JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tuote-esittely
Katsaus

Matti Komulainen

Mat­ti Ko­mu­lai­nen

Ää­ni­le­vy­poi­min­nat

Audiolliset kvaliteetit edellä

Olipa kyseessä tuore tai uudel­leen­jul­kaistu äänite, laatu ratkaisee. Korvanamilla voi herkutella mitä moninaisimmilta tallenteilta.

Jy­ti­näs­tä ei voi ereh­tyä. Hur­ri­ga­nes on rock. Vai­ku­tel­ma vah­vis­tuu bok­sis­ta, jo­hon on koot­tu bän­din seis­ka­tuu­mai­set. Yh­teen­sä 18 rou­he­a­soin­tis­ta sing­leä edus­taa alan pe­rus­kal­li­o­ta ja toi­mii sa­mal­la ajat­to­ma­na tai­de­te­ok­se­na – ki­tey­tyy­hän pa­ri­ki­loi­seen jär­kä­lee­seen mon­ta avain­het­keä suo­mi­roc­kin his­to­ri­as­ta tuh­dis­ti ty­kit­tä­vi­nä präs­sei­nä. Vi­nyy­lin dy­na­miik­kaa kel­paa äl­lis­tel­lä ja ohes­sa poh­tia elä­män yl­lät­tä­vyyt­tä vaik­ka eril­li­sel­tä Cis­se-seis­kal­ta Kul­taa ja hoh­ta­vaa ho­pe­aa.

Bob Dy­la­nin gos­pel-kau­si on toi­sen­lai­nen ai­ka­merk­ki – poik­ke­a­ma ja eri­koi­suus His Bob­nes­sin ural­la. Nyt lä­hes nel­jä vuo­si­kym­men­tä jäl­keen­päin tar­kas­tel­tu­na se ase­moi­tuu osak­si mit­ta­vaa elä­män­työ­tä. Juu­re­vas­ti soi­va Troub­le No More muis­tut­taa sa­mal­la, et­tä Dy­lan löy­si tuol­loin uu­sia puo­lia il­mai­suun­sa ja kir­joit­ti myös jou­kon lau­lu­ja, joi­hin hän on pa­lan­nut tois­tu­vas­ti.

Alf­red Schnit­t­ke ja Ar­vo Pärt lois­ta­vat kuo­ro­töis­sään. Kas­pars Put­nin­šin joh­ta­ma Es­to­ni­an Phil­har­mo­nic Cham­ber Choir tul­kit­see kah­ta mes­ta­ria upe­as­ti. Schnit­t­ken vii­mei­siin lau­lu­te­os­ko­ko­nai­suuk­siin kuu­lu­va Psalms of Re­pen­tan­ce (1988) sekä Pär­tin Mag­ni­fi­cat (1989) ja Nunc di­mit­tis (2001) soi­vat hui­ke­as­ti, ih­mi­sää­nen il­mai­su­rik­kau­des­ta am­men­ta­en. Muo­don mi­ni­ma­lis­mi tu­lee ihol­le eri­no­mai­ses­sa sacd-ää­ni­tyk­ses­sä, joka teh­tiin Tal­lin­nan Py­hän Ni­ko­la­ok­sen kir­kos­sa.

Klas­sis­ta mut­ta eri ta­val­la edus­taa Kit Dow­ne­sin Ob­si­di­an. Ur­ku­rin sä­vel­lyk­set päi­vit­tä­vät mie­li­ku­via inst­ru­men­tin mah­dol­li­suuk­sis­ta – se­hän soi kuin syn­te­ti­saat­to­ri! Am­bient­mai­nen soin­tis­pekt­ri avaa mu­siik­kia kuun­te­li­jan tul­kin­noil­le. Jal­ki­oi­den ke­hos­sa re­so­noi­vat ala­taa­juu­det taas tuot­ta­vat puh­das­ta au­di­oau­voa. Uu­sia soin­te­ja ja elä­myk­sel­li­siä ny­ans­se­ja, val­loit­ta­va yh­dis­tel­mä mi­ten vain.

