Teksti Mauri Eronen | Kuvat Mauri Eronen ja valmistajat | Mittaukset Aalto-yliopisto ja Mauri Eronen
VERTAILU KUULOKKEET 800 – 1 000 €
Parhautta korville
Tuhannen euron hifikuulokkeilla aletaan lähestyä sellaista äänellistä autuutta, johon harvoin pääsee kaiutintoistossa. Vertailimme neljää perinteistä johdollista mallia.
Yhä useampi valmistaja tekee tai teettää kuulokkeita täydentämään muuta hifituotevalikoimaansa. Tunkua on eniten alle 500 euron hintaluokassa, ja siellä jylläävät perinteisten passiivisten hifikuulokkeiden lisäksi nykypäivänä entistä suositummat vastamelukuulokkeet. Edullisia johdollisia hifikuulokeuutuuksia on yhä vaikeampi löytää.
Yli tuhannen euron kuulokkeiden suosio on harrastajapiireissäkin havaittavasti kasvanut. Nykyään tuntuu olevan ennemmin sääntö kuin poikkeus kerätä iso liuta erityyppisiä kannuja tyydyttämään vaihtelevia mielihaluja. Joissakin tilanteissa kattava kuulokereservi on perusteltua, sillä onhan käyttötapojakin monia. Yksin kotona musiikkia kuunnellessa avoimen kuulokkeen läpi kuuluva ääni ei häiritse ketään, mutta puolison imuroidessa vieressä vaatimukset voivat olla aivan erilaiset. Puhumattakaan elektronisesta pelaamisesta, jolloin kuulokkeiden kanssa tarvitaan usein mikrofoni.
On aavistuksen yllättävää miten pieni valikoima kuulokkeita löytyy pyöreästä tuhannen euron hintaluokasta. Perinteiset hifi- ja kuulokevalmistajat ovat alkaneet panostaa entistä tehokkaammin vieläkin arvokkaampaan highend-sortimenttiin, mutta onneksi kiinnostavas tonnin hintaluokkakin tarjoaa vielä joitain vaihtoehtoja.
Tuttuja tekijöitä
Kaikki vertailun neljä mallia tulevat tutuilta kuulokeosaajilta. Ranskalainen Focal on toki tunnetumpi kaiutinvalmistajana, mutta sekin on verrattain lyhyen, noin 10 vuotisen kuulokehistoriansa aikana julkaissut useita malleja. Päivitystahti on huima. Celestee on tälle vuodelle uusi malli yhdessä Clear Mg:n kanssa, joka on testattu sivulla xxx. Celestee perustuu dynaamiseen elementtiin.
Saksalainen Beyerdynamic on ollut kuulokekahinoissa mukana jo liki sata vuotta. Sen kotihifikuulokkeet ovat olleet harrastajien suosiossa pitkään. Nykyinen lippulaiva T 1 Gen 3 on nimensä mukaisesti mallin kolmas versio. T 1:n elementti on Focalin tapaan dynaaminen.
Amerikkalainen Audeze on äänentoistomittakaavassa tuore tapaus. Vuonna 2008 perustettu yhtiö on tullut tutuksi tasokalvoelementeistään. Sen kattavaan valikoimaan kuuluu myös mikrofonilla varustettuja pelikuulokkeita ja monitorinappikuulokkeita. Tässä testattu Origins-sarjan LCD-2 Classic on saatavilla myös suljettuna versiona ja ruusupuuviimeistelyllä. Audezessa ääntä tuottaa kookas magneettiplanaaritasokalvo.
Kiinalainen Hifiman on yhtiönä vain kolme vuotta vanhempi. Vuonna 2005 alkunsa saanut valmistaja alkoi nousta toden teolla harrastajien ja lehdistön tietoisuuteen noin viisi vuotta sitten HE-sarjan malleillaan. Nyt sen valikoimassa on lukemattomia tuotteita mukaan lukien kuulokevahvistimia ja kannettavia musiikkisoittimia. Hifimanin elementti on magneettinen tasokalvo kuten Audezessa.
