JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tuote-esittely
Katsaus

Matti Komulainen

Mat­ti Ko­mu­lai­nen

TAL­LEN­TEET: 4k uhd- ja blu­ray-poi­min­nat

Sisältöä ruutuun

Oli kyseessä elokuva, dokumentti tai sarja, sisältö ratkaisee. Teos voi olla tositarina tai tarjota esteettistä nautintoa, jännitystä ja hyvät naurut. Elämys tulee bonuksena – joskus pääsee jopa sukeltamaan ennen­ko­ke­mat­tomiin maailmoihin ja tilanteisiin.

Ku­vat häi­käi­se­vät. Pla­net Earth II vie paik­koi­hin, joi­hin har­va pää­see muu­toin. Syr­jäi­set saa­ret, polt­ta­vat erä­maat ja muut ek­soot­ti­set koh­teet on ku­vat­tu vie­lä­kin elä­väm­min kuin te­ok­sen edel­tä­jäs­sä Pla­neet­tam­me maa (2006). Nyt tar­kas­tel­laan myös kau­pun­ke­ja, joi­hin eläi­met ovat so­peu­tu­neet häm­mäs­tyt­tä­väl­lä ta­val­la. Hdr ja 4k näyt­tä­vät ruu­dus­sa lai­te­val­mis­ta­jien de­mo­ja­kin upe­am­mal­ta, sar­ja kun do­ku­men­toi to­del­li­suut­ta. Ma­king of -osi­ot pal­jas­ta­vat, mi­ten tu­lok­siin pääs­tiin. Da­vid At­ten­bo­rough on osa pa­ke­tin char­mia se­los­ta­jan an­ta­es­sa mer­ki­tyk­sen häi­käi­se­väl­le ku­va­si­säl­löl­le.

Mars taas on Na­ti­o­nal Ge­og­rap­hi­cin tuot­ta­ma mi­ni­sar­ja. Se vie pu­nai­sel­le pla­nee­tal­le do­kud­raa­man kei­noin. Ison bud­je­tin teos am­men­taa käyt­tö­voi­man unel­mas­ta mat­kus­taa pu­nai­sel­le pla­nee­tal­le mut­ta pe­rus­tuu tut­kit­tuun tie­toon. Asi­an­tun­ti­joi­den ker­to­ma ni­vo­taan dra­ma­ti­soin­tei­hin fik­sus­ti – alus, mie­his­tö ja ta­pah­tu­mat ovat lä­hes kuin hit­ti­fil­mis­tä Mar­ti­an (2015).

Ava­ruu­des­sa kii­de­tään myös Pas­sen­ger­sis­sa. Kun mat­kus­ta­ja he­rää 90 vuot­ta en­nen koh­tee­seen saa­pu­mis­ta ja alus oik­kui­lee muu­ten­kin, edes­sä on kos­mi­sen mit­ta­kaa­van on­gel­mia. Oman ra­jal­li­suu­den taju saa poh­ti­maan ää­rim­mäi­siä rat­kai­su­ja ja pian et­si­mään kump­pa­nia. Vi­si­o­nää­ri­nen to­teu­tus näyt­tää hui­ke­al­ta ja toi­mii vaik­ka de­mo­re­fe­rens­si­nä tä­män otan­nan mui­den 4k uhd -tal­len­tei­den ta­voin.

Ar­ri­val on tie­tei­se­lo­ku­va­na sa­maa ana­lyyt­tis­tä jat­ku­moa kuin klas­si­kot 2001: Ava­ruus­seik­kai­lu (1968) ja Kol­man­nen as­teen yh­teys (1977). Scifi-so­vel­luk­ses­sa kie­li­tie­tei­li­jä saa yh­tey­den muu­ka­lai­siin, joil­la saat­taa ol­la kei­not maa­il­man pe­las­ta­mi­seen. Pa­si­fis­ti­ses­ta asen­tees­ta eri­koi­siin aluk­siin oh­jaa­ja De­nis Vil­le­neu­ve on luo­nut uni­ver­su­min, jon­ka jo­kai­nen yk­si­tyis­koh­ta on har­ki­tun us­kot­ta­va – kat­so­jan ilok­si.

To­del­li­suus eläh­dyt­tää his­to­ri­al­lis­ta­kin fik­ti­o­ta. Aseis­ta­kiel­täy­ty­jä Des­mond Doss pe­las­ti 75 haa­voit­tu­nut­ta Oki­na­wan tais­te­lus­sa lää­kin­tä­mie­he­nä. Mel Gib­son ker­too oh­jauk­ses­saan Hack­saw Rid­ge ur­hool­li­suus­mi­ta­lil­la pal­ki­tun san­ka­rin ta­ri­nan. Glo­ri­fi­oin­nin si­jaan teos näyt­tää so­dan jär­jet­tö­mä­nä kaa­ok­se­na, jos­ta vain on­ni pe­las­taa.

