JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Uutinen

Testissä: Sony VPL-HW40ES -projektori

TES­TAT­TU HW40ES ja kal­liim­pi HW55ES on ou­to pa­ri­val­jak­ko val­mis­ta­jal­ta. Hin­ta­e­roa on vi­ral­li­ses­ti noin tu­hat eu­roa, mut­ta ka­dul­la ero­tus­ta on sel­väs­ti vä­hem­män. Pro­jek­to­rit on koot­tu sa­maan ko­te­loon, ja spek­sit vai­kut­ta­vat lamp­pua myö­ten ident­ti­sil­tä. Ai­noa sel­vä ero on 55-mal­lin ii­ris ja mu­ka­na tu­le­vat 3d-la­sit. 3d-la­sit voi toki os­taa jäl­ki­kä­teen, jos sil­tä tun­tuu.

So­nyn va­lo­te­hoon vai­kut­ta­va ii­ris on ai­na tar­jon­nut erit­täin tar­kan ja laa­jan sää­tö­a­lu­een. HW40ES:n os­ta­ja luot­taa sii­hen, et­tä lam­pun kak­si­a­sen­toi­nen te­ho­a­se­tus riit­tää kirk­kau­den sää­tä­mi­seen. Erit­täin al­hais­ta mus­tan ta­soa kai­paa­vat jou­tu­vat va­lit­se­maan joko suu­rem­man tai har­maa­pin­tai­sen kan­kaan.

Tar­kem­pi tut­kai­lu pal­jas­taa, et­tä myös sof­tas­sa on ero­ja. HW55ES tar­jo­aa suu­rem­man mää­rän esi­a­se­tuk­sia ku­va­ti­loil­le, ku­ten gam­mal­le ja val­ko­ta­sa­pai­nol­le. Näil­lä ei kui­ten­kaan ole ko­ti­käyt­tä­jäl­le mer­ki­tys­tä, sil­lä kä­si­sää­döt ovat hy­vät, ja myös HW40 tar­jo­aa re­fe­rens­sei­hin pyr­ki­vät esi­oh­jel­moi­dut ti­lat. Mu­ka­na ovat niin ikään ku­vaa te­rä­vöit­tä­vä Re­a­li­ty Cre­a­ti­on ja lii­ket­tä su­la­voit­ta­va Mo­ti­onf­low.

Käyt­töö­not­to ja lii­tän­nät

Ob­jek­tii­vin sää­tö teh­dään kä­si­pe­lil­lä, mikä on täs­sä hin­ta­luo­kas­sa odo­tet­ta­vaa. Zoo­mi toki hoi­tuu sil­mä­mää­räi­ses­ti hel­pos­ti, mut­ta tar­ken­nuk­sen te­ke­mi­seen kan­nat­taa va­ra­ta vaik­ka­pa kii­ka­rit, jos ra­vaa­mi­nen ty­kin ja kan­kaan vä­lil­lä ei mais­tu. Mo­to­ri­soi­tu ja kau­ko­sää­ti­mel­lä hoi­tu­va käyt­töö­not­to puut­tuu myös HW55ES-mal­lis­ta.

Lins­sin­siir­ros­sa on reip­paas­ti liik­ku­ma­va­raa. Ai­van koko ku­van kor­keu­den mit­taan sää­tö ei yl­lä, mut­ta 71 % pys­ty­suun­nas­sa riit­tä­nee kor­keis­sa­kin huo­neis­sa. Ku­ten to­tut­tua, 25 pro­sen­tin vara vaa­ka­suun­nas­sa pie­ne­nee mer­kit­tä­väs­ti pys­ty­suun­tai­sen siir­ron ol­les­sa käy­tös­sä.

Hdmi-tu­lo­ja on kak­si kap­pa­let­ta, ja ne tu­ke­vat 1.4-ver­si­on mu­kai­ses­ti 3d-sig­naa­le­ja. Ana­lo­gi­se­na ku­van voi tuo­da vga- tai kom­po­nent­ti­lii­tän­tään. Jos pro­jek­to­ri on si­joi­tet­tu toi­seen huo­nee­seen, voi kau­ko­sää­ti­men sig­naa­lit tuo­da ir-ot­toon eril­li­sel­tä vas­taa­not­ti­mel­ta. Ku­va­koon va­lin­nois­sa on mu­ka­na ana­mor­fis­ta lins­siä var­ten tar­koi­tet­tu ku­va­suh­teen pa­lau­tus.