Johtoja ja laukkuja
Kaapeleiden perusteella Focal on suunnattu menevään käyttöön, sillä sen mukana tulee vain lyhyt kaapeli 3,5 millimetrin miniplugilla. Beyerdynamicin kolmimetrisen kaapelin liittimenä on myös miniplugi. Molempien mukana tulee adapteri 6,3 millimetrin liitäntää varten. Audezen parimetrisen kaapelin päässä on 6,3-millinen liitin. Hifiman vetää kaapelivarustuksessa pisimmän korren, sillä sen mukana tulee sekä lyhyt että pitkä kaapeli pienellä ja isolla liittemillä.
Kaikkien kuulokkeiden kaapelit voidaan irrottaa myös kuulokepäästä ja päivittää erimittaiseen tai toisenlaisella liittimellä varustettuun. Audezessa kuulokepäässä on lukittuvat mini-xlr-liittimet, muissa 3,5 millimetrin miniplugit. Kaikissa kuulokkeissa on kaksi johdinta kanavaa kohden, joten kaapelin voi vaihtaa sellaiseen, jossa maajohtimia ei yhdistetä, kunhan vahvistimessa on balansoitu lähtö.
Kantolaukun soisi tulevan vakiona mukana tässä hintaluokassa, mutta Audezen ja Hifimanin ostajan pitää kaivaa kuvetta lisää. Niitäkin voi ja kannattaa säilyttää myyntipakkauksissaan, ja etenkin Hifimanin laatikko huokuu arvokkuutta. Sitä kelpaa pitää näytillä, mutta Audezen pakkaus on halpa pahvilaatikko. Laatikot ovat suurikokoiset, joten ne soveltuvat lähinnä kuulokkeiden säilyttämiseen kotona.
Audezen lisävarusteena saatava matkalaukku on vesitiivis ja valmistettu kovasta muovista. Sen hinta on yli 100 euroa. Hifimanin alkuperäistarvikkeen saa muutamalla kympillä. Focalin ja Beyerdynamicin mukana toimitetaan laadukkaan oloiset, kovarakenteiset ja kankaalla päällystetyt kantolaukut.
Himassa kotonaan
Kun kaksi vuotta sitten kesällä vertailimme parinsadan euron hintaisia hifikuulokkeita, olivat erot niiden äänenlaadussa massiivisia. Tämän vertailun kuulokkeissa on toki äänellisiä eroja, mutta aikojen saatossa valmistajien näkemys tasapainoisesta kuulokeäänestä on alkanut lähestyä samaa tavoitevastetta. Harmanin laaja tutkimustyö kuulokkeiden äänentoistoon on antanut selkeät eväät valmistajille mitä tulee hyväksyttävään balanssiin.
Ei olekaan ihme, että tämän hintaluokan kuulokkeissa ei enää tule usein vastaan konsensusta kontraavia esityksiä. Markkinoilla menestyy todennäköisemmin tarjoamalla jotain yleisesti hyväksi todettua, ja kalliiden kuulokkeiden ostajat osaavat vaatia enemmän kuin kuulokkeet kaulalla tallaava trendsetter.
Vertailun kuulokkeet ovat sikäli samalla viivalla, että ne on kaikki pääsääntöisesti tarkoitettu kotikuunteluun. Focal suljettuna ja herkkänä soveltuu kyllä muita paremmin kodin ulkopuoliseen käyttöön. Sen voi kytkeä melko turvallisin mielin puhelimeen, eikä äänenpaineesta tarvitse tinkiä. Muilla vahvistintehon riittäminen kannattaa kokeilla tapauskohtaisesti. Dynaamisilla mutta yleistasoltaan hiljaisilla klassisen tai akustisen musiikin äänitteillä puhelimen voimakkuussäätö ei välttämättä riitä Audezen ja Hifimanin kanssa. Kompressoidun popin kanssa ongelmaan ei välttämättä törmää.