Jus­si Leh­to­sen kvin­te­tin Move On soi niin ikään ajat­to­mas­ti ku­ten Ee­ro Koi­vis­toi­nen Qu­ar­te­tin Il­lu­si­on­kin. Kum­man­kin kli­kin akus­ti­nen saun­di rul­laa luon­nol­li­ses­sa ba­lans­sis­sa, ja mu­siik­ki tun­tuu vir­taa­van va­pau­tu­nees­ti. Il­man­kos pe­ru­sa­si­oi­hin pa­la­taan ai­na. Leh­to­sen tai­do­kas rum­puo­saa­mi­nen sa­moin kuin Koi­vis­toi­sen sak­so­fo­nis­mi tuo­vat 1950- ja 1960-lu­vuil­la ke­hi­tet­tyä mo­der­nis­mia 2010-lu­vul­le. Jori Huh­ta­lan kont­ra­bas­so ank­ku­roi ää­ni­ku­vaa pe­ru­sa­si­oi­den ää­rel­le mo­lem­mil­la le­vyil­lä lii­de­rien sä­vel­lys­ten tut­kiel­mis­sa tar­kas­sa har­mo­ni­as­sa me­lo­dis­ten ele­ment­tien kans­sa.

Vas­taa­vaa ha­kee Ka­ma­si Was­hing­ton. Har­mo­ny of Dif­fe­ren­ce syn­tyi si­sa­ren tai­de­näyt­te­lyn osak­si ku­vaa­maan eri­pa­ri­suu­des­ta syn­ty­viä ide­oi­ta. Tu­los yl­lät­tää. Ko­hu­fo­nis­ti kaa­haa agent­ti­jaz­z­tun­nel­mis­ta big­band­vyö­ry­tyk­seen soin­nin pei­la­tes­sa tark­kaan kon­sep­tia.

Key­on Har­rold kuu­los­taa maan­mies­tään huo­mat­ta­vas­ti oma­pe­räi­sem­mäl­tä ja roh­ke­am­mal­ta. Trum­pe­tis­ti­tu­lo­kas skan­naa 2010-lu­vun taa­juuk­sia ja pu­ris­taa vas­kes­taan mul­ti­kul­tia, joka räis­kyy coo­lia ener­gi­aa. Sen myö­tä The Mu­gi­ci­an nos­taa te­ki­jän kiin­nos­ta­vien jenk­ki­tu­lok­kai­den kär­keen.

Oma­ke­hu on toi­si­naan pe­rus­tel­tua. Ii­ro Ran­ta­lan ja Ulf Wa­ke­niu­sin Good Stuff an­taa, mitä ot­sik­ko lu­paa. Hy­vään mats­kuun si­säl­tyy duon omien ky­nä­el­mien ohel­la kaik­kea kla­sa­ri­va­ki­ois­ta ytyi­sään fun­kiin, joi­den muok­kaus pi­a­nol­le ja ki­ta­ral­le tuot­ta­vat dy­naa­mis­ta ja uut­ta et­si­vää soin­tia. Esi­mer­kik­si John Colt­ra­nen Gi­ant Steps imp­ro­vi­soi­daan vir­kis­tä­vän tuo­rees­ti.

Kon­ka­rien rin­nal­la Kai­sa’s Mac­hi­ne on un­tu­vik­ko, vaik­ka sen jä­se­nil­le on­kin kart­tu­nut ko­me­as­ti soit­to­ko­ke­mus­ta koti- ja ul­ko­mail­la New Yor­kia myö­ten. In the Key of K on ba­sis­ti Kai­sa Mä­en­si­vun bän­din de­byyt­ti. Ne­lik­ko vi­rit­tyy soit­teis­saan le­vol­li­sen me­di­ta­tii­vi­siin sfää­rei­hin, tu­lok­se­na kuun­te­li­jan ais­te­ja hi­ve­le­vää au­di­oi­lua.