Sää­döt ja ku­van­laa­tu

Va­lik­ko­jär­jes­tel­mä on So­nya käyt­tä­neil­le oi­tis tut­tu. Lu­kuun ot­ta­mat­ta ii­ris­sää­dön puut­tu­mis­ta Ci­ne­ma Black Pro -va­li­kos­sa, on aset­te­lu sa­man­lai­nen kuin muis­sa val­mis­ta­jan mal­leis­sa.

Ku­van esi­a­se­tuk­sis­ta re­fe­ren­ce tuot­taa luon­nol­li­sim­man ku­van il­man yli­mää­räi­siä pro­ses­soin­te­ja. Ha­lu­tes­saan lii­ket­tä voi su­la­voit­taa Mo­ti­onf­low-in­ter­po­loin­nil­la, joka ar­poo vä­li­ku­via elo­ku­van frei­mien vä­liin. In­ter­po­loin­nil­le on kak­si voi­mak­kuut­ta. Su­la­va lii­ke on ma­ku­ky­sy­mys, mut­ta ku­ten ta­val­lis­ta, se li­sää tie­tyis­sä ti­lan­teis­sa yli­mää­räis­tä ny­ki­mis­tä ja pi­den­tää ku­van esit­tä­mi­seen ku­lu­vaa vii­vet­tä. Lii­ke­te­rä­vyys kui­ten­kin pa­ra­nee sel­väs­ti.

Ku­va­vii­ve on il­man ku­vap­ro­ses­soin­tia niin ly­hyt, et­tä se ei häi­rit­se ta­val­li­ses­sa tie­to­ko­ne­käy­tös­sä. Noin 30 mil­li­se­kun­nin in­put lagi me­net­te­lee jo pe­li­käy­tös­sä­kin. Vii­veen mi­ni­moi­mi­sek­si au­to­maat­ti­nen fil­min­tun­nis­tus­ti­la kan­nat­taa kyt­keä pois pääl­tä. Au­to­maat­ti­ti­las­sa vii­ve noin kak­sin­ker­tais­tuu. Lii­kein­ter­po­loin­nin li­säk­si muil­la ase­tuk­sil­la ei ole mer­ki­tys­tä, ja vii­ve py­syy al­hai­se­na niin re­fe­ren­ce- kuin game-ti­lois­sa­kin.

Lii­ke­te­rä­vyyt­tä in­ter­po­loin­ti­a­kin enem­män pa­ran­ta­va film pro­jec­ti­on -tila esit­tää mus­tia ku­vaf­rei­me­jä var­si­nais­ten frei­mien vä­lis­sä. Kuva välk­kyy sel­väs­ti pe­rus­ti­laa enem­män, mut­ta jois­sa­kin ti­lan­teis­sa erit­täin tark­ka lii­ke­re­so­luu­tio voi ol­la hy­väk­si. On hie­noa, et­tä Sony tar­jo­aa toi­min­non myös ent­ry le­vel -mal­lis­saan.

Kuva välk­kyy pe­rus­ti­las­sa­kin 120 hert­sin taa­juu­del­la. Sama il­miö on ol­lut ha­vait­ta­vis­sa muis­sa­kin lcos-pro­jek­to­reis­sa So­nyn huip­pu­mal­lia myö­ten. Te­le­vi­si­oi­den taus­ta­va­lon puls­si­oh­jaus­ta muis­tut­ta­va omi­nai­suus ta­pah­tuu kui­ten­kin pa­nee­lis­sa, sil­lä välk­ky­mi­sen taa­juus ei muu­tu lam­pun kirk­kaut­ta muu­tet­ta­es­sa. Välk­ky­mis­tä ei huo­maa ai­na, ei­kä se ole yh­tä häi­rit­se­vää kuin te­le­vi­si­ois­sa, sil­lä puls­sien tum­mis­sa koh­dis­sa taso ei mene ai­van nol­laan as­ti. Vaik­ka 4k-lip­pu­lai­va VPL-VW500ES:ssä välk­ky­mis­taa­juus oli kak­sin­ker­tai­nen, häi­rit­si se enem­män. Omi­nai­suus on sil­ti har­mit­ta­va ros­ka muu­ten rau­hal­li­sen neut­raa­lis­sa ku­vas­sa.