Audeze ja Hifiman tarjoavat planaarikuulokkeina tasaisen impedanssivasteen, joten niiden käyttäjä voi helpommin kokeilla erilaisia vahvistinratkaisuja mieluisinta ääntä etsiessään. Joidenkin putkivahvistimien korkea antoimpedanssi ei pitäisi olla ongelma. Beyerdynamicilla ja Focalilla alhainen impedanssi on paljon tärkeämpää.
Mittaustaulukkoon on merkitty suositeltu vahvistimen antoimpedanssi, jolla toistovasteen poikkeamat pysyvät alle 0,5 desibelissä. Mitä pienempi antoimpedanssi, sitä pienemmät ovat vasteen vaihtelut.
Johdollinen kuuloke tarjoaa myös useita hienosäädön mahdollisuuksia. Toki johdon voi vaihtaa, mikä Audezen tapauksessa on suositeltavaa voimakkaasti välittyvien jyrinöiden takia, mutta lisäksi pehmusteiden materiaalin vaihdolla voi olla suuriakin vaikutuksia ääneen. Joku saattaa myös suosia mikrokuitua tai samettia nahkaiseen esimerkiksi kesäkuumalla.
Vaativat asetelmat
Aivan kuten kaiutinkuuntelussa, kuulokkeiden väliset äänenvärierot korostuvat vertailutilanteessa huomattavasti. Korvan mukautuminen ääniprofiiliin kestää jonkin aikaa, joten pienetkin erot kuulostavat kuulokkeita vaihtaessa suurilta. Kun samoja kuulokkeita käyttää pidempään, alkaa korva mukautua niiden soundiprofiiliin pikkuhiljaa. Tästä syystä subjektiivisia äänenlaatuarvioita kannatta lukea pienellä varauksella.
Nelikon äänelliset pääpiirteet erottuivat kuitenkin helposti, ja kuunteluvaikutelmat vastasivat pitkälti mittaustuloksia. Audeze on sävyltään hyvin miellyttäviä, Hifiman tasapainoinen ja kirkas, Focal napakka ja elävä ja Beyerdynamic muhevan sähäkkä. Se, kokeeko tietyn toistobalanssin omakseen, on tietenkin henkilökohtaista. Kuunteluiden ja mittausten perusteella sekä Harmanin tutkimuksen pohjalta voidaan kuitenkin sanoa, että kärkikolmikon ansiot ovat kiistattomat.
Lisäksi pitää muistaa, että kaikkien kuulokkeiden sointia voi hienosäätää ekvalisoimalla. Esimerkiksi Hifiman hyötyy selvästi diskantin pienestä tason laskusta, kun taas Audezelle tekee hyvää sen hillitty nosto. Molempien yhtenäinen toisto säilyy korjattunakin, lopputulos vain on piirun verran tasapainoisempi. Kun Audezella ja Hifimanilla riittää yläpään hyllykorjain, parhaimmassa tapauksessa vain diskantin sävynsäädin, Focalilla ja Beyerdynamicilla merkittävän parannuksen saaminen vaatii hieman kohdistetumpia korjaustoimenpiteitä ja aidon parametrisen taajuuskorjaimen.
Suoraan laatikosta Audeze on ääneltään joukon miellyttävin ja kokonaisvaltaisin kuuloke. Vaikka joku saattaakin kaivata diskanttiin lisää säihkettä, sitä on helppo kuunnella kaikenlaisella musiikilla ilman pelkoa ääniteriippuvuudesta.
Audeze LCD-2 Classic
Hinta: 799 €
Lempeän yhtenäinen
Vertailun edullisimman kuulokkeen hinta näkyy korkeintaan askeettisessa myyntipakkauksessa. Mukana ei tule kunnollista säilytyskoteloa tai kantolaukkua, ainoastaan suuri valkoinen pahvilaatikko. Avoimesta LCD-2 Classicista on saatavilla myös suljettu Closed Back -malli ja hieman kalliimpi ruusupuuversio.
