JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tuote-esittely
Katsaus

Matti Komulainen

Mat­ti Ko­mu­lai­nen

TAL­LEN­TEET: 4k uhd- ja blu­ray-poi­min­nat

Vaihtuvia näkökulmia

Elokuva ja tv-sarja tarkastelee maailmaa aina omasta näkökulmastaan. Vaikka kyseessä on viihde, teos voi tarjota audiovisuaalisen säväyksen lisäksi ajateltavaa.

Muis­to­ja ja koo­daus­ta. Ih­mis­tä muo­ka­taan mo­nin ta­voin Ghost in the Shel­lis­sä. Ani­meen pe­rus­tu­va scifi vie ou­toi­hin ti­lan­tei­siin, jois­sa in­hi­mil­li­syys mi­ta­taan te­ois­sa, ei ke­hon ko­ne­o­sien mää­räs­sä. Luo­muk­sis­ta upein on Scar­lett Jo­hans­so­nin näyt­te­le­mä Ma­ju­ri, yh­dis­tel­mä nin­jaa ja oman mi­nän et­si­jää.

Iden­ti­teet­ti on ha­ku­ses­sa Mr. Ro­bo­tin kak­kos­kau­des­sa­kin. Hak­ke­ri­ne­ro El­li­ot et­sii ulos­pää­syä muis­to­jen ja har­ho­jen la­by­rin­tis­tä ta­lous­jär­jes­tel­män tu­ho­a­mi­sen jäl­keen. Ohes­sa oli­si sel­vi­tet­tä­vä, kuka oh­jaa kaik­kea: hir­vi­ö­kor­po­raa­tio vai joku yh­tä epäin­hi­mil­li­nen taho, joka on ai­na as­ke­leen edel­lä.

Tu­tut ku­vi­ot lu­his­tu­vat myös Suo­mes­sa. Aki Kau­ris­mä­ki on pit­kin uraan­sa ku­van­nut ar­mo­ton­ta maa­il­man­me­noa pie­nen ih­mi­sen vink­ke­lis­tä. Ar­jen mul­lis­tuk­set ja pa­ko­lai­suus tu­le­vat ihol­le uu­tuu­des­ta Toi­von tuol­la puo­len. Ohes­sa se opet­taa, et­tä vii­me kä­des­sä meil­lä on vain toi­sem­me.

Kes­ki­näi­ses­tä riip­pu­vuu­des­ta saa voi­man­sa niin ikään Moon­light. Se on poik­keuk­sel­li­nen ku­vaus Ame­ri­kan slum­meis­ta ja sa­mal­la kas­vu­ta­ri­na. Vä­ki­val­lan ja nä­kö­a­lat­to­muu­den kes­kel­lä­kin on mah­dol­lis­ta vaa­lia tun­tei­ta sii­hen kat­so­mat­ta, et­tä ne te­ke­vät ko­ki­jois­ta haa­voit­tu­via.

Sii­pien polt­ta­mis­ta ei saa pe­lä­tä. Näin opet­taa yk­sin­huol­ta­ja­äi­ti poi­kaan­sa, jota kas­vat­ta­vat myös kom­muu­ni­mai­ses­sa ko­dis­sa asu­vat nuo­ret nai­set te­ok­ses­sa 20th Cen­tu­ry Wo­men. Suh­de­ver­kos­to näyt­tää mo­net ta­vat koh­da­ta elä­mä. Avoi­muu­des­ta on iso apu eten­kin sil­loin, kun omat voi­mat eh­ty­vät.

Isän roo­lia so­vit­taa it­sel­leen vuo­ros­taan Lee, joka pää­tyy vel­jen­sä kuol­tua tä­män po­jan huol­ta­jak­si. Oman per­heen­sä on­net­to­muu­des­sa me­net­tä­nyt mies vain on it­se­kin ve­res­li­hal­la. Krii­sit kou­li­vat kui­ten­kin kaik­kia ta­sa­puo­li­ses­ti. Ym­mär­rys kas­vaa pa­kon edes­sä.