Sxrd/lcos-pa­nee­lin vah­vuus on sen ku­va­pis­tei­den suu­ri täyt­tö­as­te. Kun pik­se­lei­den vä­liin ei jää tyh­jää ti­laa, näyt­tää kuva ta­sai­sen yh­te­näi­sel­tä. 4k-mal­lin täy­del­li­seen ta­sai­suu­teen full hd -pa­nee­li ei pää­se, mut­ta nor­maa­lil­ta kat­se­lu­e­täi­syy­del­tä pik­se­li­verk­koa on mah­do­ton­ta näh­dä.

Kos­ka lcos pe­rus­tuu lcd-pro­jek­to­rien ta­paan kol­meen eri­vä­ri­seen pa­nee­liin (pu­nai­nen, vih­reä ja si­ni­nen), voi nii­den koh­dis­tus ol­la teh­taan ja kul­je­tuk­sen jäl­jil­tä pie­les­sä. Jos ku­vas­sa nä­kyy jon­kun vä­rin siir­ty­mää kan­kaal­la, voi kor­jauk­sen teh­dä kau­ko­sää­ti­mel­lä.

Mit­tauk­set ja ka­lib­roin­ti

So­nyn mit­taus­tu­lok­set re­fe­ren­ce-ti­las­sa oli­vat eri­no­mai­set. Ku­vaan ei tar­vin­nut vält­tä­mät­tä teh­dä mi­tään sää­tö­jä, sil­lä sil­mä­mää­räi­ses­ti ar­vi­oi­tu­na vir­heet oli­vat liki ole­mat­to­mia. Har­maa­sä­vyil­lä del­ta e -ar­vo oli noin 3, ja vä­reil­lä al­le 1. Jopa vä­rien lu­mi­nans­si oli käy­tän­nös­sä täy­del­li­nen.

Tum­mien sä­vy­jen erot­te­lu on eri­no­mais­ta, ja HW40:n gam­ma­käy­rä ko­ho­aa hil­jal­leen kirk­kai­ta sä­vy­jä koh­ti. Esi­a­se­tuk­sel­la 2,2 se ei ai­van seu­raa re­fe­rens­si­gam­maa (bt.1886), mut­ta on muo­dol­taan lä­hel­lä.

Har­maa­sä­vy­jen ka­lib­roin­tia var­ten on kak­si­pis­tei­nen sää­tö. Bias/gain-sää­töä käyt­tääk­seen vä­ri­läm­pö­ti­la tu­lee aset­taa cus­tom-ti­laan, joka ei va­li­tet­ta­vas­ti käy­tä D65-läm­pö­ti­laa poh­ja­na. Ar­vo­ja täy­tyy siis muo­ka­ta huo­mat­ta­vas­ti enem­män kuin luu­li­si – jopa sää­tö­a­lu­een ää­ri­ra­joil­le. Ka­lib­roin­ti on kui­ten­kin help­poa.

Vä­rien ka­lib­roin­tia var­ten on kol­mel­la ak­se­lil­la toi­mi­va vä­rin­hal­lin­ta, mut­ta sii­hen ei tes­tat­ta­val­la lait­teel­la tar­vin­nut puut­tua. Jos tes­tiyk­si­lön kal­tai­nen suo­ri­tus­ky­ky suo­raan pa­ke­tis­ta vas­taa ku­lut­ta­ja­lait­tei­den teh­das­ka­lib­roin­tia, ei sää­töi­hin tar­vin­ne kos­kea ol­len­kaan. Har­maa­sä­vyt kan­nat­taa kui­ten­kin tar­kis­taa, sil­lä kan­gas vai­kut­taa nii­hin sel­väs­ti.