Planaarimagneettiseen tasokalvoon perustuvassa Audezessa on erittäin leveä panta ja muhkeat keinonahkapehmusteet. Kuulokkeiden paino jakautuu tasaisesti, eikä paineen tunnetta pääse juuri syntymään. Säätövaraa on reilusti joka suuntaan, ja kuulokeosat kääntyvät myös vaakasuunnassa vaivatta. Miinusta Audeze saa vakiokaapelista, jonka liikkeet välittävät voimakasta jyrinää korviin. Sen voi kuitenkin vaihtaa helposti uuteen.
Tasainen ja matalahko impedanssi on helppo kuorma vahvistimelle. Herkkyys on ryhmän alhaisin, joten kännykän kuulokeanto saattaa riittää vain rauhalliseen kuunteluun. Audezen taajuusvaste on vertailuvastetta vaimeampi yläkeskialueella. Tämä ei kuitenkaan tehnyt äänestä subjektiivisesti verhoutunutta, pikemminkin miellyttävää. Bassotoisto alkaa laskea hiljalleen melko ylhäältä.
Ääneltään Audeze oli kaikilla kuuntelijoilla kärkipaikalla. Sen tasapainoinen ja äänialueet saumattomasti yhdistävä sointi on samalla sekä miellyttävä että pieniä yksityiskohtia erotteleva. Väsymystä ei pääse syntymään pitkissäkään kuuntelurupeamissa musiikkilajista riippumatta. Kuulokkeen ääni on kelpo myös ohuilla tai muuten huonolaatuisilla äänitteillä tai puheohjelmilla. Audeze LCD-2 Classic on äänellisesti vertailun kirkas ykkönen.
+ Miellyttävä ja sävykäs ääni | Reilu mekaaninen säätövara | Tasainen impedanssi
– Kaapelin jyrisevä mikrofonisuus | Ei säilytyskoteloa | Alhainen herkkyys
Kuunteluarviot
Jaakko Eräpuu
Dynaaminen ja puhdas sointi, joskin akustisella musiikilla balanssi saattaa olla aavistuksen tumma. Bassoissa on ulottuvuutta ja painokkuutta kaikkiin tarpeisiin. Diskantin sävyt ovat hillityt ja ryhmän siisteimmät. Myös keskialue toistuu luontevan levollisesti. Särmikkäällä sähköisellä rytmimusiikilla esiintyy hienoista pehmoilua, klassisella musiikilla perspektiivi jää hiukan etäiseksi. Äänikuvallisesta avoimuuden puutteestaan huolimatta kuulokkeilla on taipumusta soida ”isommin” kuin äänite edellyttää. Runsasbassoisella materiaalilla liikutaan hyvin lähellä yliannostusta. Toisaalta monet soittimet ja lauluäänet kuulostavat aidonoloisilta täyteläisessä mehevyydessään.
Heikki Kivelä
Yllättävän rauhallinen ääni, jossa on kuitenkin hämmästyttävä määrä vaikeasti kuvailtavaa yksityiskohtaisuutta. Tutuilla äänitteillä oudot mutta aidot detaljit korostuvat tavalla, johon ei ennen ole välttämättä osannut kiinnittää huomiota, esimerkkinä Fleetwood Macin Brown Eyesin säkeistöjen taustakuiskailut. Äänenvoimakkuutta saa vääntää hiukan enemmän, jotta toisto aukeaa, mutta mikään ei erityisesti tökkää korvaan epämiellyttävästi. Toisaalta viljava resoluutio pitää peruskuunteluvoimakkuuden maltillisena. Sinänsä samettinen ääni vakuuttaa, mutta pienellä ripauksella diskanttia kokonaisuus olisi ollut vieläkin parempi.