Etäi­syys aut­taa jos­kus erot­ta­maan oi­ke­an vää­räs­tä. Mar­sis­sa syn­ty­nyt poi­ka saa­puu Maa­han et­si­mään ne­tis­tä löy­tä­mään­sä tyt­töä. Re­a­li­tee­tit­kaan, ku­ten pai­no­voi­ma, ei­vät mu­ser­ra toi­vei­ta löy­tää ai­noa ul­ko­puo­li­nen, jo­hon poi­ka on tu­tus­tu­nut. Jos­kus pa­luu ko­tiin on pa­ras rat­kai­su, vaik­ka se oli­si toi­sel­la pla­nee­tal­la, ku­ten sci­fis­sä Space Bet­ween Us.

Si­vii­li­ar­ki on so­das­ta ko­tiin lo­mal­le saa­pu­val­le yh­tä vie­raan­nut­ta­va ko­ke­mus. Bil­ly Lynn’s Long Half­ti­me Walk ku­vaa so­ti­las­ryh­mää, joka tuo­daan Ame­rik­kaan näy­til­le yh­den heis­tä osoi­tet­tua ur­hool­li­suut­ta vi­hol­li­sen tu­li­tuk­ses­sa. Ira­kin kau­hu­ja on mah­do­ton se­lit­tää to­del­li­suus­pa­koi­ses­sa sir­kus­huu­mas­sa, joka nou­dat­taa omaa ra­han lo­giik­kaan­sa.

Mam­mo­na muut­taa mies­tä­kin. Jac­qu­es-Yves Cous­te­au näy­te­tään ni­mik­ko­fil­mis­sään nais­ten­kaa­ta­ja­na, joka pal­ve­li öl­jy­bis­nes­tä ja haa­li ra­haa. Ego jy­rä­si per­heen li­säk­si ym­pä­ris­tö­ky­sy­myk­set, ja vas­ta jäl­ke­läis­ten huo­li maa­il­man ti­las­ta ava­si me­ren­tut­ki­jan sil­mät, jos­kin myö­hään. Suo­ruu­den li­säk­si lef­fas­sa vie­hät­tää hui­kea au­di­o­vi­su­aa­li­suus.

Vas­taa­vas­ti ku­via kaa­taa Hid­den Fi­gu­res. Mus­tat ma­te­maa­ti­kot vei­vät osal­taan Ame­ri­kan ava­ruu­teen, mut­ta hei­dän roo­lis­taan vai­et­tiin pit­kään. Kol­men nai­sen sil­min syr­jin­tää ja vä­hät­te­lyä ava­taan viil­tä­väs­ti, ei­kä asi­aa ve­si­tä edes mil­joo­nil­la luo­tu us­kot­ta­va ajan­ku­va.

Jul­ki­si­vu­ja kan­na­tel­laan kaik­ki­al­la. Kri­mi­naa­leil­la­kin on kun­ni­an­sa T2:ssa, joka näyt­tää Trains­pot­ting-kult­ti­lef­fan hah­mot 20 vuot­ta van­hem­pi­na. Uu­det ve­dä­tyk­set ja nok­ka­pok­ka van­hois­ta ka­la­ve­lois­ta ge­ne­roi­vat ko­miik­kaa, joka nau­rat­taa va­li­koi­den – toi­sen tra­ge­dia voi he­rät­tää myös em­pa­ti­aa.

Os­tet­tu myö­tä­tun­to muut­tuu vim­mak­si Clint East­woo­din mes­ta­ri­te­ok­ses­sa. Ar­mo­ton ku­vaa ta­paa, jol­la elä­köi­ty­nyt re­vol­ve­ri­mies käy kos­ta­maan en­sin nai­sen, sit­ten ys­tä­vän vuok­si. Jo 25 vuot­ta täyt­tä­nyt wes­tern on yh­tä ai­kaa tuo­re ja aja­ton, sil­lä sen tun­ne­re­kis­te­ri va­kuut­taa ai­tou­del­laan.