Myös Alo­ne in Ber­lin ku­vaa tois­ta maa­il­man­so­taa, jos­kin sak­sa­lais­si­vii­lien nä­kö­kul­mas­ta. Oman po­jan me­ne­tys mur­taa pe­lon il­ma­pii­rin, ja iä­käs pa­ris­kun­ta käy tais­toon nat­se­ja vas­taan pos­ti­kor­tein, joi­ta he jät­tä­vät jul­ki­sil­le pai­koil­le. Pro­vo­kaa­tio joh­taa jah­tiin, jos­sa on pa­nok­se­na kak­si­kon elä­mä. Fak­ta­pe­rus­tai­nen elo­ku­va on osin ku­vat­tu ai­dois­sa mil­jöis­sä, mikä tuo kos­ket­ta­vaa pers­pek­tii­viä ta­pah­tu­miin.

Al­lie­dis­sa kak­si agent­tia löy­tää toi­sen­sa sa­man so­dan mels­keis­sä. Niin ikään to­del­li­seen his­to­ri­aan tu­keu­tu­va ta­ri­na vie pe­rus­ky­sy­mys­ten ää­rel­le: kum­pi on tär­ke­äm­pi, teh­tä­vä vai per­he. Jän­nit­teen­sä lop­puun saak­ka säi­lyt­tä­väs­sä tril­le­ris­sä 4k hdr -kuva tuo hä­mä­rä­toi­met niin liki, et­tä tun­nel­man ti­he­tes­sä ko­ti­soh­val­la­kin hi­os­taa.

Ko­e­tun­tun­tui­suus toi­mii suo­la­na niin ikään elo­ku­vas­sa Isä­ni Toni Erd­mann. Oma­laa­tui­nen isä yrit­tää saa­da kon­tak­tin tyt­tä­reen­sä, jon­ka elä­mään mah­tuu vain ura. Sin­ni­käs uu­ras­tus pal­ki­taan, ja huo­mi­nen al­kaa näyt­tää hy­väl­lä ta­val­la ar­vaa­mat­to­mal­ta. Li­säk­si pää­see nä­ke­mään Sak­saa ja mui­ta mai­se­mia uu­sis­ta vink­ke­leis­tä.

Free­sin nä­kö­kul­man maa­il­maan avaa sa­moin eväin Ame­ri­can Ho­ney. Nuor­ten ul­ko­puo­lis­ten odys­seia kas­vot­to­miin lä­hi­öi­hin ja hy­lä­tyil­le ta­ka­mail­le uh­kuu re­a­lis­mia ja ai­do­no­loi­sia tun­tei­ta. Ro­ad­mo­vien hen­ke­ä­sal­paa­vat ku­vat har­vem­min ruu­dus­sa esi­tel­lys­tä Ame­ri­kas­ta vä­lit­tä­vät sa­mal­la ala­ku­loa. Me­nes­tyk­sen ja­no­kaan ei pei­tä fak­taa, et­tä luu­se­riu­den kier­tees­tä on lä­hes mah­do­ton va­pau­tua.

Ra­han kah­mi­mi­nen ja ti­lien ta­saa­mi­nen leik­kaa­vat pii­naa­vas­ti tril­le­ris­sä The Ac­coun­tant. Vii­me vuo­sien kou­kut­ta­vim­mas­sa toi­min­ta­lef­fas­sa Ben Af­f­leck va­kuut­taa ti­lin­tar­kas­ta­ja­na, jon­ka asi­ak­kaat edus­ta­vat ala­maa­il­maa ja joka tar­vit­ta­es­sa hil­jen­tää am­mat­ti­tap­pa­jat­kin. Vii­le­än nu­me­ro­pe­lin ja jää­kyl­män toi­min­nan yh­dis­tel­mä erot­taa te­ok­sen mas­sas­ta. Yh­tä is­ke­vä on vi­su­aa­li­nen il­me: suo­ra­su­kai­suus heit­tää jyr­kät var­jot tur­val­li­seen ta­vi­sar­keen.

Ani­maa­ti­o­mu­si­kaa­li Sing on se­kin kiin­ni nor­mi­maa­il­mas­sa mut­ta vin­ke­äl­lä ot­teel­la. Idea on suo­raan suo­si­tuis­ta tv-mit­te­löis­tä, jois­sa ki­saa­vat nyt eläin­hah­mot. Ani­moin­ti sä­väyt­tää kaut­taal­taan, ja kol­miu­lot­tei­suu­den vai­ku­tel­ma häi­vyt­tää eroa to­del­li­suu­teen – kat­so­es­sa unoh­taa täy­sin tui­jot­ta­van­sa ”vain” bit­tien ja pik­se­lien vils­ket­tä.