Mauri Eronen
Hyvin selkeästi artikuloivat vokaalit, joissa ei kuitenkaan ilmene ylikorostusta s-äänteillä, pikemminkin sibilanssi ilmenee suhisten. Diskantin yleistaso on melko maltillinen, ja kokonaisuus on hivenen tummasointinen kuulostamatta verhoutuneelta. Sen sijaan hienovaraiset detaljit tulevat yllättävän vaivattomasti esiin. Pianosoundi on erityisen hunajainen ja laajalla skaalalla yhtenäisen aito. Alakeskialueelle ja yläbassolle toivoisi hieman lisää mehevyyttä, sillä miesäänet jäävät hitusen ohueksi. Bassotoisto on erittäin sävykäs, vaikkei järisyttäviä tärinöitä tarjoakaan. Äänessä on kokonaisvaltaisuutta ja innostavuutta, mikä aiheuttaa kuunteluvoimakkuuden nostoa. Helppo ja pakoton toisto ei tee itsestään numeroa, joten kuunteleminen pitkissäkin sessioissa on rentoa, eikä minkään musiikkityylin yhteensopivuudesta tarvitse huolehtia. Helppo suositeltava.
Hifiman Ananda
Hinta: 929 €
Tasapainoinen ja kirkas
Vertailun toinen magneettiplanaarinen kuuloke tulee kiinalaiselta Hifimanilta. Anandan myyntipakkaus on arvokkaasti viimeistelty ja suojaa kuulokkeita hyvin. Mukana kuljeteltavaksi suuri laatikko ei kuitenkaan sovi. Lisävarustekotelo ei onneksi maksa montaa kymppiä. Kuulokkeiden kanssa tulee kaksi eripituista kaapelia ja lyhyttä varten 6,3 millimetrin adapteri. Kaapelien rakenne on taipuisa, eivätkä ne välitä hankausääniä juuri lainkaan.
Hifiman on vertailun mukavin kuuloke. Suuret kupit, puristamaton rakenne ja maltillinen paino yhdessä kangaspäällystettyjen pehmusteiden kanssa saa suorastaan unohtamaan niiden olemassaolon, mikä täysikokoiselle hifikuulokkeelle on harvinaista. Tasokalvo ei eristä ulkopuolisia ääniä käytännössä lainkaan, ja toistettava musiikki kuulu selvästi myös kanssaeläjille. Hifimanit korvilla tunnelma on kaikkiaan hyvin vapautunut.
Herkkyydeltään Hifiman on alhainen. Puhelimen kuulokeliitäntä ei kuitenkaan välttämättä tarjoa riittävän suuria kuunteluvoimakkuuksia kaikille. Impedanssi on matala ja erittäin tasainen, eikä siten vaadi kummoista vahvistinta soidakseen tasapainoisesti, kunhan teho riittää.
Taajuusbalanssi on lähellä referenssivastetta, joten tummemmista kilpakumppaneista poiketen diskantin määrä on kohdallaan myös akustisilla äänitteillä. Joissain tapauksissa yläpään annostelu voi olla hieman ylimitoitettua, mutta toiston laadukkuuden takia sointi ei ole rasittava. Pieni ekvalisointi seitsemän kilohertsin yläpuolella rauhoittaa tilannetta selvästi ongelmallisilla äänitteillä.
+ Neutraali sointi | Painamaton rakenne | Tasainen impedanssi | Mukana kaksi kaapelia
– Vaimeahko bassotoisto | Alhainen herkkyys
Kuunteluarviot
Jaakko Eräpuu
Hieman ponneton ja ylävireinen, mutta tiettyä rauhallisuutta ja musiikkiystävällisyyttä esiintyy myös. Basson ääriviivat voisivat piirtyä selkeämminkin, eikä lisäannos jytyä olisi pahitteeksi. Diskanttia kuulokkeet voisivat annostella maltillisemminkin, eikä läpi toistokaistan ulottuva soinnillinen syväpuhtaustauskaan haittaisi hyvälaatuisten akustisten äänitteiden nautittavuutta. Äänikuvallisia asioita kuulokkeet käsittelevät melko osaavasti. Tila toistuu ja äänitteiden kerroksittaisuudet välittyvät. Sähköisten kitaroiden särmä ja rumpalien pellistö hivuttautuvat paikoin turhan pintaan, mutta yläpään sointiväreissä on sen verran sivistystä että rasittavuuden rajapyykkiin jää vielä matkaa.
