber­lii­nis­sä ää­ni­te­tyl­lä ko­ko­el­mal­la. Black Mo­tor, Bow­man Trio ja Jas­ka Luk­ka­ri­nen Trio tar­joi­li­vat Mo­narch-klu­bis­sa sekä uu­sia sä­vel­lyk­siä et­tä tuo­rei­ta so­vi­tuk­sia le­vy­te­tys­tä ma­te­ri­aa­lis­ta. Jäl­leen to­den­tuu väi­te, et­tä jazz on usein pa­ras­ta juu­ri ylei­sön edes­sä soi­tet­tu­na.

Puh­taal­ta pöy­däl­tä aloit­ta­mi­nen vir­kis­tää se­kin. Ki­ta­ris­tit Heik­ki Ruo­kan­gas, Hen­rik Hako-Rita, Juk­ka Ii­sak­ki­la ja Tuo­mas Pauk­ku ha­ke­vat ku­kin uu­sia tuu­lia. Mo­ni­lah­jak­kai­den muu­si­koi­den saun­di­tut­kiel­mis­ta uut­teu­tuu rin­nak­kai­sia ää­ni­maa­il­mo­ja, jot­ka vies­ti­vät sekä vä­li­neen et­tä vi­si­on rik­kau­des­ta. Mono and Di­a­lo­gu­es, Clocks and Clouds ja Scrip­ti­on pro­fi­loi­tu­vat­kin it­se­näi­sik­si saa­vu­tuk­sik­si kui­ta­tes­saan, et­tä inst­ru­ment­ti on ai­na vain vä­li­ne – tun­net­ta­han tek­niik­ka vä­lit­tää.

Macy Gray tun­tuu ope­roi­van sa­moin opein. Ras­pi­ää­ni am­men­taa uu­sim­mal­laan sou­lis­ta ja jaz­zis­ta. Tun­ne is­kee ki­pi­nää ja groo­ve kou­kut­taa. Sama pä­tee nuo­reen tu­lok­kaa­seen Ko­vacs. Hol­lan­ti­lai­sen ää­ni jää mie­leen roh­ke­an gen­re­ki­ma­ran ta­voin. Se mik­saa na­se­vas­ti vaik­ka­pa nou­se­vaan ame­rik­ka­lais­ni­meen The In­ter­net. Lo­si­lais­bän­din r&b­-jazz-hip­hop ve­to­aa mo­niu­lot­tei­suu­del­laan, ai­van kuin kol­lek­tii­vin al­bu­mi oli­si skan­naus vii­me vuo­si­kym­me­nien osin jo unoh­tu­neis­ta tyy­leis­tä.

Agen­da voi toi­mi kom­pas­si­na mo­nes­sa. Ode to Ma­ri­lyn (1973) oli elekt­ro­a­kus­ti­nen tut­kiel­ma, jos­sa tii­mi tek­niik­ka­vel­ho An­te­ro Hon­ka­ses­ta lyö­jä­gu­ru Ed­ward Ve­sa­laan tut­kai­li taa­juuk­sia in­nol­la. Vie­lä­kin idea kan­taa: ko­kei­lus­ta keh­key­tyy upea au­di­oe­lä­mys. Brötz­mann/Aal­to­nen/Ko­wald/Ve­sa­la ot­ti ti­lan hal­tuun taas freen kei­noin. Hot Lot­ta (1974) tu­pee­ra­taan ki­ha­roil­le jo int­ros­sa. Ne­lik­ko paah­taa kii­vaas­ti, ja ken kyy­dis­sä py­syy, löy­tää it­sen­sä lo­pus­sa ai­van uu­des­ta ti­las­ta.

Iro Haar­la pe­reh­tyi ää­ni­maa­il­mo­jen luo­tauk­seen Ed­ward Ve­sa­lan rin­nal­la. Työ on jat­ku­nut omi­na pro­jek­tei­na. Around Again sy­ven­tyy Car­la Bleyn mu­siik­kiin. Tri­o­le­vy ki­teyt­tää ti­lan­ta­jun ja si­säis­ty­neen mi­ni­ma­lis­min voi­man: näin hil­jai­suus­kin muut­tuu si­säl­lök­si.