Oman maa­il­man­sa ra­ken­taa Fast & Fu­ri­ous­kin. Seit­se­mäs osa on jo iko­ni­sen sta­tuk­sen saa­vut­ta­neen kaa­haus­fil­mi­sar­jan par­haim­mis­toa. Sii­nä hen­ki­lö­ke­mi­at nos­te­taan jäl­leen myl­vi­vien ko­nei­den, äk­sö­nin ja us­ko­mat­to­mien ajos­tunt­tien rin­nal­le. Meno näyt­tää 4k uhd:nä li­säk­si vie­lä en­tis­tä­kin vir­ta­vii­vai­sem­mal­ta ja skar­pim­mal­ta.

Fa­nit on my­kis­tä­nyt Star War­sin­kin uu­sin tu­le­mi­nen. The For­ce Awa­kens (2015) ke­hut­tiin pys­tyyn, ei­kä jat­ko Ro­gue One jää sii­tä kau­as. Ih­mi­nen on kes­ki­ös­sä me­ga­mit­ta­kaa­van seik­kai­lus­sa, mikä lie­nee kon­sep­tin eli­neh­to. Ro­gue Onen hie­not mai­se­mat ja eep­pi­set yh­tee­no­tot ovat ko­me­aa kat­sot­ta­vaa, el­lei an­na pie­nois­mal­li­mais­ten ra­ken­nel­mien häi­ri­tä.

Ih­me­o­tuk­set ja nii­den olin­pai­kat edus­taa puo­les­taan vie­lä­kin puh­taam­paa fan­ta­si­aa. Har­ry Pot­te­rin äi­din J. K. Row­lin­gin luo­mus näyt­tää yh­tä hui­ke­al­ta mie­li­ku­vi­tuk­sen len­nol­ta kuin kuu­lui­sien vel­ho-op­pi­lai­den tou­hut, joil­le teos toi­mii sa­mal­la esi­o­sa­na. Ih­me­o­tuk­sia ja vie­lä ih­meel­li­sem­piä kään­tei­tä ko­e­taan vuo­den 1926 New Yor­kis­sa, jon­ka va­lot ja var­jot kas­va­vat 4k uhd:nä osak­si ker­ron­taa.

Tum­mat sä­vyt sekä ku­vas­sa et­tä it­se ta­ri­nas­sa muo­dos­ta­vat niin ikään Un­der­world – Blood War­sin oleel­li­sim­man yti­men. Vii­des vam­pyy­rien mit­te­lö kil­pai­li­joi­ta vas­taan saa mit­ta­suh­teet, joka rin­nas­tuu Twi­light-hit­ti­fil­mi­jat­ku­mon fi­naa­liin. Kamp­pai­lus­sa hdr-omi­nai­suus tuo kat­so­jal­le eh­do­ton­ta li­sä­ar­voa.

The Girl with All the Gifts vie vuo­ros­taan dys­toop­pi­seen maa­il­maan, jos­sa sie­ni-in­fek­tio on hä­vit­tä­nyt val­ta­o­san vä­es­tös­tä muut­ta­mal­la hei­dät zom­beik­si. Kou­ral­li­nen sel­viy­ty­nei­tä pa­ke­nee uh­kaa mu­ka­naan tyt­tö, joka saat­taa ol­la rat­kai­su pan­de­mi­an ku­kis­ta­mi­seen. Ih­mi­syy­den poh­dis­ke­lu on si­joi­tet­tu mil­jöö­seen, jon­ka sä­vys­kaa­la on yh­tä syn­kän ta­ri­nan kans­sa.

Don’t Kill It­kin am­men­taa zom­bi­tee­mas­ta mut­ta rons­kis­ti pa­ro­di­oi­den. Ka­sa­ri­täh­ti Dolph Lundg­ren met­säs­tää tyyp­pe­jä, jot­ka paha hen­ki on val­lan­nut. Olio tart­tuu ai­na hen­ki­löön, joka tap­paa edel­li­sen kan­ta­jan, mikä te­kee pa­hik­ses­ta kuo­le­mat­to­man. Kau­hu­hal­pik­sen isoin an­sio on mus­ta huu­mo­ri – tätä on mah­do­ton kat­soa nau­ra­mat­ta.