Heikki Kivelä
Kuuloke vaatii vahvistimelta pari pykälää enemmän hanaa, jotta toisto aukeaa kunnolla. Ääni on ylemmältä kaistalta melko energinen mutta kumma kyllä se ei pahemmin rasita kovempaakaan kuunnellessa. Vaikka kaikki keskeinen välittyy myös hiukan hiljempaa kuunnellessa miellyttävän tasapainoisesti, vähän dynaamisemman musiikin kanssa voimakkuutta tulee annosteltua runsaasti. Se paljastaa kuulokkeen olevan toistoltaan täsmällinen ja äänikuvaltaan miellyttävän avara. Ihan alimpia bassoja ei juuri irtoa, eikä ääntä voi kutsua mitenkään alleviivatun pehmeäksi. Persoonallisemmassa toteutuksessa on kuitenkin puolensa.
Mauri Eronen
Luonnollinen sointitasapaino, jossa korostuvat resoluutio ja ilmavuus. Aineeton ja eleetön toisto ei herätä suuria tuntemuksia, mutta toisaalta rasittavatkin piirteet puuttuvat lähes kaikilla äänitteillä. Toisinaan tulee vastaan ohueksi miksattu kappale, joka hyötyisi diskantin tason laskusta. Kuuloke on hyvällä tavalla monitorimainen ja äänialueiltaan yhtenäinen. Bassotoisto on aineettoman tarkka, mutta pariin alimpaan oktaaviin toivoisi lisää voimaa. Sopivasti ulotteikas äänikuva on varsin kaiutinmainen ja avara painottumatta liikaa ääripäihin tai pureutumatta pään sisään. Kokonaisuutena ryhmän tasapainoisin kuuloke, joka soveltuu kaikenlaisen sisällön kuunteluun edellyttäen että kirkas ääni on omaan makuun.
Focal
Celestee
Hinta: 999 €
>>3,9 tähteä
Napakasti erotteleva
Focalin erikoinen laivastonsininen väritys jakanee mielipiteitä, mutta yhdessä kupariin vivahtavien kultaisten aksenttien kanssa kuulokkeet näyttävät kieltämättä arvokkaalta ja erilaiselta. Focalin mukana tuleva kovapintainen ja kankaalla päällystetty kantolaukku on laadukkaan tuntuinen ja melko kompakti.
Suljetun rakenteen ansiosta Focal eristää ulkomaailman ääniä selvästi. Vaikka vastamelukuulokkeiden tasolle ei päästä, vaimentaa kuuloke selvästi esimerkiksi vieressä olevan läppärin suhinoita. Myös kuunneltava musiikki ei välity muille niin helposti. Rakenteen ja lyhyen kaapelin takia Focal onkin varsin näppärä liikkuva kumppani.
Lähes 100 desibeliä herkkänä (100 millivoltin tasolla) ja matalan impedanssin kuulokkeena Focal ei vaadi kummoisia paukkuja vahvistimelta. Ainakin iPhonen kuulokeadapterin antoteho piisaa tuottamaan riittävän voimakkuuden. Voimakas impedanssipiikki yläbassoilla tarkoittaa, että toisto on tasaisimmillaan, kun kuulokeliitännän antoimpedanssi ei ole muutamaa ohmia korkeampi.
Focalin toistobalanssi on miellyttävään päin mutta tarjoaa samalla selkeätä artikulointia. Vaimeahko yläkeskialue vähentää kehnojen äänitteiden puutteita. Rokkia tohtii kuunnella reippailla voimakkuuksilla, mutta akustinen musiikki voi jäädä hieman mattapintaiseksi. Alakeskialueelle voisi toivoa lisää lämpöä, sillä joillakin äänitteillä sointi on kovahko. Napakkuutta ja läheisyyttä tarjoava kuuloke on innostavasti musikaalinen.