Lo­gan on ve­täy­ty­nyt oloi­hin­sa sa­mois­ta syis­tä kuin East­woo­din tap­pa­ja. Te­rä­mies pa­nee sil­ti pa­hik­set hal­ki, poik­ki ja pi­noon är­sy­tet­ty­nä. X-Men-sar­jan par­haim­mis­ton sä­hi­käi­nen yl­lät­tää in­hi­mil­li­syy­del­lään: su­per­san­ka­ri­kin van­he­nee ja kan­taa ko­van elä­män taak­kaa.

Help­poa ei ole ku­nin­kaal­la­kaan. Lud­wig XIV suo­jau­tui ra­kas­ta­maan­sa pa­lat­siin Ver­sail­le­sin avaus­kau­del­la. Jat­ko­kau­del­la sii­tä uh­kaa muo­dos­tua hä­nen van­ki­lan­sa – sa­la­liit­to­ja pal­jas­tuu joka ta­hol­la, lä­hi­pii­riä myö­ten. Omin­ta­kei­nen to­teu­tus ku­roo kiin­ni ai­ka­kui­lua.

Puh­das sa­tui­lu on te­ho­kei­no. Sa­mu­rai Rau­ni Re­po­saa­re­lai­nen lai­naa ot­si­kon­mu­kai­ses­ta fil­mi­gen­res­tä ja pa­nee ni­mi­hen­ki­lön kaa­ta­maan sa­la­mur­haa­jan hei­nän­kor­rel­la. Kar­ri­koin­ti ja muu pää­tön meno tuo mie­leen Jou­ko Tur­kan. Ho­lis­ti­se­na hal­pis­ko­kei­lu­na teos taas täy­den­tää luon­te­vas­ti te­ki­jän saa­gaa mo­ni­a­la­tai­tei­li­ja­na.

Isoil­la re­surs­seil­la syn­tyy vas­taa­vas­ti enem­män hut­tua. La La Land on pa­ri­suh­de­ku­vaus, jos­sa elä­mä erot­taa kul­lan­nu­put. Kum­pi­kin pää­see kui­ten­kin ta­voit­tee­seen­sa omal­la tiel­lään. Mu­si­kaa­li ja­kaa kat­so­jat: moni naut­ti­si ta­ri­nas­ta enem­män il­man yli­pit­kiä lau­lu- ja tans­si­jak­so­ja.

Puh­das toi­min­ta on se­kin ir­ti to­del­li­suu­des­ta kai­kis­ta muka-re­a­li­tee­teis­ta huo­li­mat­ta. Fast & Fu­ri­ous 8, xXx – Re­turn of Xan­der Cage ja Kong – Skull Is­land vie­vät paik­koi­hin ja ti­lan­tei­siin, jois­sa voi huo­let­ta sam­mut­taa lo­gii­kan. Vauh­ti on taat­tua kai­kis­sa kol­mes­sa ei­kä kyy­dis­sä käy ai­ka pit­käk­si. Vii­le­te­tään fa­ve­las­sa, Ha­van­nas­sa tai Pää­kal­lo­saa­rel­la, tu­tut san­ka­ri­kas­vot, tun­nis­tet­ta­vat tuo­te­mer­kit ja huo­le­ton asen­ne ka­ta­ly­soi­vat li­sä­te­ho­ja ry­mis­te­lyyn. Api­nois­ta suu­rin­kin voi vain ih­me­tel­lä kai­ken kes­kel­lä, mi­hin pie­net la­ji­to­ve­rit ky­ke­ne­vät sub­ba­rin ku­rit­ta­mi­sen var­jol­la.