Lundg­re­nin ta­voin myös Ste­ven Se­a­gal on näh­ty vii­me vuo­si­na useim­mi­ten b-lef­fois­sa. The Per­fect We­a­pon ku­vaa tu­le­vai­suut­ta, jota Se­a­ga­lin Joh­ta­ja ty­ran­ni­soi. Lef­fan täy­del­li­nen ase on ma­ni­pu­loi­tu ih­mis­par­ka Con­dor, joka hoi­taa päi­vil­tä val­ti­on vi­hol­li­sia ja jol­le Joh­ta­jal­la on lo­pus­sa vie­lä yl­lä­tys­kort­ti hi­has­saan. Pu­hut­te­le­vin­ta on kui­ten­kin loh­du­ton mie­len­mai­se­ma: täl­lais­ta tu­le­vai­suut­ta et taa­tus­ti ha­lua ko­kea, jo­ten toi­mi nyt!

Pla­net Earth II (SF Film) – 4k uhd -blu­ray

Mars – 1. tuo­tan­to­kau­si (Pa­ra­mount) – blu­ray

Mor­ten Tyl­dum: Pas­sen­gers (Sony Pic­tu­res) – 4k uhd + 3d -blu­ray

De­nis Vil­le­neu­ve: Ar­ri­val (Sony Pic­tu­res) – 4k uhd -blu­ray

Mel Gib­son: Hack­saw Rid­ge (Fu­tu­re Film) – blu­ray

Vin­cent Pe­rez: Alo­ne in Ber­lin (SF Film) – blu­ray

Ro­bert Ze­mec­kis: Al­lied (Pa­ra­mount) – 4k uhd blu­ray

Ma­ren Ade: Isä­ni Toni Erd­mann (Fu­tu­re Film) – blu­ray

And­rea Ar­nold: Ame­ri­can Ho­ney (Uni­ver­sal) – blu­ray

Ga­vin O’Con­nor: The Ac­coun­tant (War­ner Bros.) – 4k uhd blu­ray

Garth Jen­nings: Sing (Uni­ver­sal) – 4k uhd + 3d -blu­ray

Ja­mes Wan: Fast & Fu­ri­ous 7 (Uni­ver­sal) – 4k uhd blu­ray

Ga­reth Ed­wards: Star Wars – Ro­gue One (Walt Dis­ney Stu­di­os) – blu­ray

Da­vid Ya­tes: Ih­me­o­tuk­set ja nii­den olin­pai­kat (War­ner Bros.) – 4k uhd + 3d -blu­ray

An­na Fors­ter: Un­der­world – Blood Wars (Sony Pic­tu­res) – 4k uhd -blu­ray

Colm McCart­hy: The Girl with All the Gifts (Ci­ne­ma Mon­do) – blu­ray

Mike Men­dez: Don’t Kill It (Fu­tu­re Film) – blu­ray

Ti­tus Paar: The Per­fect We­a­pon (Fu­tu­re Film) – blu­ray

Tuote-esittely
Katsaus

LISÄÄ LUETTAVAA

Totem KIN ONE  

KIN ONE on täysin uusittu lähtötason malli Totemin KIN-kaiutinsarjassa. 

Ø Audio laajentaa 

Ø Audio on lisännyt toisen kaiuttimen valikoimaansa. 

SEASin lelu 

Uusi Toy-kaiutin perustuu SEASin aiempaan Joy-sarjaan.  

Brinkmannin suoraveto juhlii

Brinkmannin Oasis-levysoitin täyttää 10. Anniversary Edition -versiota tehdään rajoitettu 100 soittimen erä.   

Aatami pöydälle 

Adam Audion uusi D3V-kaiutin on vain riittävän pieni (20 cm korkea ja 11,5 cm leveä) työpöydälle. 

Rotelin minivahvistin/dac

Rotel DX-5 on kompakti ja yksin­ker­tais­tettu vahvistin/dac työpöydälle tai pieniin tiloihin.  

Serblin & Sonin vahvistimet 

Serblin & Son ponnistaa Sonus faberin pohjalta. 

Liitäntöjä riittää 

Fiion uusi S15 on kunnianhimoinen striimeri. 

Linniltä kaksi uutta kaiutinta

Linnin uudet passii­vi­kai­ut­timet muuttuvat Exakt-valmiiksi muutamassa minuutissa. 

Kiiltävä saksalainen

MBL:n uusi C41-musiik­kist­riimeri pureutuu digitaalisen äänen säröön. 

Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille

Auralic Aquila X3 on hyvin varusteltu ja täysin muokattavissa.

36 vuotta vanhaa kultaa

Monitor Audio on esitellyt uudistuneen kuuden kaiuttimen Gold 6G -kaiutinsarjan. 

Majorityn halpis­le­vy­soit­timet

Majorityn levysoittimet ovat käteviä ja edullisia soittimia niille, joilla on vähän tilaa ja budjettia.

Musical Fidelityn uusi levysoitin

Musical Fidelity M6xTT on raskaan sarjan akryy­li­le­vy­soitin. 

Suomen ensiesittelyssä

Rosso Fiorentino on tuonut markkinoille uuden siron Arno40-kaiuttimen.