Tuot­ta­ja-toi­mit­ta­ja-le­vy­mo­gu­li Ta­pio Yli­nen on me­ri­toi­tu­nut myös muu­sik­ko­na. Pink Floyd -tri­buut­tiyh­tye PUL­SE on ki­ta­ris­tin re­fe­rens­seis­tä ku­vaa­vin Left Un­said -al­bu­mia aja­tel­len. Laa­tup­ro­ge ja elä­mäs­tä am­men­ta­va lau­la­ja-lau­lun­te­ki­jä­muo­to ki­tey­ty­vät le­vyl­lä vah­van si­ni­sä­vyi­sik­si tun­nel­mik­si rum­pa­li Tatu Rön­kön ja ba­sis­ti Miik­ka­el Ant­ti­lan tu­el­la. Te­ok­sen kruu­naa tyy­li­ta­jui­nen, 1970-lu­vun suun­nan­näyt­tä­jä­te­ok­set mie­leen tuo­va saun­di.

Is­la­ja eli Mer­ja Kok­ko­nen on työs­tä­nyt ko­keel­lis­ta mu­siik­kia vii­me vuo­det Ber­lii­nis­sä. Hä­nen kuu­des al­bu­min­sa Tar­ran­tul­la lei­kit­te­lee kie­lel­lä, ää­nil­lä ja teks­tuu­reil­la. Ly­rii­kat sy­tyt­tä­vät sä­hä­kim­mät as­so­si­aa­ti­ot lai­naa­mal­la ka­le­va­lais­ta pol­jen­toa. Sy­nat, sel­lo, sak­so­fo­nit ja lyö­mä­soit­ti­met fuu­si­oi­daan vuo­ros­taan eri­koi­sik­si, koko taa­juus­kais­taa hyö­dyn­tä­vik­si yh­dis­tel­mik­si muun mu­as­sa Tatu Rön­kön kans­sa.

Rum­pa­li Ola­vi Lou­hi­vuo­ri tie­de­tään ute­li­aak­si imp­ro­vi­soi­jak­si. Im­me­di­a­te Mu­sic I vah­vis­taa kä­si­tys­tä. Jou­hi­kon­soit­ta­ja Pek­ko Kä­pin ja elekt­ro­tai­tei­li­ja Tee­mu Kor­pi­pään kans­sa teh­ty al­bu­mi avaa vii­si­o­sai­sen sar­jan, jos­sa tut­ki­taan mu­sii­kil­lis­ta va­paut­ta. Trio joh­dat­taa soo­ni­sen ho­ri­son­tin tuol­le puo­lel­le tuo­den mie­leen Bill Las­wel­lin yh­tä ko­keel­li­set hank­keet Ma­te­ri­a­lis­ta Pra­xi­siin – mi­kään ei ole kiel­let­tyä Lou­hi­vuo­ren tut­ki­mus­mat­kai­lus­sa.

Bow­rain on jää­nyt mie­leen va­kuut­ta­vas­ta li­ve­saun­dis­taan, jon­ka tun­tee, ei vain kuu­le. Sama vai­ku­tel­ma ker­tau­tuu yh­ty­een toi­sel­ta al­bu­mil­ta. Akus­tis­ten inst­ru­ment­tien ja elekt­ro­nii­kan kei­noin Dist­rac­ted hyö­dyn­tää koko kais­tan alim­mis­ta ylim­piin taa­juuk­siin: pre­pa­roi­tu pi­a­no ja sor­mi­ot kuu­los­ta­vat har­voin näin muh­keil­ta. Sä­vel­ma­te­ri­aa­li­kin sä­väyt­tää. Ku­kin teos on kuin soundt­rack elo­ku­vaan, jon­ka voi ku­vi­tel­la mie­les­sään.