Vi­de­op­ro­ses­so­ri­kin suo­riu­tuu teh­tä­väs­tään eri­no­mai­ses­ti. S&M-tes­ti­le­vyil­lä ku­vas­sa ei nä­ky­nyt lo­mi­tuk­sen pois­toon tai skaa­lauk­seen liit­ty­viä ar­ti­fak­te­ja.

SO­NYN edul­li­sin ko­ti­te­at­te­rip­ro­jek­to­ri on mel­ko lail­la na­pa­kymp­pi. Luon­te­va käyt­tö­lo­giik­ka, laa­jah­ko lins­sin­siir­to, sää­tö­mah­dol­li­suu­det sekä eri­no­mai­sen luon­nol­li­nen ja tark­ka kuva si­joit­ta­vat sen hin­ta­luok­kan­sa kär­keen. Se so­vel­tuu myös pe­li­käyt­töön al­hai­sen ku­va­vii­veen an­si­os­ta.

Herk­kä­sil­mäi­sim­piä saat­taa häi­ri­tä ku­van välk­ky­mi­nen, jota ei to­sin huo­maa kai­kis­sa ti­lan­teis­sa. Herk­kä­kor­vai­sia to­sin hel­li­tään erit­täin hil­jai­sel­la käyn­ti­ää­nel­lä, joka ei hil­li­tyl­lä draa­mal­la­kaan nou­se kuu­lu­vak­si.

Kal­liim­pi HW55-mal­li tuo mu­ka­naan 3d-la­sien ja pa­rin esi­a­se­tuk­sen li­säk­si ku­van kirk­kaut­ta muok­kaa­van ii­rik­sen, joka toi­mii au­to­maat­ti­ses­ti tai kä­sin. HW40:n ku­va­kirk­kaus on kui­ten­kin lä­hes kaik­kiin ti­lan­tei­siin so­pi­va. Hyvä kont­ras­ti ede­saut­taa mus­tan ta­soa. Ton­nin eroa suo­si­tus­hin­nas­sa on vai­kea niel­lä, mut­ta ero ka­tu­hin­nois­sa on ai­van toi­nen.