Sperm harp­pa­si kau­as läh­tö­koh­dis­taan. Mas­sii­vi­nen bok­si kro­ni­koi mo­ni­tai­teel­li­sen un­derg­round-ryh­män vai­heet. Ydin­tä oli pro­vo­soin­nin ohel­la Pek­ka Ai­rak­si­sen säh­kö­mu­sii­kil­li­nen luo­taus. Se voi­maan­nut­taa niin ikään Åke An­ders­so­nin ja An­te­ro Hon­ka­sen työt. YLE:n ää­ni­tark­kai­li­ja­kak­sik­ko loi Rei­dar Sä­res­tö­nie­men maa­laus­ten au­di­o­vas­ti­neet pää­o­sin Moo­gil­la.

Tut­tua ku­vas­toa uu­teen va­loon vie­vät niin ikään Mátyás Szan­dai, Mat­hi­as Lévy ja Miklós Lukács. Trion Bartók-tul­kin­nat kaar­tu­vat ute­li­aas­ta avant­gar­des­ta mys­tiik­kaan, joka tuo mie­leen Pi­az­zol­lan tan­go nu­e­von draa­man. Kan­san­mu­siik­ki avar­tuu sen myö­tä maa­il­man­mu­sii­kik­si sa­mal­la kun kol­mik­ko avar­taa kä­si­tyk­siä cim­ba­lo­min kal­tais­ten inst­ru­ment­tien mah­dol­li­suuk­sis­ta hui­ke­al­la ta­val­la.

Tryg­ve Seim puo­les­taan tuo va­lo­kei­laan Suo­mea: hän sä­vel­si Hel­sin­ki Song­sin te­ok­set tääl­lä. Rum­pa­li Mark­ku Ou­nas­ka­ri, vi­ro­lais­pi­a­nis­ti Krist­jan Ran­da­lu ja nor­ja­lais­ba­sis­ti Mats Ei­lert­sen muo­vaa­vat sä­vel­lyk­sis­tä glo­kaa­lia klan­gia, jos­sa Poh­jo­la koh­taa il­mai­su­muo­don kos­mo­po­liit­ti­suu­den. Van­git­se­vas­ti.

Ko­keel­li­suus on kir­jat­tu myös KUU!:n dna:han. Je­le­na Kul­ji­ćin lau­lua muo­ka­taan sii­nä kuin Kal­le Ka­li­man ki­ta­ra­saun­dia. Kirs­kun­ta ja pau­ke ovat silk­kaa pun­kia jaz­zin kaa­no­nis­sa, sa­moin asen­ne: luo­vas­sa pro­ses­sis­sa kaik­ki käy.

Va­paus on kieh­to­nut Ta­kes­hi Ki­ta­no­a­kin: A Scene at the Sea (1991) poik­ke­si oh­jaa­ja–näyt­te­li­jän ai­em­mis­ta ve­ri­oop­pe­rois­ta joka suh­tees­sa. Lef­fan luon­to­es­te­tiik­ka vä­lit­tyy Joe Hi­sais­hin soundt­rac­kis­ta. Score kuu­los­taa pai­koin Sa­tien mi­ni­ma­lis­mil­ta, toi­si­naan taas Sa­ka­mo­ton ava­ruu­del­li­suu­del­ta – kau­nis­ta kaut­ta lin­jan.

Moi­sen ris­ki­no­ton rin­nal­la Led Zep­pe­lin kuu­los­taa tu­tun tur­val­li­sel­ta. Uu­si blu-ray-au­dio si­säl­tää soundt­rac­kin hit­tei­neen sekä nel­jä vi­de­o­näy­tet­tä iko­ni­ses­ta kon­ser­tis­ta. Jim­my Page ta­kaa päi­vi­tyk­sen au­tent­ti­suu­den: Moby Dick’kin kuu­los­taa koo­tun use­al­ta kei­kal­ta.