Run­saal­la bas­so­an­nos­te­lul­la on vuo­ros­taan iko­ni­nen ase­ma hip­ho­pis­sa. Enem­pi on pa­rem­pi -lo­giik­ka pä­tee 21 Sa­va­gen, Emi­ne­min ja Ty­ler, the Cre­a­to­rin kie­kois­sa. Is­sa Al­bu­min trap voi­maan­tuu de­mo­luo­kan bas­so­ku­mus­ta ja 21 Sa­va­gen gangs­ta-ima­gos­ta, tu­lok­se­na muo­to­puh­das ja ka­dun­kat­kui­nen ko­ko­nai­suus. Emi­nem va­ri­oi hän­tä enem­män ryt­mi­ses­ti ja tuo­tan­nol­li­ses­ti lai­na­ten kaik­kea r&b:sta roc­kiin, mut­ta yl­ti­ö­pu­he­li­ai­suus syö te­ho­ja ja pu­dot­taa Re­vi­va­lin mu­ri­na­kär­jes­tä. Ty­ler, the Cre­a­tor kor­jaa po­tin yh­dis­tä­mäl­lä maan­jä­ris­tys­taa­juu­det soin­ti­nok­ke­loin­tiin. Scum Fuck Flo­wer Boyn jo­kai­nen rai­ta on klan­gei­neen it­se­näi­nen, haus­kal­la ta­val­la oi­val­ta­va teos.

Il­man­kos Mi­gu­e­lin ja Bec­kin kal­tai­set ar­tis­tit ovat omak­su­neet vai­kut­tei­ta hip­ho­pis­ta. Mi­gu­e­lin War & Lei­su­rel­le on uju­tet­tu ta­nak­kaa ala­pää­jyys­töä. Se vo­kaa­li­o­saa­mi­sen ohel­la voi­mis­taa ve­to­ja, jois­sa riit­tää pot­kua myös yl­ti­ö­mäi­sen komp­res­soin­nin joh­dos­ta. Sama pä­tee Bec­kin Co­lor­siin. Ta­nak­ka, gen­res­tä lai­nat­tu bas­so­re­kis­te­ri tuo pot­kua pit­kä­soit­toon kaut­ta lin­jan.

Ka­tu­läh­töis­tä jyn­ky­ty­ses­te­tiik­kaa hyö­dyn­ne­tään Bright-lef­fan soundt­rac­kil­la­kin. Se hui­pen­tuu kuu­ba­lais­syn­tyi­sen lau­la­jan Ca­mi­la Ca­bel­lon ja ame­rik­ka­lai­sen elekt­ro­duo Greyn rai­taan Crown, joko koos­tuu lä­hin­nä vo­kaa­li­voih­kees­ta, et­no­sämp­leis­tä ja kil­le­ri­bas­sos­ta.

Alan suun­nan­näyt­tä­jis­tä N.E.R.D. näyt­tää mal­lia, mi­hin ol­laan me­nos­sa ken­ties seu­raa­vak­si. Phar­rell Wil­li­ams kump­pa­nei­neen mik­saa jy­ti­nään ek­lek­ti­sen otan­nan biit­te­jä ja tyy­le­jä kat­se ho­ri­son­tis­sa. Jo omi­tui­ses­ti nik­kai­le­va Le­mon-avaus sy­tyt­tää ai­ra­mei­ta, ei­kä No One Ever Re­al­ly Dies -al­bu­mi muu­ten­kaan tyy­dy stan­dar­di­rat­kai­sui­hin.

Esit­tä­jä(t) Al­bu­mi (jul­kai­si­ja) For­maat­ti

Hur­ri­ga­nes: Comp­le­te Sing­les (Svart) 18 x 7"

Cis­se: Kul­taa ja hoh­ta­vaa ho­pe­aa / Se­koi­tit mun pään (Svart) 7"

Bob Dy­lan: Troub­le No More – The Boot­leg Se­ries Vol. 13 / 1979–1981 (Co­lum­bia) 8 x cd + dvd

Es­to­ni­an Phil­har­mo­nic Cham­ber Choir & Kas­pars Put­niņš: Schnit­t­ke & Pärt Cho­ral Works (BIS) sacd