+ Selkeä ja napakka ääni | Laadukas viimeistely | Tukeva kantolaukku | Korkea herkkyys
– Kuulokkeiden säätövara vaakasuunnassa | Keskialueen kovuus
Kuunteluarviot
Jaakko Eräpuu
Iskevä, skarppi ja elävä. Ehkä hiukan kovasävyinen, mutta ei rasittavuuteen asti. Tuhti basso, jossa kiinteyttä ja seurattavuutta. Soinnissa esiintyy myös avoimuutta ja avaruutta, vaikka äänikuva onkin pikemminkin jäsentynyt kuin ilmava. Yhtälailla kotonaan niin rytmimusiikin kuin klasarinkin parissa. Jälkimmäisessä maailmassa ei ehkä kaikkein nautittavin, mutta tarkkuutensa ansiosta analyyttisin. Ja mikä mukavinta ilman kliinisyyttä. Sointia voisi luonnehtia mukaansatempaavaksi ja dynamiikaltaan rikkaaksi. Ainoa kuunnelluista , jolla unohtui kuuntelemaan musiikkia. Rockarin valinta, lievin sävyvarauksin myös muulle musiikille käypäinen.
Heikki Kivelä
Ylempi taajuuskaista on niin sanotusti hiukan persoonallinen, mutta mitään häiritsevää toistossa ei erotu. Bassossa on mukavasti syvyyttä ja pehmeyttä, mutta isku on silti täsmällinen ja melko luontevasti soiva. Mukana on kaiken kaikkiaan ripaus ääripääkorosteisuutta, mutta se on toteutettu hyvällä maulla. Toteutuksessa on yleisesti ottaen paljon hyvän peruskuulokkeen ominaisuuksia, lähinnä toiston tietyssä miellyttävyydessä ja tarpeettoman räikeyden puutteessa. Toisaalta miellyttävyys on pieni vaihtokauppa resoluution kanssa, mutta keskitien toteutus toimii. Näillä kuulokkeilla voi kuunnella myös lujempaa.
Mauri Eronen
Selkeä ja artikuloiva puheääni. Alekeskialue on vaimeahko, mikä syö hieman lämpöä miesäänistä. Tämä voi tuoda pientä kovuutta sointiin, mutta ei kuitenkaan rasittavassa määrin. Musiikilla ongelma on vähäinen ja lähinnä korostaa esimerkiksi soittimien näppäilyääniä ja solistin huulten maiskuttelua. Tämä saa aikaan lähimikitetyn ja intiimin fiiliksen. Naisvokaalit ja viulun ääni ovat harvinaisen kauniit ja autenttiset. Diskantti on melko vaimea ja hyvin miellyttävä. Toisto on napakka ja nopea, innostava ja rytmikäs. Bassotoisto ulottuu melko alas, mutta kuuloke ei sovi todella mehevää ääntä kaipaavalle. Toisaalta kuulokkeet eivät piilota asioita bassovyöryn alle. Elementtien paikallistaminen stereokuvassa on hyvin tarkkaa mutta ääni painottuu paikoin melko lailla laidoille. Hauska ja letkeän musikaalinen tuttavuus.
Beyerdynamic
T 1 Gen 3
Hinta: 999 €
>>3,5 tähteä
Muhevasti skarppi
Kolmanteen iteraatioonsa edenneet Beyerdynamic T 1:t tehdään Saksassa. Valmistajan lippulaivan mukana tuleva kova kantolaukku on massiivinen, varsinkin ottaen huomioon, että itse kuulokkeet ovat vertailun pienimmät. Viimeistely on kauttaaltaan laadukasta, eikä nitinöitä kuulu. Kankaalla päällystetty johto on mukavan taipuisa.