+ Hyvä kont­ras­ti

+ Tark­ka vä­ri­tois­to sää­tä­mät­tä

+ Käy­tän­nös­sä ää­ne­tön

+ Ei nä­ky­vää pik­se­li­verk­koa

+ Al­hai­nen ku­va­vii­ve

- Ku­van välk­ky­mi­nen

- Ei va­lo­te­hoa sää­tä­vää ii­ris­tä

- Tyk­ki pi­tää las­kea ka­tos­ta lam­pun vaih­don ajak­si

- D65 ei val­ko­ta­sa­pai­non kä­si­sää­dön poh­ja­na

in­fo

Hin­ta: 2 490 €

Tek­niik­ka: SXRD/LCOS

Tark­kuus: 1920x1080

3D: -

Mi­tat (lxkxs): 40,7x17,9x46,4 cm

Mas­sa: 9,6 kg

Ta­kuu: 36 kk

Li­sä­tie­to­ja: www.sony.fi

Ku­va­tu­lot

-HDMI: 2

-DVI: -

-VGA: 1

-Kom­po­nent­ti: 1

-S-vi­deo: -

-Kom­po­siit­ti: 1

-USB: -

Op­tiik­ka

-Zoom: 1,6x

-Heit­to­e­täi­syys *1: 1,36–2,17x

-Lins­sin­siir­to (P/V) (16:9): ±71/±25 %

-Lins­sin pys­ty­of­f­set (vrt. ku­van kor­keus): 35 %

-Mo­to­ri­soi­tu op­tiik­ka: -

-Op­tii­kan muis­ti­pai­kat: -

Lamp­pu

-Mal­li: LMP-H202

-Tyyp­pi: UHP 200 W

-Il­moi­tet­tu eli­ni­kä (nor­mal/eko): 2000/3000 h

-Va­ra­lam­pun hin­ta: 340 €

-Tun­nin kat­se­lun hin­ta (nor­mal/eko): 17/11 sent­tiä

-Lamp­pu­ta­kuu: 12 kk/1000 h

-Vaih­to ka­tos­sa: -

Ku­va­sää­döt

-Har­maa­sä­vy­jen ka­lib­roin­ti: bias+gain

-Vä­rin­hal­lin­ta (CMS): 3d

-Gam­ma­sää­tö: 7 esi­va­lin­taa

-Ii­rik­sen kä­si­sää­tö: -

-Dy­naa­mi­nen ii­ris: -

Muu­ta

-Va­li­kot pro­jek­to­ris­ta: -

-Ana­mor­fi­sen lins­sin tuki: -

-Lii­kein­ter­po­loin­ti: -

-Oh­jaus­port­ti: rs232

-Trig­ge­ri (12 V): -

-HDMI-kaa­pe­li: -

-3D-la­sit (kpl): li­sä­va­rus­te

-Kai­u­tin: -

-Lan­ga­ton hdmi: li­sä­va­rus­te

-Muu­ta: ir-tulo, pa­nee­lien koh­dis­tus

*1 Pro­jek­to­rin etäi­syys val­ko­kan­kaas­ta suh­tees­sa ku­van le­vey­teen zoo­min ää­ri­a­sen­nois­sa

Teks­ti ja mit­tauk­set: Mau­ri Ero­nen Ku­vat: Val­mis­ta­ja ja Mau­ri Ero­nen

Ar­tik­ke­li on tii­vis­tel­mä Hi­fi­maa­il­ma-leh­des­tä: 5/2014

Uutinen

LISÄÄ LUETTAVAA

Liitäntöjä riittää 

Fiion uusi S15 on kunnianhimoinen striimeri. 

Serblin & Sonin vahvistimet 

Serblin & Son ponnistaa Sonus faberin pohjalta. 

Ylellinen verkko/cd-soitin audiofiileille

Auralic Aquila X3 on hyvin varusteltu ja täysin muokattavissa.

Majorityn halpis­le­vy­soit­timet

Majorityn levysoittimet ovat käteviä ja edullisia soittimia niille, joilla on vähän tilaa ja budjettia.

Musical Fidelityn uusi levysoitin

Musical Fidelity M6xTT on raskaan sarjan akryy­li­le­vy­soitin. 

Putkia ja bittejä 

Solen CV20-N yhdistää putkipäätteen ja da-muuntimen. 

Pro-Jectin uusi tehovahvistin ja lisävirtalähde 

Pro-Ject Audio on julkistanut uuden pääte­vah­vis­tin­kombon.     

Innuosin uusi striimerisarja

Innuous julkaisee kaksi Stream-sarjan striimeriä ja Sense 3.3 -ohjain­so­vel­lus­päi­vi­tyksen. 

Innuos Stream -sarja ja Sense 3.3:n maail­man­laa­juinen julkaisu

AKM ja Dirac yhteistyöhön

Asahi Kasei Microdevices ja Dirac ryhtyvät yhteistyöhön luodakseen korkealaatuisia autoä­ä­nen­tois­to­jär­jes­telmiä. 

Phono-aste stepup-muuntajalla

Circle Labs V1000 Phono -vahvistin minimoi signaalihäviöt sisäisellä step-up-muuntajalla. 

Ranskalaista yhteistyötä

Kelinac 322 NEO -lattiakaiutin on kolmen kauppa. 

Hifimaailma 4/2025 on ilmestynyt!

Äänensieppaaja

Xilence Soundcatcher on älykäs yhdis­tel­mä­rat­kaisu parempaan valo- ja ääniympäristöön.

Seuraava sukupolvi 

Eversolo DMP-A6 Gen 2 on päivitetty versio palkitusta DMP-A6-verkko­soit­ti­mesta.

Kuusi 21 tuumaista ja neljä 18 tuumaista 

Bassbossin Stack-a-Toa-kaiutin­jär­jes­telmä lupaa maata järisyttävää ääntä.