Kit Dow­nes: Ob­si­di­an (ECM) cd

Jus­si Leh­to­nen: Move On (Svart) lp/cd

Ee­ro Koi­vis­toi­nen Qu­ar­tet: Il­lu­si­on (Svart) lp/cd

Ka­ma­si Was­hing­ton: Har­mo­ny of Dif­fe­ren­ce (Yo­ung Turks) cd

Key­on Har­rold: The Mu­gi­ci­an (Sony) cd

Ii­ro Ran­ta­la & Ulf Wa­ke­nius: Good Stuff (ACT) cd

Kai­sa’s Mac­hi­ne: In the Key of K (Ec­lip­se) cd

Ta­pio Yli­nen, Tatu Rönk­kö & Miik­ka­el Ant­ti­la: Left Un­said (Ec­lip­se) cd

Is­la­ja: Ta­ran­tul­la (Svart) lp/cd

Ola­vi Lou­hi­vuo­ri: Im­me­di­a­te Mu­sic I (Svart) lp

Bow­rain: Dist­rac­ted (Kapa) lp

21 Sa­va­ge: Is­sa Al­bum (Epic) cd

Emi­nem: Re­vi­val (Af­ter­math) cd

Ty­ler, the Cre­a­tor: Scum Fuck Flo­wer Boy (Co­lum­bia) cd

Mi­gu­el: War & Lei­su­re (By Storm) cd

Beck: Co­lors (Fo­nog­raf) cd

V/A: Bright – The Al­bum (At­lan­tic) cd

N.E.R.D.: No One Ever Re­al­ly Dies (Co­lum­bia) cd

Tuote-esittely
Katsaus

LISÄÄ LUETTAVAA

Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku 

Arendal Sound 1961 -sarja on nimetty Tromøyn ja Arendalin yhdistävän Tromøy-sillan mukaan, joka valmistui 1961. 

Tehokas erotusmuuntaja Virosta

Audes DT-3600 jakaa hyvää virtaa kytketyille hifilaitteille. 

Cd-pyöritin Ranskasta

Metronomen uusi pyöritin antaa toivoa cd-levyjen ystäville.

EgglestonWorks Andra uudistuu  

EgglestonWorksin ikoninen Andra-kaiutin on nyt Andra 5.

Cd-soitin matkalle

Syitren R300 CD sopii cd-levyjen kuunteluun kuulokkeiden kautta.

QUADin uusvanha integroitu vahvistin 

QUAD 3 -integroitu vahvistin näyttää vanhalta QUADilta, mutta sisältää dacin. 

SystemDekin paluu 

Systemdek Revolution pyrkii olemaan yhtä vallan­ku­mouk­sel­linen kuin esikuvansa 1980-luvulla. 

Finalin uudet DC-kuulokkeet 

Final julkaisee D8000-huippu­kuu­lok­keestaan kaksi uudistettua versiota. 

Klassikon paluu

Bang & Olufsen Beosystem 3000c on uusin tulokas valmistajan Recreated Classics -sarjassa.  

Elementit järjestykseen

Opera on julkaissut uudelleen suunnitellut V2-versiot Prima ja Quinta-kaiuttimistaan.  

Focal Diva Mezza Utopia

Focalin uusi Diva Mezza Utopia -aktiivikaiutin tarjoaa hyvää ääntä ilman perinteisen hifi-järjestelmän säätämistä. 

Häiriötöntä verkkoyhteyttä

iFi Audio Silent Power Omni LAN on verkkokytkin, joka poistaa jitterin ja muut häiriöt.

Linn LP12 -päivitys

Linn tarjoaa uutta plinttiä LP12-kultti­le­vy­soit­ti­melleen.    

Pro-Ject liikkuville musiikin ystäville  

Pro-Ject tarjoaa mökille kyypaukkauksen lisäksi hifi-selviy­ty­mis­pak­kausta. 

Yltiöuskollista ääntä

Ultrafide Audio ponnistaa studio/stadi­o­nää­nen­toiston maailmasta.