Kuulokkeiden kupit ovat riittävän suuret, jotta ne eivät paina tai hankaa korvalehtiä. Käyttömukavuus on hyvä kompromissi jämäkän istuvuuden ja puristamattomuuden kesken. Hiostamattomat kangaspehmusteet ovat ainakin uutena melko kovat, mutta paino jakautuu tasaisesti korvan ympärille. Kuulokkeiden puoliavoin rakenne ei juurikaan vaimenna ulkopuolisia ääniä. Sisarmalli T5 on suljettu.
Kuormana Beyerdynamic on yllätyksetön. Tehovaatimukset eivät ole kummoiset, joten ne voi huoletta kytkeä useiden mobiililaitteiden perään. Kuulokkeiden muuten alhainen impedanssi nousee bassotaajuuksilla voimakkaasti, joten parhaan kuuntelutuloksen saa pieni-impedanssisella vahvistimella.
Beyerdynamicin virityksessä on mahdollisesti tähdätty tasaiseen vasteeseen korvassa mitattuna, mikä saa aikaan hieman neutraalista poikkeavan balanssin. Alakeskialueella on reippaasti energiaa, samoin diskantissa. S-äänteiden sihahdukset ja loudness-vireinen toisto kiinnittää välillä huomiota vääriin asioihin, mutta virheet ovat silti varsin pieniä. Tässä vertailuryhmässä ne kuitenkin korostuvat. Toisto on silti kokonaisuutena menevän rytmikäs ja muhevan mukaansatempaava.
+ Miellyttävä mutta napakka istuvuus | Kestävä kantolaukku
– Sähäkkä diskantti | Paksu keskialue
Kuunteluarviot
Jaakko Eräpuu
Pari numeroa liian iso, jymisevä basso lyö leimansa lähes kaikkeen musiikkiin. Bassojen kiinteys ja seurattavuus jäävät kuitenkin vain välttäviksi ja sen myötä räväkkä rock soi pirteintä potkuisuuttaan vailla. Diskantti kyllä pirskahtelee riittävän energisesti ylimmiltä osiltaan. Keskialueen vaisuus rauhoittaa soundia, mutta preesensalueen verhoutuneisuus syö myös äänikuvallista hahmotuskykyä. Jotkut soittimet kuulostavat kuitenkin suht luonnollisilta, niiden välinen balanssi ei silti vakuuta. Dynaamisten kontrastien toisto on testityhmän heikointa tasoa samoin illuusio läsnäolosta. Lattea esitys.
Heikki Kivelä
Ylemmällä keskialueella on pienehkö korostus, joka osittain solistin perusäänialaan osuessaan herättää aika paljon huomiota. Muutenkin toistoprofiili on enemmän korkeampia taajuuksia painottava basson ollessa kompaktihko mutta soinniltaan täsmällinen. Ääni on miellyttävällä tavalla irti korvista ja sinänsä helppoa kuunneltavaa, mutta äänikuva voisi kieltämättä olla piirun verran avarampikin. Kokonaisuus voisi olla koko äänialaltaan tasapainoisempikin, mutta ei toteutuksessa varsinaisia moitteita kuitenkaan ole.
Mauri Eronen
Sibilanssia eli s-äänteitä korostavat vokaalit viestivät vasteen kiemuroista yläkeskialueella ja aladiskantissa. Keskialue on vaimeahko ja yläbasso koholla, mikä ilmenee vokaaleissa verhoutuneisuutena. Napseet ja iskut korostuvat, mikä saa aikaan tunnetta tarkkuudesta, mutta voi aiheuttaa kuunteluväsymystä. Ilmiö korostuu ohuemmilla, huonolaatuisilla tai pakatuilla äänitteillä, kuten esimerkiksi podcasteja kuunnellessa. Bassotoisto on täyteläisen mehevä, mutta silti melko tarkka ja jäntevä. Äänikuva on joukon vakuuttavin ja aukeaa ilmavan avarana ja syvänä. Tiukassa vertailuryhmässä äänialueiden yhtenäisyyden puute on kiusallisen ilmeistä, mutta monilla äänitteillä lopputulos on mukaansatempaavan svengaava.