Sta­tuk­sel­la on kään­tö­puo­len­sa. Esi­mer­kik­si Wig­wa­min ja Pek­ka Poh­jo­lan vien­ti oli vin­haa kan­sain­vä­li­ses­ti­kin, mikä hei­jas­tui tuo­tan­toon ja hen­ki­löi­hin. Kun­ni­an­hi­mo ohit­ti kui­ten­kin ul­ko­puo­lis­ten vaa­teet, pai­neet taas löi­vät kii­laa ih­mis­suh­tei­siin ja psyy­kee­seen. Pro­ge­jä­tin ja bas­so­ken­raa­lin myö­häis­tuo­tan­to vies­tii, et­tei pe­rik­si an­net­tu sil­loin­kaan, kun maa­il­ma muut­tui ym­pä­ril­lä vaan lop­puun pai­net­tiin va­li­tul­la tiel­lä. Ja Wig­wam­han löy­si vie­lä uu­den alun, tu­lok­se­na kol­me al­bu­mia, jot­ka jul­kais­taan ryh­män 50-vuo­tis­juh­lan ni­mis­sä au­di­o­fii­lei­nä tup­la­vi­nyy­lei­nä.

Ai­kain ta­kaa kai­kuu Dy­lan­kin. Li­ve­ää­nit­teet 1962–1966 vie­vät kau­teen, jol­loin le­gen­daa vie­lä luo­tiin. Alun soo­lot edus­ta­vat vä­li­tön­tä folk-Dy­la­nia, myö­hem­mät The Band -sä­es­teet täh­teä lois­tos­saan. Lo-fi-laa­tu ei ve­ro­ta to­dis­tu­sar­voa: si­säl­tö pai­naa sen­kin edes­tä.

Tuote-esittely
Arvostelu

LISÄÄ LUETTAVAA

Totem KIN ONE  

KIN ONE on täysin uusittu lähtötason malli Totemin KIN-kaiutinsarjassa. 

Ø Audio laajentaa 

Ø Audio on lisännyt toisen kaiuttimen valikoimaansa. 

SEASin lelu 

Uusi Toy-kaiutin perustuu SEASin aiempaan Joy-sarjaan.  

Brinkmannin suoraveto juhlii

Brinkmannin Oasis-levysoitin täyttää 10. Anniversary Edition -versiota tehdään rajoitettu 100 soittimen erä.   

Aatami pöydälle 

Adam Audion uusi D3V-kaiutin on vain riittävän pieni (20 cm korkea ja 11,5 cm leveä) työpöydälle. 

Rotelin minivahvistin/dac

Rotel DX-5 on kompakti ja yksin­ker­tais­tettu vahvistin/dac työpöydälle tai pieniin tiloihin.  

Serblin & Sonin vahvistimet 

Serblin & Son ponnistaa Sonus faberin pohjalta. 

Liitäntöjä riittää 

Fiion uusi S15 on kunnianhimoinen striimeri. 

Linniltä kaksi uutta kaiutinta

Linnin uudet passii­vi­kai­ut­timet muuttuvat Exakt-valmiiksi muutamassa minuutissa. 

Kiiltävä saksalainen

MBL:n uusi C41-musiik­kist­riimeri pureutuu digitaalisen äänen säröön. 

Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille

Auralic Aquila X3 on hyvin varusteltu ja täysin muokattavissa.

36 vuotta vanhaa kultaa

Monitor Audio on esitellyt uudistuneen kuuden kaiuttimen Gold 6G -kaiutinsarjan. 

Majorityn halpis­le­vy­soit­timet

Majorityn levysoittimet ovat käteviä ja edullisia soittimia niille, joilla on vähän tilaa ja budjettia.

Musical Fidelityn uusi levysoitin

Musical Fidelity M6xTT on raskaan sarjan akryy­li­le­vy­soitin. 

Suomen ensiesittelyssä

Rosso Fiorentino on tuonut markkinoille uuden siron Arno40-kaiuttimen.