Alan klas­si­koi­den päi­vi­tyk­sis­sä nou­da­te­taan sa­maa stan­dar­dia. Ter­mi­na­tor-brän­din Ge­ni­sys ja Alien-jat­ku­mon Pro­met­heus ovat edel­tä­ji­ään vi­su­aa­li­ses­ti näyt­tä­väm­piä ja ää­ni­maa­il­mal­taan is­ke­väm­piä. Schwar­ze­neg­ger tuo en­sin mai­ni­tul­le yli­mää­räis­tä hoh­toa, ja jäl­kim­mäi­sen tul­kin­ta luo­mis­ker­to­muk­ses­ta saat­taa hät­käyt­tää joi­ta­kin fun­da­men­ta­lis­te­ja. Ko­ti­te­at­te­ris­sa mo­lem­mat pal­ve­le­vat edel­li­sen äk­sönt­ri­on ta­voin de­mo­ma­te­ri­aa­li­na: jy­ti­nä on ver­ra­ton­ta, ja sy­vis­tä var­jois­ta so­pii et­siä sä­vy­jä.

High-Ri­sen va­lit­see vuo­ros­taan kat­se­luun pers­pek­tii­vin vuok­si. Ku­vat­tu tu­le­vai­suu­den asuin­ra­ken­nus tar­jo­aa hie­not nä­ky­mät ja it­se lef­fa sy­vä­luo­tauk­sen brit­ti­läi­ses­tä luok­ka­yh­teis­kun­nas­ta. Kun uto­pia kor­keuk­sis­sa al­kaa hor­jua, so­ta­han sii­tä seu­raa. Eri­kois­ta ten­hoa ku­vas­toon tuo­vat vin­ta­ge­au­tot sekä Ge­or­ge Or­wel­lis­ta muis­tut­ta­va sa­no­mi­sen te­rä­vyys.

Pes­si­mis­ti­sen ih­mis­kä­si­tyk­sen ja­kaa Life. Ava­ruu­sa­luk­sen mie­his­tön mat­ka muut­tuu tais­te­luk­si eloon­jää­mi­ses­tä, kun Mar­sis­ta löy­det­ty solu al­kaa ja­kau­tua ai­na vain haas­ta­vam­mik­si olo­muo­doik­si. Space-scifi-kau­hu tar­jo­aa säp­säh­dyk­siä ja pilk­kaa sa­mal­la ih­mi­sen nai­i­viut­ta: vie­rai­ta oli­oi­ta ei pidä men­nä ha­li­maan, vaik­ka se oli­si mi­ten lu­tui­nen.

Tai eh­kä sit­ten­kin. Kau­no­tar ja hir­viö sa­tui­lee klas­si­ses­ti, et­tä ul­ko­muo­to pet­tää ja kau­neus pii­lee si­säl­lä. Vä­ri­kyl­läi­sen vauh­di­kas mu­si­kaa­li­tul­kin­ta lois­taa jouk­ko­koh­tauk­sis­saan. Näyt­tä­vyys taas kum­pu­aa lii­ke­kaap­pau­so­saa­mi­ses­ta, jol­la sar­vi­pää tu­lee kau­no­tar Em­ma Wat­so­nin hi­pi­äl­le.

