Kari Nevalainen
Stirling LS3/5 -kaiutin; Paljon puhetta
Viisikymppinen BBC LS3/5 on niin tärkeä kaiutin, että siihen on syytä palata viiden vuoden välein.
1970-luvulla Englannin yleisradioyhtiö BBC valtuutti tutkimus- ja kehitysosastonsa rakentamaan lähikenttämonitorin erityisesti kentällä tapahtuvien haastatteluja varten.
Vaatimukset olivat (a) toiston uskollisuus (high fidelity) puheäänelle, (b) tasainen, puhdas (särötön) ja luonnollinen keskialue sekä (c) saumaton jakotaajuusalue ja sopusointuinen diskanttitoisto. Tulos oli LS3/5-kaiutin. Kaikki 20 paria signeerattiin punaisella teipinpalasella.
Alkuperäinen BBC LS3/5 päivitettiin 15-ohmiseksi LS3/5A-versioksi, jossa elementteinä ovat KEFin 127-millimetrinen B110/SP1003-bassoääninen sekä 19-millimetrinen T27/SP1032-diskantti.
Kaiutin synnytti kokonaisen koulukunnan. Sen ansiosta pienet, jalustalla olevat kaksitiekaiuttimet pääsivät hifiharrastuksen keskiöön.
Kaupallinen massavalmistus
Ensimmäinen BBC LS3/5A:ta lisenssillä valmistanut firma oli Rogers. Sen tehtaalta lähti 25 vuoden aikana yli 50 000 kaiutinparia. Valmistajia oli paljon muitakin.
Vuoden 1988 jälkeen LS3/5A:t olivat 11-ohmisia. Muuttamalla kaiutin 11-ohmiseksi haluttiin edistää matalan antoimpedanssin transistorivahvistimien käyttöä.
Alkuperäisen LS3/5A:n tarina päättyi lopullisesti vuosituhannen vaihteeseen, jolloin (vuonna 1998) KEF poisti tuotannosta sekä B110:n että T27-diskantin. Stirling Broadcastista tuli noin kymmenes LS3/5A:ta BBC:n lisenssillä valmistava firma vuonna 1999.
Samat osat, eri osat
Stirling Broadcastin käynnistäessä toistamiseen LS3/5A:n valmistuksen 2000-luvun alussa se tilasi V2-versioonsa uudet elementit Seasilta ja Scanspeakilta. Uudessa bassoäänisessä oli alkuperäisen bextrene-muovikartion sijaan polypropeeni–kopolymeerikartio. Uudessa diskanttidomessa oli pinnoitettu tekstiilikalvo alkuperäisen mylarin sijaan.
Alkuperäinen BBC:n tyyliin tehty kotelo oli häviöllinen ja tehty 9-millimetrisestä vanerista. Lisäksi etu- ja takalevyt olivat ruuvaamalla kiinni kotelossa. Tällainen on myös Stirling V2:n kotelo.
Stirling ilmoittaa V2:n herkkyydeksi 83 desibeliä. Alkuperäisen LS3/5A:n herkkyys oli 82 desibeliä.
Mallin mukainen vaste
Stirling on halunnut säilyttää vanhan kaiuttimen äänellisen luonteen sovittamalla vapaakenttävasteet identtisiksi. Tätä varten se palkkasi BBC:lle ja Spendorille kaiuttimia suunnitelleen Derek Hughesin korjaamaan LS3/5A V2:n jakosuodinta niin, että kaiuttimen vaste vastaisi 0,5 desibelin tarkkuudella kuuluisan 001/002-kantamuotoparin vastetta.
Vasteiden tasaamisella Stirling kertoo hakeneensa erityisesti alkuperäisen BBC:n version “paljon rakastettua kykyä loistaa laulumusiikilla” sekä käyttäneensä soinnillistamiseen myös perinteistä a–b-kuuntelua.
Aihetta sivuten
2010-luvun alussa hongkongilainen Audio Space tarjosi omaa versiotaan aiheesta LS3/5A. Kaiutin muistutti kovasti Stirlingin V2:ta (vasteet väännetty identtisiksi alkuperäisen kanssa ja niin edelleen). Elementitkin olivat luultavimmin samat kuin Stirlingin V2:ssa.
Kyseessä oli yksi parhaita kuulemiani kaiuttimia tässä luokassa. Ääni oli sopusointuinen ilman terävyyttä ja kuitenkin luontevalla tavalla luonnollinen. Sointitasapaino oli nerokkaasti toteutettu niin, että yli 70 hertsin alarajataajuudesta huolimatta kaiutin soi hämmästyvän “full-range”. Tätä täydensi suurenmoisen tasainen ja soljuva keskialue sekä timbreltään rikas ja kiihkeätunnelmainen diskanttitoisto.
Puheen ja laulun kuuntelua
Stirlingin LS3/5A V2:n kuuntelut jaettiin kolmeen osaan. Ensimmäiseksi kaiuttimet alistettiin puheäänelle. Toinen testi keskittyi vokaalimusiikkiin. Kolmannessa vaiheessa kaiuttimelle syötettiin kamarimusiikkia, orkesterimusiikkia ja instrumentaalijazzia.
Aluksi kaiutin oli 10–30 senttimetriä etuseinästä ja vahvistimena 25-wattinen viritinvahvistin. Kahdessa viimeksi mainitussa testissä kaiutin oli yli 50 senttimetriä takaseinästä ja kaukana sivuseinistä vahvistimena 15-wattinen 6V6-putkikone.
LS3/5A V2:sta ei ole isojen tilojen bilekaiuttimeksi tai ääridynamiikan toistamiseen, eikä se tässä nimenomaisessa tapauksessa oikein sopisikaan.
Kriittinen yläbassojen ja alakeskialueen oikea keskinäinen taso antaa äänelle lämpöä ja täyteläisyyttä juuri oikeassa suhteessa. Bassojen kimmoisuus on jännästi sukua suljettujen vintage-kaiuttimien bassotoistolle. Stirling V2 antoi kuvan koko äänialueen kaiuttimesta ilman häiritsevää keinotekoisuuden tuntua yläbassoissa.
Keskialue oli informatiivinen, selkoa tekevä ja anteeksiantava. Se ei ole modernien keskialueen tärkeyttä korostavien kaiuttimien tapaan aivan niin helähtävä.
Soitinmusiikilla V2 oli soinnin ylemmillä taajuuksilla tasapainossa alempien kanssa ilman karheita, korviin särähtäviä sivuääniä. Diskanttitoisto on tarkoin ja syvällisesti harkittu.
Stirling LS3/5 V2 ei tarjoa pauhaavia bassoja, ei kirkasta diskanttia, vain kukkivaa, kypsää laulantaa - sangen miellyttävää ja silti ilahduttavan neutraalia ääntä.