Ru­pert San­ders: Ghost in the Shell (Pa­ra­mount) – blu­ray

Mr. Ro­bot – Se­a­son 2.0 (Uni­ver­sal) – blu­ray

Aki Kau­ris­mä­ki: Toi­von tuol­la puo­len (Fu­tu­re) – blu­ray

Bar­ry Jen­kins: Moon­light (Ci­ne­ma Mon­do) – blu­ray

Mike Mil­ls: 20th Cen­tu­ry Wo­men – Vuo­si­sa­dan nai­set (Scan­box) – blu­ray

Ken­neth Lo­ner­gan: Manc­hes­ter by the Sea (Sony) – blu­ray

Pe­ter Chel­som: The Space Bet­ween Us (SF) – blu­ray

Ang Lee: Bil­ly Lynn’s Long Half­ti­me Walk (Sony) – 4k uhd blu­ray

Jérôme Sal­le: Jac­qu­es – Elä­mä me­rel­lä (Fu­tu­re) – blu­ray

The­o­do­re Mel­fi: Hid­den Fi­gu­res – Var­joon jää­neet (Fox) – 4k uhd blu­ray

Dan­ny Bo­y­le: T2 Trains­pot­ting (Sony) – 4k uhd blu­ray

Clint East­wood: Un­for­gi­ven – Ar­mo­ton (War­ner Bros.) – 4k uhd blu­ray

Ja­mes Man­gold: Lo­gan (Fox) – 4k uhd blu­ray

Ver­sail­les – The Comp­le­te Se­ries Two (Uni­ver­sal) – blu­ray

Mika Rät­tö: Sa­mu­rai Rau­ni Re­po­saa­re­lai­nen (VL Me­dia) – blu­ray

Da­mien Cha­zel­le: La La Land (Nor­disk) – blu­ray

F. Gary Gray: Fast & Fu­ri­ous 8 (Uni­ver­sal) – 4k uhd blu­ray

D. J. Ca­ru­so: xXx – Re­turn of Xan­der Cage (Pa­ra­mount) – 4k uhd blu­ray

Jor­dan Vogt-Ro­berts: Kong – Skull Is­land (War­ner Bros.) – 4k uhd blu­ray

Alan Ta­y­lor: Ter­mi­na­tor Ge­ni­sys (Pa­ra­mount) – 4k uhd blu­ray

Rid­ley Scott: Pro­met­heus (Fox) – 4k uhd blu­ray

Ben Whe­at­ley: High-Rise (Scan­box) – blu­ray

Da­niel Es­pi­no­sa: Life (Sony) – 4k uhd blu­ray

Bill Con­don: Be­au­ty and the Be­ast – Kau­no­tar ja hir­viö (Walt Dis­ney) – blu­ray

Tuote-esittely
Katsaus

LISÄÄ LUETTAVAA

Saksalaista käsityötä

Auer Acoustics tekee kaiuttimia laadukkaista osista ja käsityö edellä. 

Geneleceille kilpailija Ranskasta 

Utopia Main 112 ja Utopia Main 212 ovat Focalin studiokaiuttimia parhaasta päästä. 

Cd-pyöritin Ranskasta

Metronomen uusi pyöritin antaa toivoa cd-levyjen ystäville.

Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku 

Arendal Sound 1961 -sarja on nimetty Tromøyn ja Arendalin yhdistävän Tromøy-sillan mukaan, joka valmistui 1961. 

EgglestonWorks Andra uudistuu  

EgglestonWorksin ikoninen Andra-kaiutin on nyt Andra 5.

Tivoli Audio Model Two Digital 

Tivoli Audio Model Two Digital on pieni puinen kaiutin musiikin langattomaan suoratoistoon.  

Finalin uudet DC-kuulokkeet 

Final julkaisee D8000-huippu­kuu­lok­keestaan kaksi uudistettua versiota. 

Putkilaitteita vuonomieheltä

Fjord Audio valmistaa rajat ylittäviä putkivahvistimia, jotka hävittävät eron  tyhjiöputkien ja transistorien välillä.

Elementit järjestykseen

Opera on julkaissut uudelleen suunnitellut V2-versiot Prima ja Quinta-kaiuttimistaan.  

Häiriötöntä verkkoyhteyttä

iFi Audio Silent Power Omni LAN on verkkokytkin, joka poistaa jitterin ja muut häiriöt.

Linn LP12 -päivitys

Linn tarjoaa uutta plinttiä LP12-kultti­le­vy­soit­ti­melleen.    

Kultaa, platinaa, ruteniumia 

Houchmand M1 -aktiivikaiutin hakee inspiraatiota jalokivien maailmasta ja maksaa noin 60 000 euroa pari. 

Yltiöuskollista ääntä

Ultrafide Audio ponnistaa studio/stadi­o­nää­nen­toiston maailmasta.

Bose hotkaisi McIntosh Groupin

Kaksi highend-hifin todellista raskas­sar­ja­laista on löytänyt uudet omistajat.

Audio Researchin hienoin vahvistin 

Audio Researchin uusi 330M-monopää­te­vah­vistin on huippuluokan voimanpesä.